Fyldepenne
guru13 Skrev:Men jeg vil nu få den verificeret som ægte, inden og hvis jeg forsøger at sælge den.

Det lyder som en rigtig god ide. Der er utrolig mange kopier i omløb og en del af dem er virkelig godt lavet. Tag den med ned forbi en Mont Blanc forhandler og forær dem en stang weinerbrød til deres kaffe, så skal de nok fortælle dig om den er ægte eller ej. Icon_e_smile
Svar
..
Svar
Super billede DonWerner. To klasssikere på hver deres måde; et råt dykkerur og en elegant pen. God combo.

Jeg er lidt mere konservativ:

İmage

Min sorte Omega "tvilling" fra 1951, Mont Blanc Hommage Á Frédéric Chopin og min bløde Moleskine kalender.

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Man kan jo ikke gøre forskel på søskende, så her er den hvide "tvilling" fra 1951 med en Parker Duofold fra omtrent samme tid og et nydeligt penneetui, en gave fra JJS:

İmage

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Lækre sager og flotte billeder som altid! Det er med lidt flovhed jeg faktisk må tilstå, at jeg aldrig har prøvet og skrive med en rigtig fyldepen. Kræver det ikke man har en nogenlunde pæn håndskrift for at det ikke kommer til at se helt forfærdeligt ud? Hvordan er skrivekomforten iøvrigt, kan du skrive ligeså længe med en fyldepen uden og blive træt i hånden, som med en kuglepen? Jeg ved ikke om det er forkert, men jeg forestiller mig, at man anstrenger sig mere, når man skriver med en fyldepen?
Svar
Jeg har en meget grim håndskrift selv (seriøst; jeg fik næsten min lærer i folkeskolen til at tude!)

Det eneste skriveinstrument som jeg kan skrive nogenlunde pænt med er en fyldepen med en ikke alt for tynd spids. Fyldepennen giver lige den ekstra ro og koncentration der skal til for at min skrift ikke ligner runer. Mht. komfort så finder jeg en fyldepen mindre anstrangende at skrive med end f.eks. en alm. kuglepen - om det så skyldes pennes egenskaber eller om det er en "zen" ting ved jeg ikke.

Generelt er det mit indtryk at de fleste skriver pænere med en fyldepen end med en kuglepen.

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Elbæk Skrev:Jeg har en meget grim håndskrift selv (seriøst; jeg fik næsten min lærer i folkeskolen til at tude!)
Min gamle folkeskolelærer endte med at give op efter års intens forsøg på at modificere min kreative håndskrift. Den eneste der ikke hadede den var en kunstner vi arbejde med i billedkunst, han kaldte den "Dejlig livlig"! Icon_e_biggrin

Elbæk Skrev:...for at min skrift ikke ligner runer.
Runer er ellers nice... Specielt 24-futhark'en finder jeg smuk! Icon_e_smile

Elbæk Skrev:Mht. komfort så finder jeg en fyldepen mindre anstrangende at skrive med end f.eks. en alm. kuglepen - om det så skyldes pennes egenskaber eller om det er en "zen" ting ved jeg ikke.
Helt enig. Ved mig, tror jeg det er fordi jeg er bange for at klatte! Icon_razz
Svar
HVAD! Latinificeret fuÞhark?!

Jeg troede at du var til metal og urkraft? Icon_razz

Nej nej, 12-tegns fuÞharken er den eneste vej frem Icon_e_wink

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Elbæk Skrev:HVAD! Latinificeret fuÞhark?!

Jeg troede at du var til metal og urkraft? Icon_razz

Nej nej, 12-tegns fuÞharken er den eneste vej frem Icon_e_wink

Mvh.

Jakob

Hvis jeg ikke husker helt forkert er 24 tegns futharken den ældre germanske, som blev brugt frem til år 500-600, eller noget i den stil?

İmage
İmage
İmage

Selvom jeg har en kæmpe fascination for vikingerne, og at min tro er norrøn, så synes jeg mere om det ældre, end det yngre 16 tegns....
Svar
Det er korrekt at den, populært sagt, "oprindelige" germanske fuÞhark angiveligt er på omkring 24 tegn, men det er et "sammensat" alfabet taget fra flere kilder, vi har haft flere diskusioner på arkæologistudiet om hvorvidt det, som samlet alfabet, holder vand rent kildekritikmæssigt. Flere af de kendte bogstaver har også tilsyneladende mere end én betydning, hvis ellers de konstruerede sætninger skal give nogen mening - flere af de kendte indskrifter med dette alfabet er dog absolut umulige at finde mogen som helst mening i.
12/16 tegns fuÞharken findes i sin fulde form på flere sten, ligeledes kendes den 16 tegns fuÞhark som populært kaldes "vikinge" fuÞhark også som et komplet alfabet fra et par sten. Tekster skrevet med disse alfabeter er oftest let læselige.
Den latinske fuÞhark, som, baseret på et tyndt kildemateriale, har været anvendt i Norden op til engang i 1300-tallet, kendes i et par versioner, på mellem 22 og 24 tegn. Ligesom 12/16 fuÞharkerne er de kendte tekster skrevet med dette alfabet oftest umiddelbart tilgængelige.
Den germanske fuÞhark er forresten ikke den ældste runeskrift man kender til, der er fundet nogle indridsede stave fra 3- eller 400-tallet, men de er gået tabt da de blev efterladt og glemt i et vindue og tørrede ind til støv, kun en simpel skitse findes tilbage. Ikke et højdepunkt i dansk arkæologis historie.

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)