Min Omega samling
Elbæk Skrev:Ud fra ovenstående argumentation ér min lille guldkrydder et dress ur - også et Omega dress. Men, når det så er sagt, så er den ikke det typiske billede jeg får op på den indre skærm når nogen siger "Omega dress". Her ser jeg et ur i stil med mine "tvillinger" fra 1951, for mig er dé det arketypiske Omega dress. Men nu er det jo pludselig blevet et spørgsmål om smag Icon_e_biggrin

Jakob
Jeg mener da klart det er dress - guldur, 35 mm ca (om jeg husker rigtigt), enkel skive med sub-dial. Eneste "måske" i den sammenhæng ser jeg måske i remmen, som nok skulle upgrades i dressretning (blankere - lizard/aligator type F,EKS. "hvis det er dress som dressur til fintbrug

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak Jakob
Mere kompliceret end forudset.
Nedenstående ur er et af Baun's ure, der har kunnet gøre mig "blød i knæene"

İmage

Det må da være et dress ur- eller?

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Det er dress ure.

Også Jakobs lille 33 mm guldur med sub dail. Og jeg havde ganske overset dette lille fine ur!

Indenfor dresure er der jo så daglige ure, elegantere ure, store ure, små ure osv. men dressure er det!

Og ja, jeg vil altid gerne vise et ur eller 2, men det var nu ikke grunden - det var mere for at finde det næste logiske skridt i Jakobs samling som jo tydeligvis har trend... og her synes jeg at et flot guld dress ur manglede (hvilket det så ikke gjorde).

Men jeg skal da ikke undlade at vise et par som ikke passer helt så godt ind fordi de ikke er 30 mm og ikke har lille subdial:

İmage

İmage
İmage

vh Baun
Svar
Lækker vintage samling ! Jeg siger tak ... tak fordi du deler billedet med os andre Icon_e_biggrin

Gents dress, 33mm er da klart et dress ur - nu skal tingene jo ikke gøres vanskeligere end de er Icon_e_wink Sorry ... Icon_redface

Kunne en af d´herrer oplyse en uvidende mand som jeg: Hvorfor er mange af de viste ure kreeret så liden i størrelsen ?
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Lækker vintage samling ! Jeg siger tak ... tak fordi du deler billedet med os andre Icon_e_biggrin

Gents dress, 33mm er da klart et dress ur - nu skal tingene jo ikke gøres vanskeligere end de er Icon_e_wink Sorry ... Icon_redface

Kunne en af d´herrer oplyse en uvidende mand som jeg: Hvorfor er mange af de viste ure kreeret så liden i størrelsen ?
Mest af alt tiden - der er fra en tid da ure var 34-35 mm helt enkelt. Idag fås dress ure også i 40 mm og nogle vil sikkert anerkende større ure som dress -
Dernæst fordi dress skal kunne arbejde pænt sammen med et dress jakkesæt - en skjorte, en manchet - som ikke skal blive fanget af uret, men det har nok så meget med højde at gøre, så - ja i dag kan man jo altså få dress klart større diameter som de fleste nok vil anerkende som disse fra producent hjemmeside
İmage
İmage
İmage
og mange andre
At de små på en række områder samarbejder bedre med en manchet er vel en anden sag, og ellers er der jo masser af quarts som også er tyndt
vh
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
At dress ure skal/skulle være små kan jeg godt forstå. Nogle af de viste vintage ure er - såvidt jeg lige kan forstå - militær ure. Hvorfor var de skabt så små ? Alt andet lige, så ville jeg tro, at det var lettere at aflæse tiden - især i en presset situation - på en større urskive ... ?
Svar
Joepete Skrev:At dress ure skal/skulle være små kan jeg godt forstå. Nogle af de viste vintage ure er - såvidt jeg lige kan forstå - militær ure. Hvorfor var de skabt så små ? Alt andet lige, så ville jeg tro, at det var lettere at aflæse tiden - især i en presset situation - på en større urskive ... ?
Igen tiden. Der er jo også lavet ret store militærure, men går du tilbage til 1930-1945 - og det skal være egentlige armbåndsureure (og ikke ombyggede lommeure eller beobachtung) ja så var urene alle små.

Herreure kom først rigtigt frem 1920-30 - inden da var der noget feminint over at gå med armbåndsur (smykker var for damer). Det betød at militærurene ofte kom fra samme fabrikker, og helt frem til 60 var de oftest små - men let aflæselige og komfortable
Jeg tror ikke bare det er et militærur fænomen, men tiden som spiller ind - - måske ville man tilmed fra fabrikkerne vise at det var armbåndsure af den "nye" slags, og ikke bare lommeure der var lavet om?

De store ure idag er vel mere en modesag end et spørgsmål om at kunne aflæse klokken, og mere mode end det store behag i at have det på armen uden at bange på dørkarme osv. vil jeg mene. (jeg går gerne selv med de noget større, men kan ikke hævde at de er større komfort - ser bare nyere mere moderne ud.
Jeg har en god del 36-37 mm gamle Eterna og Omega og min gamle kronografer er ofte 40 mm - en enkelt Zenith er 43-44 mm og det er noget i samme stil med denne IWC 3536 2.000 m som jeg synes er flot, men for høj helt ærligt - (elsker den alligevel) - men det her er jo alene i højden forklaring til hvad der går MOD dress
İmage
İmage
Og for ikke at få vrøvl med at bryde tråden med min snak om hvorfor de var små og nu er store så napper vi lige en 38 mm Omega 18 K fra fyrrene. Icon_e_smile Klart dress
İmage
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Et Omega Officer fra 1942 i 32 millimeter, er altså et toolur fra denne tid. Icon_e_smile

MVH Peter
İmage
Svar
Når spørgsmålet:

Hvorfor er Dressurene fra 40 - 50 og 60'erne så små kommer op.....

Kunne man også vende den. 90 % af Dress urene helt op til 1990'erne er i denne størelse - 32 - 38 mm - altså i en 50 årig periode....

Så hvorfer er dressurene nu ved at blive større og større?

At de var små fra starten, har flere svaret på. De skulle lægge afstand til lommeurene. De skulle være komfortable at bære på armen. De skulle ikke være for synlige - mænd går jo da ikke med pynt.

Men også prestigen i at kunne lave små - og især flade ure, har vel betydet noget. Hvis man havde råd til et extra fladt ur - altså at betale det dobbelte for et ur for at det blev 1 mm tyndere! Ja så var man nok ikke helt fattig!

Et par ting mere. Dressure (altså de finere) var ofte lavet af ædelmetal - og så koster det jo at lave dem større. Man passede på sine ting - og store ure får lettere slag og ridser end et lille!

Hvorfor er de så større idag? Ja dels dikterer moden jo at ure skal være større. Det er upraktisk, men det må man leve med - det er vigtigere, at det ser rigtigt ud.

Mænd i 2009 har heller ikke behov for at skjule, at de pynter sig. Det er blevet helt ok - nærmest positivt at "vise flaget" - her kommer jeg! Det mere anonyme, hører en anden tid til.

Vi behøver ikke passe så godt på urene. De fleste ure koster under 500 kr og man kan bare købe et nyt hvis det gamle trænger til udskiftning. At vi så er nogle få der betaler lidt mere, har formentlig ikke "indflydelse" på moden - vi har bare at følge!

Tøjstilen tillader også større ure. ikke så mange tætknappede manchetter - flere T-shirts, cardigans, kortærmede skjorter og striktrøjer.

Det har formeltlig intet med "let at se hvad klokker er" at gøre, for det foregår absolut lettest på en klassiker på 35 mm:

İmage

vh Baun
Svar
Tak for inputs omkring mit spørgsmål Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)