Tja, jeg er nok næppe fuldt udviklet ur entusiast endnu, idet jeg ser mig famlende omkring med nysgerrighed, begejstring og intuition som de primære retningsgivere. (Dog mener jeg det er sunde grundelementer til min ”dannelsesrejse”.)
Udgangspunktet er, at jeg er igennem de sidste 3-4 år blevet informeret/opdraget/uddannet af jer, her i Omega-forum. Det er uden tvivl den ubetingede og ægte begejstring som I deler med forum der har ansporet mig.
Hvorfor famler jeg rundt? På den ene side ved jeg (efterhånden) præcist hvad jeg gerne vil have… men tid er jo penge… så jeg samler lige lidt mere tid

.
Når jeg nu alligevel bare skal have tiden til at gå, kan jeg ikke lade være med at kigge på mange af de andre spændende vintage mærker, som Longines, Eterna, Tissot osv. Oftest også økonomisk overkommeligt, - i hvert fald der, hvor jeg kigger.
Jeg er sikker på at mange af de fremragende argumenter som Geodoc (og andre) fremfører, er både rimelige og sande. Men jeg er også sikker på at de tilsvarende, tilpassede argumenter kunne være sande for en række andre ur-mærker. Helt grundlæggende er jeg af den overbevisning at INGEN bruger mange penge på et ur, med mindre de tror på at det er helt specielt på én eller anden måde. Og INGEN brands ville overleve hverken 30 eller 100 år, hvis det ikke er baseret på noget som har værdi for kunderne (os!).
Selv SWATCH-urene står for noget interessant og en spændende historie, - de mangler dog deres fortalere i dette forum, fornemmer jeg

Hvem ved, - måske får de også et forum her på siten en dag
Formålet med at ”famle” er at et ur jeg har liggende, er en udfordring! Selvfølgelig bliver hvert enkelt ur en quest efter viden, historie og information og dermed både en undskyldning og en motivation for at grave og dyrke nysgerrigheden. Men frem for alt bliver jeg udfordret på om uret ”rammer” mig så jeg virkelig har lyst til at tage det på armen og nyde det hele dagen. Det er spændende hver morgen!
Hvorfor skriver jeg så om ”famleri” når spørgsmålet var: Hvorfor Omega? Svaret for mig er: Tilgængelighed. Og det er her nogle(?) af de andre brands kommer til kort.
Hvad mener jeg så med tilgængelighed? Tilgængelighed er adgang til urene, til information om urene, omsættelighed, reservedele, at vennerne gider høre på min evindelige snak for selv de har hørt om Omega og selvfølgelig at de findes i alle klasser, dyr som billig, ny som gammel. (Jeg deler Bauns gode argumenter på området!)
For mig er værdien mangedoblet, hvis selve uret kan omsluttes af viden, historie, og professionel entusiasme.
Ja, jeg ved godt at både Longines, Eterna og Tissot (m.fl.) også findes på nettet, - men der er bare så meget mere om Omega!
Derfor Omega:
I bund og grund mener jeg blot at Omega som produkt og brand giver mig et perfekt blend af tilgængelighed og værdi. En interesse som er let at gå til og som har både dybde og bredde til mange års fordybelse, uanset temperament, ur-modenhed og entusiasme.
Og endelig: Helt grundlæggende ”rammer” Omega mig, det helt rigtige sted.
Så selvfølgelig skal dette forum bestå!
Det er jo netop her vi har chancen for at bekræfte hinanden i at det netop er vores værdier og vores argumenter der er sande og tungest vejende i forhold til alle de andre opblæste brands der kun er baseret på product-placement, reklame-stunts og naive forbrugere der ikke har gennemskuet hvad livet handler om… !
Venlig hilsen og godt nytår til jer alle.
Jubster.
PS: Den sidste del er selvfølgelig ironisk og dækker over at jeg grundlæggende har meget stor respekt for både ur-brands, ur-entusiaster og andet godtfolk. (No flaming neded!

)
Så hvis det er ok, vil jeg gerne have lov at kigge med i de andre fora også i fremtiden
PPS: Tak, Geodoc for sine altid velskrevne artikler. Altid inspirerende!