Hvordan ser jeres transportmiddel ud?
Helt sikkert meget rigtig i det du siger (jeg aner minus om cykler)
dog vil jeg mene at man stadigvæk kan bruge salige colin chapman (lotus bilernes grundlægger opkaldt efter hans øgenavn til hans kone)
opskrift mindre vægt giver mere af alt.

Mere topfart
Mere optræk
Bedre indstyring
Bedre bremseevne.

Vægt er den eneste factor der har positiv indflydelse på alle fire evner
Lotus bilerne er bygget ud fra dette synspunkt(og NEJ jeg er ikke LOTUS fan) Icon_cool
Svar
Hmm jeg er ikke helt enig. For mig er rammen grundstammen og langt den vigtigste del på cyklen. Det er den der er altafgørende for hvordan cyklen reagerer og føles at køre på. Har haft et hav af racere og MTB´er. Om man så har Ultegra eller Dura-ace er et fedt. Det kører lige godt men DA er blot lettere (og koster det dobbelte).

Er enig i at vægten ikke er altafgørende så længe vi taler +/- 200-300 g på rammen. Det vigtigste er geometrien og stivheden.

Desuden er det ret underordnet om cyklen vejer 6,8 eller 8 kg. De sidste 1200 g koster så bare ca. 20 k at barbere af. Derfor mener jeg stadig de dele du har på er "overkill" taget i betragtning hvad du bruger cyklen til. Vægten har kun betydning under accelerationer samt kuperet terræn. Også derfor vægten på en enkeltstartcykel ikke er altafgørende. Her er det aerodynamikken der tæller. Jeg er sikker på at en tri-bøjle vil bringe dig hurtigere på arbejde end at tage 2-3 kg af vægten.

Husk på at når man cykler bruges energien på at bryde vinden. En faktor der stiger eksponentielt med hastigheden. Så forbedring af aerodynamikken er langt vigtigere end vægten. Og jo hurtigere du cykler jo større %-del af det samlede energiforbrug bruges på at fjerne vind. Når du cykler over 40 km/h bruges over 90 % af energien på vindmodstanden. Her har 2-3 kg på cyklen ingen betydning. Glem heller ikke at indregne din egen vægt. Tit billigere at smide to kg på maven end på cyklen. Det er i hvertfald billigere.

Jeg har cyklet i A-klassen nogle år, så har lidt erfaring Icon_e_wink Og tro mig hellere en god stiv ramme der reagerer promte og lidt billigere dele (Ultegra) end en blød ramme hvor det føles som om du kører med halv fladt baghjul og DA dele.

/Mads
Svar
Conni har lige købt en Peugeot 107 ....

Den er med det der nye electroinic automat gear og den er sjov at køre i.

og så koster den kun ca 500 kr om året i ejerafgift!

Siden jeg begyndte at samle ure har jeg skåret ned på udskiftningen af biler - så min Peugeot 406 st. car runder 200.000 km i disse dage!

vh Baun
Svar
Hold da op nogle fede biler din bror har Claus_K.... Hvad så med den Mercedes SL55 AMG han har, køre den ikke også godt?
Svar
Stenbukken Skrev:Hold da op nogle fede biler din bror har Claus_K.... Hvad så med den Mercedes SL55 AMG han har, køre den ikke også godt?

Helt fantastisk - men det er sq ikke en sportsvogn. Men en fed fornemmelse, bare at drøne derud af med kluden nede, og fornemme det endeløse moment under højre fod Icon_e_wink
Svar
I automobil verden har vægten betydning for bilens evner på de andre områder(det har lotus bevidst med deres formel 1 biler)

Kan ikke lige se hvorfor det ikke også skulle være sådan indenfor cykling
vægten har da ikke kun betydning når du skal øge farten
en let cykel må da også være hurtigere at bremse ned igen Icon_question

En let cykel må da også styre bedre i sving
og det med vægten på en enkelstarts cykel går de da ellers meget op i når de cykler tour de france Icon_question
Svar
Selvfølgelig har vægten betydning. Men for lige at perspektivere tingene i forhold til bilverden.

En relativ let racer vejer ca. 8 kg mens en alm. vejer ca. 10 kg. Det er 2 kg forskel vi taler om. Personen vejer alt fra 65-90 kg. Dvs. en samlet vægt på 73-98 kg vs. 75-100 kg. Det giver en forskel på ca. 2-3 %. Sammenligner vi det med bilverden vil det svare til enforskel på bilens vægt på 20-30 kg når den vejer et ton. Jeg tror ikke 20-30 kg giver mere end måske 0,1 sek hurtigere acceleration fra 0-100 km/h.

Sammenligner vi så med at samme bil har en cW-værdi på 0,42 (som en gl. Lambo Countach og den position man sidder på på en city bike) vs. 0,28 (som en moderne sportsvogn og den position man sidder på en alm. racer/tri-cykel) er jeg ret sikker på at cW-værdien påvirker accelerationen/hastigheden langt mere end den vægtforskellen.

Dit brændstof forbrug vil også være langt højere på bilen med den høje vindmodstand. Samme gør sig gældende på cyklen. Du skal bruge den dobbelte effekt for at træde en cykel med 50 km/h i forhold til 40 km/h ved samme cW-værdi. Kan du halvere cW-værdien reduceres effektforbruget tilsvarende. Vægten betyder derfor ikke alverden hvis farten bare er tilstrækkelig høj.

Og ja cyklens vægt har betydning når vi taler prof. cykling hvor man kan tabe et Tour de France med 5 sek. Så her går man op i de 2-3 % der kan spares og betaler gerne de 20-30 k det vil koste på en enkeltstarts cykel. Men på den viste city bike tror jeg ikke det er så afgørende om han kommer 4 sek. hurtigere på arbejde at det er 20 k værd at barbere de 2 kg af cyklen.

Mht. køreegenskaberne er stivheden og geometrien i rammen vigtigere end vægten. En let ramme er ofte blødere og det resulterer i en mere nervøs styring ved høje hastigheder. Jeg havde engang en italiensk racer hvor man ikke kunne slippe styret med over 50 km/h idet rammen var så blød at stellet gik i selvsving og begyndte at ryste. 200-300 g mere ville have givet stivere stel og langt bedre køreegenskaber. I cykelverden bruger man en stiffness-to-weight faktor hvor stivheden i krank og kronrør måles og holdes op mod rammens vægt. Jo højere sts-værdi jo bedre konstrueret er rammen. Den faktor cykelryttere går efter når der vælges ramme.

/Mads
Svar
jacob jensen Skrev:I automobil verden har vægten betydning for bilens evner på de andre områder(det har lotus bevidst med deres formel 1 biler)

Kan ikke lige se hvorfor det ikke også skulle være sådan indenfor cykling
vægten har da ikke kun betydning når du skal øge farten
en let cykel må da også være hurtigere at bremse ned igen Icon_question

En let cykel må da også styre bedre i sving
og det med vægten på en enkelstarts cykel går de da ellers meget op i når de cykler tour de france Icon_question

En Cykel i Tour de France må veje 6.8 kg som minimum. Enkeltstart cyklerne vejer typisk mellem 8 og 9 kg, da aerodynamikken betyder mere end vægten. Så det er ikke altid lav vægt der betyder mest.
Svar
Så rullede der en BMW 520 aut. model 97 ind i garagen
sådan en 24 ventilet række 6 lyder altså bare sweet Icon_cool

Ellers en dejlig komfortabel pæn størrelse bil med det udstyr som jeg mener en bil skal have (dog mangler den cruise control)
Svar
10. okt fik jeg en Opel Vectra 2.0 turbo og
i dag rundede jeg de 12100 km Icon_cool Icon_cool

dejlig bil -
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)