Så er det bare at vente på posten...
Icon_e_sad

Et lidt surt opstød Kurt Brøndum...

Jeg mener at hele Navtimer serien fra Bretling er agtværdig - og at de er klassikere. Tro mod det overordnede design,
som jo også har vist sig at være holdbart - det er derfor det er klassikere

Lidt på samme måde som med Speedmasterne. En fantastisk serie med en fantastisk historie!
Nuvel den oprindelige model er afgjort og på flere måder den mest samleværdige, men også
mange af de efterfølgende modeller er herlige ure med stor udtrykskraft og med en smag af den samme familie og historie.

vh Baun
Svar
Hej Guru13

Giver du en tur i Lamborghinien, og iøvrigt et stort tillykke med din nye klasisker, for jeg kalder nemlig også en old Navitimer for en klassiker. Icon_e_biggrin

MVH Peter
Svar
peter Skrev:Hej Guru13

Giver du en tur i Lamborghinien, og iøvrigt et stort tillykke med din nye klasisker, for jeg kalder nemlig også en old Navitimer for en klassiker. Icon_e_biggrin

MVH Peter

Kære Peter

En person der behandler mine ure, som en nybagt moder tager omsorg for sin førstefødte, har ubegrænset ret over min Lambo ! Du siger bare til Peter...

Der er dog et lille men.... vognen er .. øh... den er... øh...jow, den er kørt i vinterhi i en opvarmet garage på et hemmmeligt sted, dybt i de jydske skove.
Men til næste forår/sommer, så husker du mig bare lige på det igen, ok?
Fruen og dig kunne eventuelt tage den 3 uger sydpå i ferien. Men lov mig så lige at køre en tur igennem Paris, især rundkørelsen ved Triumphbuen er et godt sted at liste rundt i. Bare kør lige så stille og se på bygningsværket... fantastisk oplevelse..og så i en Lambo
Mvh
Guru13

kan aldrig være sikker."
Svar
Guru, der er ingen grund til at undskylde og jeg føler mig absolut ikke trådt over tæerne, jeg er bare et menigt medlem af dette forum der lufter sin mening, og for guds skyld undgå ”de” og ”Hr. Brøndum”, du eller Kurt passer meget bedre til mig og min måde at gøre tingene på.

Jeg syntes, og har altid syntes at det at snakke om andet end ure på et ur forum er degenererende, men undtagelsesvis vil jeg gerne kommentere på din Lamborgini (hvad den er eller ikke er).
Du har købt en Old Navitimer som for dig, og flere af forumets medlemmer er en klassiker, være hvad det være vil, men en ting er sikkert, og det er at det er et robust ur der viser klokken på glimrende vis.
Men ville du købe en Lamborgini hvis det var Toyota der ejede biksen, havde lavet om på designet fordi det var de nødt til pga. opretslov, samt lagde den samme motor i som de bruger i deres Hiace ? (årsagen til at jeg spørger er at det er sammenligneligt med Breitling Navitimere fra 1954 – 1970, og nu).

Og hvis ja, ville du / i så stadig kalde den en klassiker ?

Baun.: Tro mod det overordnede design. Breitling af i dag ejer ikke retten til designet, de købte navnet Navitimer tilbage i de sene 70’ere da Breitling lukkede, men retten til designet blev solgt til Ollech & Wajs (se billede). Derfor hutler de sig nu igennem og prøver at score noget profit (hvilket tilsyneladende virker fint) på det moderlige ophav til deres eksistens.
Hvis ovenstående var blevet udført med et Omega ur så ville det med din passion for Omega ure, være overordentligt interessant at høre din mening om det.

Kan man – overtage dele af et verdensberømt dødsbo for hvem passionen for, samt produktionen af, ure - er gået i arv, et firma der har skrevet horologi historie, og så bare videreføre det på den måde Breitling af i dag har gjort det, og med god ret forvente at et ur man har købt retten til navnet til (Navitimer) forbliver en klassiker efter at man har givet det et seriøst ”makeover” hvorefter det eneste uret har til fælles med det originale er materialet det er lavet af ?

Værd at bemærke er også at der skulle gå 13 år fra Ernst Schneiders overtagelse af Breitling i 1979 til produktionen af Navitimeren igen blev genoptaget i 1992. Det drejede sig efter min bedste overbevisning kun om en ting, at slå plat same lave profit på et legendarisk ur ……!!!!!!

Tiden har vist at de originale Navitimere er blevet samler objekter i særklasse, de stiger hele tiden i værdi / pris, da jeg startede med at interessere mig for dem for 7 år siden kunne en sort AOPA Navitimer købes for omkring $ 2.000,- (de dyreste jeg har solgt har jeg fået kr. 60.000,- for), tiden under de nye ejere har vist det modsatte, hvis man i dag køber et Breitling Navitimer er det forventeligt at salgsværdien falder med op til 50% af købsprisen lige så snart man har lukket låsen på remmen om håndleddet, og derefter går det ellers bare dernedad, er det efter jeres bedste overbevisning et af de begreber man bruger når man skal sætte en klassiker i bås ? ? ?

Guru, Hvis der ikke er løbet for meget malurt i bægeret så må du i øvrigt også gerne skrive mig op til en tur i din Lamborghini til sommer……

Go' weekend til jer alle, Kurt

İmage
Svar
Jeg kendte godt til Ollech og Wajs overtagelse af dele af Breitling ophavet. Findes der O&W ure at få fat på med det oprindelige skive design og det oprindelige Venus kolonehjul værk?

Har du evt. et billede. Jeg har f.eks. kunnet læse:

Towards the late 1970s, Mr. Wajs bought up much of the Breitling company's stock for the aviation models such as the Navitimer. They began producing their own label watches using Breitling cases and the same calibre movements used in Breitling watches. These watches were branded “Aviation” and are now prized amongst collectors.

Er sådanne eksemplarer til at få fat i?

Er der noget om at Sinn faktisk overtog designreten fra O&W på et tidspunkt? - Men aldrig med venus kalibren i sig?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jammen så forstår jeg bedre det "Sure opstød" - nu giver det dog mening.

Jeg troede Breitling videreførte Navtimer og selvfølgelig også havde retten til såvel navn som design.

Nu mister jeg jo så en god del af respekten for Breitling - og begynder også at forstå
hvorfor jeg altid bedst har kunnet lide de gamle (Vintage) ure fra breitling.

Fint at vi fik det opklaret!

Når så det er sagt synes jeg faktisk Breitlingb har været gode til at lave Navtimer som de
designmæssigt godt kan væøre bekendt at kalde Navtimer!

vh Baun
Svar
Tak for informationen. Dit andet indlæg siger meget mere end det første du kom med, Kurt. Også sprogligt Icon_e_wink

Jamen, så glæder jeg mig rigtig meget til at modtage mit "hommage" Navitimer.

Go' weekend.

P.S
Sjovt nok,at ordet Hommage får en kopi til at være lidt mere legitimt
Mvh
Guru13

kan aldrig være sikker."
Svar
hej Guru 13

stort tillykke, den glæder jeg mig til at se, mon ikke det meget snart er tid for det igen er min tur til igen at hente datteren ?. . . Icon_e_biggrin

hvordan endte historien med exploren ?

Carsten
Svar
Kurt, tak for dit andet indlæg, som jeg fandt interessant at læse, informativt og fængende. Tak Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
carsten kristoffersen Skrev:hej Guru 13

stort tillykke, den glæder jeg mig til at se, mon ikke det meget snart er tid for det igen er min tur til igen at hente datteren ?. . . Icon_e_biggrin

hvordan endte historien med exploren ?

Carsten

Kom endelig Carsten... det er nu "bare" en Navitimer, af en eller anden art Icon_e_wink

Men kom lige med tomt håndled... sådan et AP piller jo fuldstændig skindet af sådan et Breit-bling...

Det gik fint med Exploreren, alt var fuldstændigt som det skulle være, takket være vidende folk fra et stort udenlandsk forum... med højt til loftet.

Vi ses
Mvh
Guru13

kan aldrig være sikker."
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)