Sproget - spring OVER hvis sprog keder
hannover_dk Skrev:
3F Skrev:Du har da nok ret i at vi bare må acceptere alle disse nye ord i det danske sprog - men en licitation og en auktion har ikke så meget til fælles som du gør det til.
Der er bare nogle af disse nye ord/ordvalg som irriterer mig bla. (winner på en auktion)
Og hvis man tænker lidt dybere over tingene, så er det som jeg skriver - amerikansk gennemtænkt markedsføring så det batter.
Masser af termer kommer fra USA men jeg fastholder, at det var en helt alm betegnelse længe inden Ebay - og hvorfor er ikke licitation og auktion tæt knyttede faktisk?

Auktion - Den der bydes højest får tingen eller ydelsen og aner ikke om man bliver den som "udvælges", før det afgøres til slut

Licitation - Den som tilbyder lavest (eller bedst) får ret til at udveksle ting og penge og aner ikke om man bliver den som "udvælges" - før det afgøres til slut.

I begge fald vinder man - hvis man får retten til at bytte ting og penge.

Man vinder retten, og er altid glad når man gør det; ellers var man et fjols fra starten ved overhovedet at byde ind som man gjorde.

At man så kan have budt for dyrt fordi man har vidst for lidt eller forregnet sig, eller vundet en licitation som ender med at dræbe selskabet, grundet for lav pris, det er en anden sag.

Samaritten vandtlicitationen om ambulance kørsel i Storkøbenhavn Det er vel den officielle betegnelse. (Om det så senere skal vise sig at knække ryggen på dem, eller en række Københavnere, er en anden sag)

Nå - fred være med det - og god weekend fortsat Icon_e_smile

vh

Måske tingene forholder sig sådan i din verden - virkeligheden er bare en anden.
En licitation er et stykke arbejde som er sat i udbud til lavest eller bedstbydende.
En auktion er et objekt som er sat til salg af en rekvirent (indleverer) og hvor auktionshusets interesse er at sælge objektet til højestbydende, hvorefter auktionshuset beregner sit salær.
Derfor kan man vinde licitationen (det har man altid gjort) men man kan squ da ikke vinde auktionen - tag dig sammen mand.
Svar
3F Skrev:Måske tingene forholder sig sådan i din verden - virkeligheden er bare en anden.
En licitation er et stykke arbejde som er sat i udbud til lavest eller bedstbydende.
En auktion er et objekt som er sat til salg af en rekvirent (indleverer) og hvor auktionshusets interesse er at sælge objektet til højestbydende, hvorefter auktionshuset beregner sit salær.
Derfor kan man vinde licitationen (det har man altid gjort) men man kan squ da ikke vinde auktionen - tag dig sammen mand.
Ikke om jeg fatter den store forskel. Man byder - får afgjort om penge og ting har det bedste forhold - og vinder - hvis det har det.

Auktionshuset (og sælger) har interesse i højeste pris - Licitations giver har interesse i laveste - men vinderen er da den der kommer i spil når afgørelsen falder - og alle andre taber auktionen/licitationen.

Nå stadigt fred med det; jeg skal nok tage mig sammen på et par andre områder og håber det rækker. Geodoc har jo ret i at hvis alle forstår fint hvad der menes med det ene og andet, og det ikke er uartigt - så er der lidt "insektsex" over debatten.

Jeg har i alle fald til ære for Bjørn kastet mig over semikolon; tak for det. Nu må jeg se om jeg kan begrænse de semikolons Icon_e_smile Debatten har dermed tilført mig ordet insektsex som smukkere ord for fluekxxxxx og genfundet semikolonnet

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Det er jo ofte at "insektsex" krydrer debatten, og samtidig holder debatten i live. Icon_e_biggrin
Forøvrigt et godt nyt ord.
Svar
Også jeg indrømmer at sprog - og sprogets anvendelse interesserer mig!

Netop derfor opponerer jeg, når dårlige (efter min opfattelse) vendinger eller ord sniger sig ind i almindelig tale eller brug.

At vinde en auktion er et eksempel på det.

John du behøver ikke forklare mig hvad det betyder, det ved jeg godt! Du behøver heller ikke at forklare, at det er almindelig brugt i hele den moderne verden, det ved jeg også godt!

Men det ændrer ikke ved, at jeg synes det er er et dårligt valg. Jeg finder at det indikerer et held eller konkurenceelement, som jeg ikke synes hører til i sammenhængen. Men for min skyld, må du gerne kunne lide det!

Min farfar handlede meget på auktioner. Køer, høns, duer og grise. Jeg har aldrig hørt han sige, at han vandt en auktion. Han fik budet og købte grisen! Han vandt somme tider et væddemål eller en tier i lotteri, men han vandt ikke høns på auktioner!

Men sproget udvikler sig. Somme tider godt - og somme tider mindre godt.

At vinde en auktion er kommet for at blive - ingen tvivl om det, men jeg behøver vel ikke kunne lide det?

Når jeg ikke bruger semmikolon; er det fordi jeg ikke kan finde ud af det. Det er jo ellers kønt nok.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:At vinde en auktion er kommet for at blive - ingen tvivl om det, men jeg behøver vel ikke kunne lide det?

vh Baun
Næh - absolut ikke - bare det vi er enige om at det er et helt normalt udtryk som er kommet for at blive - rækker helt for mig. Du må være køber eller hammerslagsmodtager eller andet, helt som det passer dig; og jeg lover at forstå det du udtrykker med det; helt uden problem
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
3F Skrev:Det er jo ofte at "insektsex" krydrer debatten, og samtidig holder debatten i live. Icon_e_biggrin
Forøvrigt et godt nyt ord.
klart klart som Harry ville sige Icon_e_smile
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
watchfreak2003 Skrev:
Geodoc Skrev:
watchfreak2003 Skrev:…. Og lidt fra vores egen verden: Lynette (Lünette) en Lynette er et halvcirkelformet felt over en dør eller et vindue, og ikke en dims til et ur ;-]
Icon_e_biggrin
Linket forklarer hvad lynetten er på et ur: [url]"http://www.guldsmed.dk/filer/Urtosse%20artikel.pdf">http://www.guldsmed.dk/filer/Urtosse%20artikel.pdf[/url]

Med venlig hilsen - Geodoc
............. Fordi 9 ud af 10 skriver ”idag” & ”igår” ændre ikke ved at det skrives i to ord; i går, i dag!
Fordi KH skriver ”Lynette” er det altså ikke korrekt.
Prøv at slå Lynette op i en nudansk ordbog Icon_e_biggrin
Prøv evt. at slå Lünette op på Google efterfølgende.
Med henvisning til nedenstående links:
[url]"http://www.chronomania.net/contenus/Articles/Chevassus/chavassus.html">http://www.chronomania.net/contenus/Art ... assus.html[/url]
[url]"http://forumamontres.forumactif.com/forum-general-de-discussions-horlogeres-f1/graduation-de-lunette-inversee-sur-montre-sinn-t41578.htm">http://forumamontres.forumactif.com/for ... t41578.htm[/url]
[url]"http://www.wipo.int/ipdl/en/hague/key.jsp?KEY=DM/066724">http://www.wipo.int/ipdl/en/hague/key.jsp?KEY=DM/066724[/url]
Bliver jeg nødt til at spørge om uenigheden består i stavemåden: Lynette eller Lunette?

med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Sprognævnet siger at ord skal skrives som de udtales. Altså, "lynette".
Og, (som man ikke må starte en sætning med)," med det vuns "går der insektsex i hele discussionen - det er det, det hele handler; et herligt omgang sprogligt fluknepperi !
Sjovt nok, en del af de nye udtryk er faktiskt ludernes, lommetyvernes og pushernes (ligeledes et låneord) sprog - noget der sker i alle sprog.
De hippe, de fremme i skoene -folk (AD´s, spilleudviklere, musikproducenterne, grafiske designere og de ledende bloggere... vi ved jo godt, hvem de er Icon_e_biggrin ) finder altid 20 - 30 år gamle udtryk frem som tidens unådige tand har forvandlet til noget latterligt - eller, i det mindste, ufrivilligt sjovt. De første fire måneder hører man de udtryk brugt på steder, hvor kaffe latte sælges med faktor 2 sammenlignet med byens normalniveau, senere på nettet i de ledende blogs, magasiner og aviser for til sidst at ende i Se og Hør og så kan man høre det i S-toget på vej mod Brøndby Strand (som sagt, vi ved, hvordan verden hænger sammen og hvor de ene og anden slags bor Icon_e_biggrin (dog må man så konstatere at når hende damen med blå hår og sjove briller fra Hellerup bruger vendingen, er det defenetly uhipt. Ikke uhipt-agtigt, men bare gone).
Citat:men man kan squ da ikke vinde auktionen - tag dig sammen mand.

Det kan vi ikke heller, men i mangel af bedre siger vi det...
Swingende Sabbath for alle !
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tio Malo Skrev:Sprognævnet siger at ord skal skrives som de udtales. Altså, "lynette".
Og, (som man ikke må starte en sætning med)," med det vuns "går der insektsex i hele discussionen - det er det, det hele handler; et herligt omgang sprogligt fluknepperi !
Sjovt nok, en del af de nye udtryk er faktiskt ludernes, lommetyvernes og pushernes (ligeledes et låneord) sprog - noget der sker i alle sprog.
De hippe, de fremme i skoene -folk (AD´s, spilleudviklere, musikproducenterne, grafiske designere og de ledende bloggere... vi ved jo godt, hvem de er Icon_e_biggrin ) finder altid 20 - 30 år gamle udtryk frem som tidens unådige tand har forvandlet til noget latterligt - eller, i det mindste, ufrivilligt sjovt. De første fire måneder hører man de udtryk brugt på steder, hvor kaffe latte sælges med faktor 2 sammenlignet med byens normalniveau, senere på nettet i de ledende blogs, magasiner og aviser for til sidst at ende i Se og Hør og så kan man høre det i S-toget på vej mod Brøndby Strand (som sagt, vi ved, hvordan verden hænger sammen og hvor de ene og anden slags bor Icon_e_biggrin (dog må man så konstatere at når hende damen med blå hår og sjove briller fra Hellerup bruger vendingen, er det defenetly uhipt. Ikke uhipt-agtigt, men bare gone).
Citat:men man kan squ da ikke vinde auktionen - tag dig sammen mand.
Det kan vi ikke heller, men i mangel af bedre siger vi det...
Swingende Sabbath for alle !
John
Tio Malo Skrev:Sprognævnet siger at ord skal skrives som de udtales. Altså, "lynette".
... Herligt, så vil jeg uden blusel anvende udtrykket "Lynette" i fremtiden. - Det har været interessant at deltage i denne "Entomologiske forplantnings palaver" Icon_e_wink

Svar
Geodoc Skrev:
... Herligt, så vil jeg uden blusel anvende udtrykket "Lynette" i fremtiden. - Det har været interessant at deltage i denne "Entomologiske forplantnings palaver" Icon_e_wink

Er vi så ikke lidt ude i at krem ikke absolut skal staves creme, fordi vi skal holde os til udtalen- MEN at man gerne må bruge begge former.
Jeg er stadigt lidt usikker på bezel, lünette, lynette og krans - lidt fordi det er så udemærket at de to første går igen på det udenlandske på salgs sider op skift.

Jeg tror ikke nogen bliver stoppet af moderatorerne for at vælge det forkerte. De skal blive lidt sjovt at se om det flytter noget herinde.

Jeg tror jeg foretrækker insektseks frem for Entomologisk forplantnings palaver Icon_razz
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)