Økonomisk afmatning i Danmark... betydning for ure ?
#11
Andre vælger også det modsatte. Køber et dyrt ur (eller lign) for at vise at de ikke er "ramt" af en krise.

Det bedste forsvar er et angreb Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#12
Så lige på TZ, en der havde et Panerai 111 H til salg med følgende begrundelse.

"Well folks, as I'm sure many of us are familiar here at TZ, some unforeseen issues have come up and I have to let go of a piece unfortunately."

En tolkning af dette kunne være lånekrisen i USA...... Men det er nu blot spekulationer.

Rolf
Svar
#13
Godt for urnørder hvis afmatningen betyder at folk vil sælge deres dyre ure hurtigt (hurtigt kan være lig med billigt)
Svar
#14
Her er en amerikansk urmager, som skriver på sin blog at den amerikanske økonomi ikke har påvirket hans hverdag, eller den generelle handel af "high-end" ure!

http://watchmakingblog.com/2008/04/30/st...e-economy/
Svar
#15
Jeg tror bestemt efterspørgslen efter ure vil blive påvirket af den økonomiske afmatning. Helt ærligt, det er da det nemmeste sted at spare hvis livremmen skal spændes lidt ind (altså for alle ikke ur-nørder). Det kan meget vel ske med en forsinkelse, fordi ur-markedet ikke er så likvidt som f.eks. værdipapirer.

De sidste fem år er stort set alle aktivklasser steget betydeligt i pris: Aktier, obligationer, huse, jord, råvarer etc. Rigelige og billige penge har presset priserne op, og det har givetvis også påvirket ur-markedet. Jeg tror, tiderne bliver anderledes nu.

Også spændende at se hvad der sker med nypriserne. Jeg har læst om flere urmærker, der har øget produktionskapaciteten for at følge med efterspørgslen. Øget udbud og mindre efterspørgsel giver tit faldende priser.

Værdien af ens samling går måske ned, men nye indkøb kan til gengæld blive billigere. Icon_e_smile

- Michael
Svar
#16
Hmm syntes vi har hørt denne sang før. Faktum er dog at så længe der er almen interesse for mekaniske ure (og det er der nu), så bliver priserne stort set hvor de er. Vi har set den vilde himmelflugt de sidste 5 år, men det har alle jo vidst det ikke kunne fortsætte. Nu er den så kølet lidt af.

Der er ikke så mange der decideret har investeret i dyre ure og de har derfor råd til at ligge inde med dem trods en faldende købekraft. Lidt lige som folk med sommerhuse. De er ikke presset til at sælge så nok er de til salg, men priserne falder ikke.

Et godt ur er stadig noget de fleste køber fordi de syntes det er fedt at eje. De bruger det dagligt, og ser det ikke som en genstand der kan indbringe en masse penge på brugt markedet. Så jeg tror ikke det får de store indflydelser på brugtpriserne at det går lidt ned ad bakke med økonomien.

Mht. nye ure tror jeg måske prisstigningerne vil være moderate de næste 1-2 år. Nye ure er steget 5-8 % årligt de sidste par år, så det kan ikke fortsætte hvis økonomien skal følge med.

Men jeg tror ikke vi skal forvente at se det store ur-krak. Trods alt bare en naturlig økonomisk afmatning uden de store krak.

/Mads
Svar
#17
Det er i sagens natur svært at være sikker på noget - hvis det var let så var det jo noget lettere at investere i aktier og ure osv - Sandheden er at få virkeligt ved hvad der sker, men man kan jo lægge til at økonomien her i europa og USA har sværere udsigter - men i Indien og Kina bliver der flere der har penge, og det kommer vel også at have indflydelse på markedsprisen vil jeg TRO Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#18
hannover_dk Skrev:Det er i sagens natur svært at være sikker på noget - hvis det var let så var det jo noget lettere at investere i aktier og ure osv - Sandheden er at få virkeligt ved hvad der sker, men man kan jo lægge til at økonomien her i europa og USA har sværere udsigter - men i Indien og Kina bliver der flere der har penge, og det kommer vel også at have indflydelse på markedsprisen vil jeg TRO Icon_e_smile
vh

Lidt spøgefuldt kan man sige at den dag kineserne (eller russerne) vil have Rolex'er, Omega'er og andre Swiss Made Vintage ure - så sker der noget med priserne.

Først vil de have "prestige ikonerne fra eget land" senere også "presstige ikoner" fra andre lande. Russerne er godt i gang med at gøre alle gamle russiske antikviter temmelig dyre.... så må vi se hvad de finder på efter det!

vh Baun
Svar
#19
Jeg tror allerede, der bliver solgt temmelig mange Rolex i både Rusland og Kina - hvis dem, der har råd til det da ikke allerede er hoppet videre til PP, RM og lignende.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#20
Citat:hannover_dk Skrevet: Søn jul 06, 2008 11:02 am Emne:

--------------------------------------------------------------------------------

Det er i sagens natur svært at være sikker på noget - hvis det var let så var det jo noget lettere at investere i aktier og ure osv - Sandheden er at få virkeligt ved hvad der sker, men man kan jo lægge til at økonomien her i europa og USA har sværere udsigter - men i Indien og Kina bliver der flere der har penge, og det kommer vel også at have indflydelse på markedsprisen vil jeg TRO


Enig, "Emerging Markets" er jokeren der kan holde efterspørgslen oppe. Der er en voksende middelklasse, der selvfølgelig vil have de samme statussymboler som vi.

Jeg tror blot ikke man skal undervurdere risikoen generelt. Selv om få måske behøver at brandsælge deres nyindkøbte mekaniske ur, så bliver der måske ikke købt ur nr. 2 (eller 3 alt efter hvor langt man er kommet!). Resultatet er stadig mindre efterspørgsel. Blot min tolkning af situationen.

- Michael
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)