Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Selvfølgelig er der en masse omkostninger ud over dem der omhandler selve uret.
At drive en butik, med alt det dertil hørende er selvfølgelig en betragtelig omkostning.
Men når vi snakker de mere "high end" mærker, så synes jeg at priserne bliver FOR dyre.
Et eksempel kunne være AP RO Offshore.
Jeg ved godt at deres listepriser på service ikke er helt voldsomme, når man læser på deres hjemmeside.
Men når man for et service med polering og en ny lünette skal betale et stykke over 20k, så må jeg indrømme at jeg begynder at tænke mig om en ekstra gang.
(faktuelt eksempel fra en bekendt)
Ikke desto mindre drømmer jeg stadig om enten en diver, eller en 15300
Men selvfølgelig handler det om luksusprodukter, og derfor stiger prisen. Fuldstændig på samme måde som indkøbspriserne på urene
Godnat og fortsat god weekend herfra
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
For mit vedkomne giver det sig selv i valg af ur...eller måske snarere valg af værket i uret, hvor det er valgt med bagtanke i omkring en service der kan klares ved de fleste urmagere til en i mine øjne fair pris.
Vi ved at der ligger mange forskellige priser på service og i min verden ville det ikke hænge sammen hvis jeg købte et ur til flere hundrede tusinde og så efterfølgende skulle tænke på om jeg havde råd til service, så er fejlen allerede sket.
Ligemeget hvad, så kan vi aldrig affinde os med at betale et større beløb uden at få en afklaring på hvad pengene bruges til og afvejningen om beløbet er rimeligt, den slutter aldrig.
Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
For mig handler det ikke om at have råd til (eller lyst til) at afskrive en service over 7 år. Jeg får nok råd til det, hvis jeg har lyst, men det har jeg ikke.
Det handler heller ikke om hvorvidt jeg ville give 10K for service på et ur til fx. 150K. det ville jeg måske, men nok mest for ikke at tabe ved videre salg. Jeg er jo nødt til at regne med at en køber kan mene at service hos AD er en umådelig vigtig ting
Det handler om det rimelige i den pris der forlanges og om hvordan den pris fastsættes. Det handler om at jeg får "hjertebanken" når jeg føler jeg bliver "tøret" - og det gør jeg når jeg føler der forlanges overpris for en service på et luksus produkt.
Producentens tankegang: Hvad kan jeg få folk til at betale? Det er jo folk som er lidt ved muffen! Folk som ikke går på kompromis og ønsker uret serviceret hos AD! Dette udnyttes groft til at tage en overpris efter min opfattelse.
Det kan de naturligvis gøre. Det bestemmer de selv, men jeg har den mening at det ikke er "god stil" og at det ikke er "rimeligt".
vh Baun
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
Many inhouse calibers cost more to service because of the finish given to the parts that maybe have to be replaced . I can except that to a certain point . And the watchmaker who services say a Lange or Patek as to be specially trained to do his job . I can accept this .
But that a watch costing maybe 100.000 DKK can cost nearly 10 % of the new price every 5 years is for me over the top . And Kims example of the AP that cost 20.000 dkk is really taking the piss out of watch buyers . And just another example of the lousy attitude many brands have to the people who buy their products. And i bet he had to wait a long time to get his AP back from the factory .
I put a Patek Aquanaut in for a service about 5 years ago . This watch cost new around 80.000 DKK at that time . It cost me 7.500 DKK and i had to wait 5 months before i got it back again . This is in my opinion a disgrace .
Would anyone accept putting a car in for a service that costs nearly 10% of the new price . And getting the car back 5 months later ? No i do not think so .
But OK we are talking about the art of watchmaking here , so maybe it is unfair to compare a watch with a car .
But again Rolex who in my opinion have the best and fairest service system in the watch world do not overcharge or make customers wait months for their watch . And 3500 DKK for the service Rolex give is a steal compaired to other brands . Rolex are inhouse simple calibers that are made to be easier to service .
Now many High End brands use the sales argument that highly polished well finished calibers will last so long you can hand them down to several generations .
But this sounds hollow when their reliability and wear factor is not higher than a Casio . I can accept that to own a special watch or car etc etc costs more in service costs . But i cannot except 10 % of the new price and having to wait months to get my watch back after a service .
A friend of mine who is a well known brand dealer told me , that he sometimes felt ashamed . Because he had to tell a customer who had bought a watch costing over 100.000 DKK , that he would have to wait maybe 4-5 months to get his recently bought watch back after sending it to the factory for a simple repair under the guarantee .
And i must admit service costs have influenced my choice of watches for the future . It reminds me a bit of the English car trade . Luxury cars like Ferrari - Porsche- Rolls Royce can be easily got for the same price as a new VW Golf . But not many people buy them because of the cost of keeping them on the road . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
baun Skrev:Vintage urmagerne laver service på almindelige automatiske værker for 1000-1500 kr (også Rolex), men da de ikke kan skaffe reservedele (til fx. Rolex) er det kun en farbar vej hvis værket ikke har behov for at få udskiftet slidte dele. Det siger dog noget om avancen hos AD, synes jeg.
vh baun
Jo Tjo - jeg tror nu ex Klarlund i deres butikker har lidt større omkostninger end f-eks. Krognos, Mølbak eller Halse - til butik, værksted og alle overheads.
Det kan man jo så sige, det vil jeg ikke betale for, men det er ikke hele prisforskellen der ender nede i lommen på ejeren af Klarlund osv. Det er forskellige produkter og former for service trods alt
3.500 for fuldt AD service på en Rolex synes jeg alt andet lig er til at leve med - når vi op i 20.000 som for visse andre mærker gør det undt
vh
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
hannover_dk Skrev:baun Skrev:Vintage urmagerne laver service på almindelige automatiske værker for 1000-1500 kr (også Rolex), men da de ikke kan skaffe reservedele (til fx. Rolex) er det kun en farbar vej hvis værket ikke har behov for at få udskiftet slidte dele. Det siger dog noget om avancen hos AD, synes jeg.
vh baun
Jo Tjo - jeg tror nu ex Klarlund i deres butikker har lidt større omkostninger end f-eks. Krognos, Mølbak eller Halse - til butik, værksted og alle overheads.
Det kan man jo så sige, det vil jeg ikke betale for, men det er ikke hele prisforskellen der ender nede i lommen på ejeren af Klarlund osv. Det er forskellige produkter og former for service trods alt
3.500 for fuldt AD service på en Rolex synes jeg alt andet lig er til at leve med - når vi op i 20.000 som for visse andre mærker gør det undt
vh
Præcis hannover det handler om lige at have det fulde billed med,
som Klaus er inde på skal man også have med hvilke slags arbejde der bliver udført på uret et service kan jo være mange ting.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 110
Tråde: 1
Modtaget Likes: 3 i 2 svar
Givet Likes: 1
Har lige fået prisen på service til en AP RO OffShore, og den et på 12.000 kr hos Klarlund.
Der er rigtig meget arbejde i et sådan service, selv skruerne bliver håndpoleret i flere omgange.
En dygtig urmager kan lave sådan 2 service om ugen, blev jeg fortalt.
Hos Klarlund, har de EN urmager der har uddannelsen hos AP, samt de har investeret i meget udstyr som AP kræver, bla. Et dyrt Zeiss mikroskop, som koster kassen.
Om det er 12.000 kr værd, tja det svarer vel til en timeløn på 500-600 kr i timen, og det er da lidt mindrer end når min bil er på værksted.
Jacob
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
12k for et ur som "kun" har en chronograf som komplikation syntes jeg lyder ret dyrt,
har også lidt svært ved at se at lige præcis dette ur/mærke har behov for et ekstra dyrt Zeiss mikroskop.
Men Ok en vare er det værd som kunden vil betale
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 4,070
Tråde: 280
Modtaget Likes: 85 i 61 svar
Givet Likes: 298
Stensbjerg Skrev:Men Ok en vare er det værd som kunden vil betale 
•
Svar: 110
Tråde: 1
Modtaget Likes: 3 i 2 svar
Givet Likes: 1
Om der er behov for et dyrt zeiss mikroskop skal jeg ikke kunne afgøre, blot forlanger AP at man har et sådan for at blive godkendt som service sted.
I følge Halse, skal der også investeres ca. 150k i Omega udstyr, for at man må være service sted efter de nye "regler" hos Omega.
Men selvfølgelig kan man forlange det som kunden vil/kan betale, det er da simpel logik.
Jacob
•
|