Svar: 1,193
Tråde: 48
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Du skal ikke være bekymret for, at et ur har 10-20-30 år på bagen. Groft sagt er midt-50'erne grænsen i mit tankesæt grundet den teknologiske udvikling i tiden under og efter krigen.
Det sagt, så er et ur fra 1960 selvfølgelig mere skrøbeligt, end et årgang 2008. 10-15 år er ingenting - jeg har selv nogle perler i super stand fra ca. 1970.
Der er dog et par ting, du skal holde dig for øje, når du køber brugt:
1) Servicering - hvornår er uret sidst serviceret (hvis overhovedet). Man siger typisk hvert 8-10 år, hvorhvor Klaus også nævnte det ovenfor.
2) Polering - hvor voldsomt er kassen (især kanter, horn og bagkasse) poleret. Er kanterne og hornene rundpoleret eller bagkassen tynd, så har det stor betydning for prisen.
3) Lænke (og lås) - hvor fast er lænken. Er der nogen stræk. En udskiftning af en lænke bliver hurtigt en dur affære.
Nu skal du ikke blive paranoid, bare fordi vi skriver disse ting, men hold dig det for øje, når du kigger rundt. Og ja, det kan være svært, når man køber over nettet - derfor siger vi også altid: "Køb sælger fremfor uret".
# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 89
Tråde: 9
GTwatch Skrev:Du skal ikke være bekymret for, at et ur har 10-20-30 år på bagen. Groft sagt er midt-50'erne grænsen i mit tankesæt grundet den teknologiske udvikling i tiden under og efter krigen.
Det sagt, så er et ur fra 1960 selvfølgelig mere skrøbeligt, end et årgang 2008. 10-15 år er ingenting - jeg har selv nogle perler i super stand fra ca. 1970.
Der er dog et par ting, du skal holde dig for øje, når du køber brugt:
1) Servicering - hvornår er uret sidst serviceret (hvis overhovedet). Man siger typisk hvert 8-10 år, hvorhvor Klaus også nævnte det ovenfor.
2) Polering - hvor voldsomt er kassen (især kanter, horn og bagkasse) poleret. Er kanterne og hornene rundpoleret eller bagkassen tynd, så har det stor betydning for prisen.
3) Lænke (og lås) - hvor fast er lænken. Er der nogen stræk. En udskiftning af en lænke bliver hurtigt en dur affære.
Nu skal du ikke blive paranoid, bare fordi vi skriver disse ting, men hold dig det for øje, når du kigger rundt. Og ja, det kan være svært, når man køber over nettet - derfor siger vi også altid: "Køb sælger fremfor uret".
# Stefan
Hej Stefan,
Tak for hjælpen. På en måde synes jeg også der er en vis charme ved, at et ur har en historie med sig. Altså at det ikke er spritnyt, men har "oplevet" lidt inden det endte på min arm.
Jeg har ikke tænkt så meget over det med servicering og det vil jeg vel også kun have mulighed for at se hvis der er papirer med på uret? skal jeg generelt helt undgå et ur uden papirer eller hvordan med det?
Ja jeg synes jeg har set billeder af nogle ure, der er poleret lige rigeligt op.. og jeg har også hørt at Jubilee lænken blir ret slap i brug og ikke er nem at stramme op - er det korrekt?
I er virkelig søde til at hjælpe herinde - tak igen.
Hanne
•
KlausM Skrev:Selv tak.
Prøv at søge under Good Guys/Bad Guys her på forum. Der er vist delte meninger om Watches.de men vist aldrig nogen der ikke har fået penge igen.
På bl.a. Movements.dk kan du søge på serienumre. Bogstavet i nummeret giver en god indikation af årgangen. Eksempelvis er U" fra omkring ´97.
På Chrono24.com kan du måske også finde det ur du søger.
Mvh
Klaus
Hej igen Klaus,
Overså lige dit link til chrono24.com, men er ved at kigge på det nu. Er dog ikke helt stiv i tysk så jeg er måske ikke så tryg ved det
tak for hjælpen.
/Hanne
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Du kan skifte sprog på siden.
Mvh
Klaus
•
Mht papirer og Rolex kan det have stor betydning for prisen. Rolex udstæder et certifikat med urets serienummer trykt ind i papiret. Dette dokument er unikt og kan ikke erstattes. Det siger næsten sig selv at til samler ure er dette en enorm bonus at få med hvis papiret stadig findes. Prisen bliver så også derefter (+ 20-100%). Mange opfatte certifikatet som lidt af et ægtheds bevis og ifm. nyere ure også at sælger har ren mel i posen. Det er sjældent der stjæles ure med certifikat. Til et kvindeur der ikke har samler potentiale vil jeg sige det er ligegyldigt om det er med eller ej.
Mht. service papirer er der meget stor forskel på hvad der udstædes. Det kan være alt fra en kvittering til et egentligt dokument med underskrift. Om det er det ene eller andet er ligegyldigt når blot det kan dokumenteres at uret er serviceret. Om uret er serviceret eller ej på et Rolex har kun noget med prisen at gøre. Det er sjældent et pænt ur har et smadret værk. Hvis der er reklamationsret på uret burde du være dækket ind. Hermed ikke sagt at uret ikke skal serviceres efter et år.
Mvh
Klaus
•
KlausM Skrev:Mht papirer og Rolex kan det have stor betydning for prisen. Rolex udstæder et certifikat med urets serienummer trykt ind i papiret. Dette dokument er unikt og kan ikke erstattes. Det siger næsten sig selv at til samler ure er dette en enorm bonus at få med hvis papiret stadig findes. Prisen bliver så også derefter (+ 20-100%). Mange opfatte certifikatet som lidt af et ægtheds bevis og ifm. nyere ure også at sælger har ren mel i posen. Det er sjældent der stjæles ure med certifikat. Til et kvindeur der ikke har samler potentiale vil jeg sige det er ligegyldigt om det er med eller ej.
Mht. service papirer er der meget stor forskel på hvad der udstædes. Det kan være alt fra en kvittering til et egentligt dokument med underskrift. Om det er det ene eller andet er ligegyldigt når blot det kan dokumenteres at uret er serviceret. Om uret er serviceret eller ej på et Rolex har kun noget med prisen at gøre. Det er sjældent et pænt ur har et smadret værk. Hvis der er reklamationsret på uret burde du være dækket ind. Hermed ikke sagt at uret ikke skal serviceres efter et år.
Mvh
Klaus
Hej Klaus,
tak for info og input
Jeg tænker på at jeg gerne vil ha certifikat med, ikke så meget pga at jeg vil sælge det videre eller samle, men mere fordi det indikerer at uret er ægte? Er ret bekymret for at købe noget der ikke er i orden og det er det, der kunne få mig til at gå til Klarlund og købe et nyt, selvom det måske vil være fjollet. Jeg undersøger seføli først om nogen af de anbefalede ligger inde med noget, der svarer til det jeg søger og det håber jeg de gør.
Er det virkelig nok at servicere uret ca. hvert 8-10 år? Det er da alligevel imponerende sjældent!
Hanne
•
Der er en lidt forskellig holdning til det. Mine Rolex bliver serviceret når de ikke holder tiden længere. Andre gør det konsekvent hvert 5 år. Jeg har også hørt om ure fra 70'erne der aldrig er blevet det. Nu er jeg ikke urmager men jeg mener ikke uret tager skade af lange intervaller mellem eftersyn. Hvis du bruger uret i vand giver den mening regelmæssigt idet pakningerne kan tørre ud og derved kan der trænge fugt ind.
Mvh
Klaus
•
KlausM Skrev:Der er en lidt forskellig holdning til det. Mine Rolex bliver serviceret når de ikke holder tiden længere. Andre gør det konsekvent hvert 5 år. Jeg har også hørt om ure fra 70'erne der aldrig er blevet det. Nu er jeg ikke urmager men jeg mener ikke uret tager skade af lange intervaller mellem eftersyn. Hvis du bruger uret i vand giver den mening regelmæssigt idet pakningerne kan tørre ud og derved kan der trænge fugt ind.
Mvh
Klaus
Jeg kunne aldrig drømme om at bruge det i vand... selvom det seføli er muligt. Ville alligevel være lidt bekymret for, at det gik ud over levetiden.
Tak igen Klaus
Hanne
•
Nogen der kan hjælpe mig med forskel på reference nr.:
178240
178234
178274
?? Jeg kan ikke gennemskue det.
Hanne
•
Er det mon ok at poste link til specifikke auktioner?
Jeg har kig på disse - Ser I nogen faresignaler umiddelbart?
[url]"http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBX:IT&item=220226332511&_trksid=p3984.cALLBUY.m311.lVI">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... Y.m311.lVI[/url]
[url]"http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBX:IT&item=380018637770&_trksid=p3984.cALLBUY.m311.lVI">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... Y.m311.lVI[/url]
[url]"http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBX:IT&item=120248268506&_trksid=p3984.cALLBUY.m311.lVI">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... Y.m311.lVI[/url]
Og så dette fra en dansk:
[url]"http://ure.pr.dk/ure-detaljer.asp?id=73">http://ure.pr.dk/ure-detaljer.asp?id=73[/url]
Hanne
•