Ur-værker
Jeremy Skrev:Er det så af økonomiske årsager at nogle af de store producenter som f.eks. Omega bruger ETA værker i nogle af deres modeller? Det undrer mig egentlig lidt, at ikke alle større producenter udelukkende bruger egne in-house værker. Der må da være lidt prestige i at kunne producere dem selv Icon_rolleyes .

Omega har jo et relativt bredt sortiment set over de seneste 20 år med både ETA baserede, Omega finicherede værker fx. 1120 (og der er 4-5 forgængere til dette tror jeg) og samme værk med påbygger co-axial - cal 2500. Og senest i 2008 cal 8500 som er ren in house.

Også på Chronometer siden lagkagechronogtafer 1138 (baseret på ETA chronografmodul). Chronogtaf værker baseret på knaststyrede V 7750 værker i Seamaster. De noget finere kolonnehjulschronogtafer baseret på FP men kun lavet til Omega - med og uden co-axial og senest cal 9300 so er et in house kolonnehjuls Omega værk. Og selvfølgelig det manuelle cal 1861 som er det klassiske speedmaster caliber.

Værkerne bruges på tværs af Speedmaster, seamaster, De Ville og constellation, så der er noget at holde rede på

Vh baun
Svar
Jeremy Skrev:Er det så af økonomiske årsager at nogle af de store producenter som f.eks. Omega bruger ETA værker i nogle af deres modeller? Det undrer mig egentlig lidt, at ikke alle større producenter udelukkende bruger egne in-house værker. Der må da være lidt prestige i at kunne producere dem selv Icon_rolleyes .

Det er lidt farlig grund at træde ud i med dette emne,det har før skabte nogle høje bølger Icon_e_biggrin1

Som jeg ser det er det for at maximer profitten at de vælger den nemme/billigere ETA løsning,ETA laver gode værker der som John som er inde
på vil gøre jobbet i meget lang tid og er billige at holde i live og få stumper til,værket i et ur er klart den del der koster mest at lave og udvikle derfor
er det logik at de vil putte det i så mange ure som muligt for at få pengene ind igen og tjene på værket.

Det siger også sig selv at kan man lægge et værk til 100 kr (plus/minus) i et ur til små 20k så er der penge at tjene,for så meget koster
alt det andet jo heller ikke,og det er lige her kæden springer af for mig.

Jeg har været meget stor ETA modstander før men i dag er billedet mere nuanceret for mig,hvor meget uret koster og hvor meget
der er gjort ved værket spiller nu ind på om jeg vil accepter en ETA løsning i uret.

0-10k vil jeg til hver en tid accepter en standart ETA løsning er der lagt mere på er det kun et plus.
0-20k så begynder det at stramme nu vil jeg helst som min. have nogle opgraderinger på standart værket.
0-30k intet standart værk overhovedet så vil jeg min. have kraftige forbedringer og helst en make over af værket som i IWC AT 3536.
0-40k i denne klasse og op efter er ETA udelukket for mig her skal værket være inhouse.

Men det er meget forskelligt hvordan vi anskuer det
og det er jo cool nok Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Værkerne interessere mig meget lidt, men nok til det skal være automatisk.... Jeg går mere efter designet på uret.....
Svar
Claus Tukjær Skrev:Værkerne interessere mig meget lidt, men nok til det skal være automatisk.... Jeg går mere efter designet på uret.....

Dog er der jo 2 aspekter man må "respektere" - det koster kassen hvis værket skal være bedre end et nydeligt standardværk......

Og så når det skal til service.... der bliver man også vredet, hvis værket er særlig "fint"

vh Baun
Svar
baun Skrev:
Claus Tukjær Skrev:Værkerne interessere mig meget lidt, men nok til det skal være automatisk.... Jeg går mere efter designet på uret.....

Dog er der jo 2 aspekter man må "respektere" - det koster kassen hvis værket skal være bedre end et nydeligt standardværk......

Og så når det skal til service.... der bliver man også vredet, hvis værket er særlig "fint"

vh Baun
Icon_+1
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)