Omega fra 1944-1945
Fandt lige om sagen:

Haute Horlogerie Skrev:Index (Regulator)
(In French: raquette)

A device for adjusting a watch’s rate by increasing or reducing the effective length of the balance spring. The index is a steel lever, the shorter end of which carries the curb pins which embrace the spring, and the longer end of which passes over a scale marked in French A and R (avance and retard) or in English F and S (fast and slow). The index is friction-fitted on the balance’s endpiece. The watch is regulated by moving the index forwards; the result of this can be gauged from the graduations on the balance cock.
Uret går temmelig præcist, så jeg undlader nok at gå til urmager med uret, hvis det da er anbefalingen. Hvilket prisleje befinder sådan et ur sig på? Har modellen ikke et navn?
Svar
KK Skrev:Hvilket prisleje befinder sådan et ur sig på?

Tja - noget med 200 - 400 Euro ville jeg mene var lejet i Ebay, og Ebay vil generelt, ved fornuftige køb være billigere end hos en urmager, men hos en urmager får man jo garanti + det er serviceret og fininstillingen står midt mellem advance og retarde (jamen det hed det jo)- så sammenligningen er jo ikke helt fair.

Hvad har du givet kunne man så spørge?

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Hvad har du givet kunne man så spørge?
Jeg gav 225 Euro men syntes umiddelbart at det var billigt i så god stand. John, jeg fik vist rettet mit tidligere indlæg efter du læste det. Kan du svare på, om modellen har et navn?
Svar
Absolut helt OK pris i den stand, og NEJ jeg kender ikke navnet, ved ikke engang om den egenligt havde et - ud over Omega, det der med serierne Seamaster, constelation osv kom senere, så hold dig til en Omega 30 hvis ikke andre melder klogere ind

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Et rigtigt flot gammel Omega ur, desværre ser skiven ud til at være redialed, men jeg er ikke 100% sikker.

MVH Peter
Svar
peter Skrev:Hej

Et rigtigt flot gammel Omega ur, desværre ser skiven ud til at være redialed, men jeg er ikke 100% sikker.

MVH Peter
Jeg er selvfølgelig godt klar over omfanget af redials og derfor også muligheden for, at mit ur har fået ny skive, når det nu engang ser så pænt ud. Urets flotte stand skal dog samtidig bemærkes (der er fx. ikke skyggen af rust eller tæring der hvor låget klikker fast på kassen). Som det ses af billederne er der dog en ganske svag misfarvning på broerne og det ene tandhjul (hvor finder jeg en oversigt over de danske navne på urdelene?). På bagsiden af låget ses også kun svage tegn på ældning (dog måske det sted på uret, hvor det er mest fremtrædende). Alt dette kunne vel tale for, at uret har været behandlet/opbevaret optimalt og derfor forsvare skivens manglende patina?
Til gengæld ses der mere tydligt tegn på ælde på urets visere (specielt minut- og sekundviseren). Selve skiven har 8-10 bittesmå pletter, men jeg er usikker på, om det er støv eller begyndende patina. Kan viserne godt ældes uden at det nødvendigvis påvirker skiven, og kan det eventuelt opklares, om skiven er skiftet???
Svar
Nu vi er lidt rundt om skive/viserne. Vil jeg dog godt påpege at viserne er forskellige og en eller flere ikke er originale.
Mit bud, uden at have tjekket op på det, vil være at timeviseren nok er den originale.
Mvh Lars
Svar
Lars Skrev:Nu vi er lidt rundt om skive/viserne. Vil jeg dog godt påpege at viserne er forskellige og en eller flere ikke er originale.
Mit bud, uden at have tjekket op på det, vil være at timeviseren nok er den originale.
Mvh Lars
Time- og minutvisere er ganske rigtigt forskellige, men matcher hinanden temmelig godt. Jeg ved ikke om viserne kunne have set sådan ud originalt? Sekundviseren er til gengæld mere broncheagtig i kuløren en de to andre visere - det har jeg faktisk først tænkt over nu. Kan dette også være originalt?
Svar
Nej, det tror jeg aldrig Omega har lavet. Ens visere time/min. og samme farve på alle visere ellers så er der sek.viser i en anden kontrastfarve.
Mvh Lars
Svar
Lars Skrev:Nej, det tror jeg aldrig Omega har lavet. Ens visere time/min. og samme farve på alle visere ellers så er der sek.viser i en anden kontrastfarve.
Mvh Lars
Så er der i hvert fald pillet ved viserne. Det øger jo sandsynligheden for, at også skiven er skiftet. Icon_e_sad
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)