Omega fra 1944-1945
Jeg har netop anskaffet mig et nyt (gammelt) Omega, og jeg vil gerne have jeres besyv med omkring kvalitet, originalitet, værk (30mm??) og omtrentlig handelspris. Jeg ELSKER historier om disse gamle ure!
İmage
İmage
İmage
İmage
Svar
Lækker klokke!

Jeg kan ikke bidrage med viden, men stand, visere, skive (især tallene), og værket er kræs. Kan du ikke opgive nogle dimensioner og herkomst.

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Uret er købt hos en antikvitetsforhandler i Barcelona (jeg købte også et Longines - jeg opretter anden tråd om dette snart). Jeg har desværre ikke præcitionsmåleudstyr, men det ser ud til, at uret måler ca. 37mm uden krone.
Svar
Fin stand og virker fint original. Værket er et 30SC - muligvis 30SC T1 eller T2 - jeg kan ikke på billedet se forskel, men det er vel heller ikke så vigtigt, de er meget ens.
Værket stemmer også med alderen, som også stemmer med værk nummeret - så tillykke - det er vel ret stort også, noget med 38 mm kan jeg tro?

Jeg mener en del kalder urtypen for jernbaneur, eller railway watch, ikke fordi det blev brugt at konduktører, men på grund af at minutgraderne hele vejen rundt ligner en jernbane med sveller.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Værket er et 30SC - muligvis 30SC T1 eller T2 vh John
Hvad er forskellen? Jeg har set andre med både 15 og 17 juveler. Har det noget med det at gøre?
PS. Ja, uret kan godt være 38mm.
Svar
30 SC er alle med 16 juveler, og 18000 svingninger uanset T1 eller T2 eller ingen ren 30 SC - de har også helt samme diameter og højde, og jeg ved helt enkelt ikke hvad forskellen er, måske en af vore urmagere ved.
30 T serien har 15 juveler
Du kender SC på at en har en lille ophøjet klods på den lange bro - sweep sekund (stor sekund viser), i modsætning til 30T som har subsekund

Håber det hjælper

vh John
Besøg min blog om ure!
Svar
John, du kan tro at det hjælper! Jo flere detaljer jo bedre. Icon_e_biggrin

Hvis der er nogen, som har yderligere info omkring værket (evt. link), så give endelig besked.

Som det ses af billedet er regulatoren skuffet helt over mod "R" (hvad er det nu A og R står for - det er vist fransk?). Kunne det tyde på, at værket trænger til rens/smørrelse?
Svar
KK Skrev:Som det ses af billedet er regulatoren skuffet helt over mod "R" (hvad er det nu A og R står for - det er vist fransk?). Kunne det tyde på, at værket trænger til rens/smørrelse?

Hvis du siger det vist er fransk, så kunne et vildt gæt være "avancer" og "reverser", eller hvordan det nu staves. Avancer er noget med fremad og reverser er blot som på engelske reverse... Men det er kun gætværk.

I øvrigt tillykke med det flotte ur!

Mvh. Martin
Svar
Jeg kan ikke huske hvad A er - noget med Avance ? R er vist Retard - (forsinke) - og normalt hvis det er simpelt oliebehov så vil det gå for langsomt, og så skal den skubbes over mod A - men en justering kan det sikkert tåle - Jeg ville nok ofre at lade Mølbak eller Krognos (hvis det er i CPH) eller Peter Halse hvis det er i nærheden af Horsens, se om det skal have en lille tur, det koster ingen herregård, men omvendt, hvis det er flinkt til at holde tiden med den indstilling det har, så kan du nu nok lade det være Lad være med sætte regulatoren ud over sine min max punkter ved A og R

Du kan se værket her - men det har du jo allerede i uret - og du kan oppe i søgefunktinen på siden vælge bare at skrive Omega, så får du en liste over alle deres værker, og kan klikke dig ind på dem og se specifikationer.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...Omega_30SC

En rigtig god side

vh John
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Du kan se værket her - men det har du jo allerede i uret - og du kan oppe i søgefunktinen på siden vælge bare at skrive Omega, så får du en liste over alle deres værker, og kan klikke dig ind på dem og se specifikationer.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...Omega_30SC

En rigtig god side

vh John

Super link. Tak.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)