Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
LFlex Skrev:Citat:Hvis uret har været stjålet er det stadig en hælervare.
Det er nødvendigvis ikke en korrekt konklusion. Mener du at alt som engang har været stjålet skal destrures når politiet finder det igen? - sådan fungerer det naturligvis/heldigvis ikke.
Man skal naturligvis i tilfælde med mistænkelige vare være ekstra opmærksom på bevisførelse for ejerskab. Personligt ville jeg ikke gide besværet, da evt. senere salg vil give en køber samme bekymringer som du har nu.[
Det hjælper ikke spor at man kan bevise man har købt det lovligt HVIS en anden en dag kan påvise det er hans, (hvilket nok er svært her - men jo ikke umuligt med værknummer f.eks) og kan vise at det har været stjålet - så kan man ha betalt ligeså meget det skal være, så skal det bare afleveres igen uden erstatning, men mindre man kan få pengene igen af den man har købt det af.
Iørigt synes jeg man skal holde sig væk når det som her er sagt at nummeret er fjernet fordi det engang har været stjålet - så skal man slet ikke ind i det cirkus.
vh John
•
Svar: 453
Tråde: 36
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Nu har jeg ikke helt styr på det juridiske...
Men jeg vil dog mene, at hvis man køber et ur eller lignende på polities hittegods-auktion, så er man i sin fulde ret til at eje uret. Man får en kvittering, når man køber varen på auktionen.
Jeg tvivler på, at man skal aflevere varen tilbage, hvis den oprindelige ejer dukker op. For i så fald risikerer man jo at have købt en vare og brugt en masse energi og arbejde på den, som så går spildt.
Jeg er næsten overbevist om, at har ens stjålne genstand først ligget hos politiet længe nok til at ryge på auktion, så har man forspildt sin chance for at få den tilbage igen. Medmindre man selvfølgelig køber varen af personen, der fik den på auktionen.
Mvh. Martin
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jeg tror nok politiet generelt på hittegods auktionen har checket med kosterliste for om ex et ur er stjålet eller efterlyst hos hittegods kontoret - eller ligeså med deres cykler - og skulle man være uheldig og pludseligt stå overfor den rigtige ejer, så vil man nok få det nemt i og med det ikke har været anmeldt, men køber du på en auktion eller privat, og det viser sig at været stjålet, så skal du aflevere det uden penge, men kan naturligvis gå tilbage i ledene og kræve pengene af sælger, som så kan fortsætte sin vej tilbage
Man mister aldrig ejendomsretten til en ting som bliver stjålet bare fordi det lykkes tyven at få den solgt gennem flere led, men man skal jo anmelde det, og man skal jo også kunne komme over den igen, f.eks ved at en urmand kan se serienummeret på værket og forbinde det til et tyveri
http://www.huffingtonpost.com/huff-wires...t-rockwell
er en lille historie om en vis hr Spielberg som havde et stjålet maleri, helt uden at vide det - men det gør desværre ikke maleriet til hans - selv om han har betalt. Det hænger dog så sikert hvor det er, at det bliver der indtil man har fundet ud af hvorledes museet eller hvad det var, det oprindeligt hang hos, skal gøre med det.
•