vægt på seadweller/ sub
Har også selv haft planer om at anskaffe en sub eller dweller. Har "skaffet" pengene, men må indrømme at købet er blevet lagt lidt på is. Jeg kan ikke, på trods af gode intentioner, forliges med den kiksede cyclops. Og jeg må indrømme at jeg finder dwelleren for lille. Ved godt at specs. siger de har samme diameter. Ved direkte sammenligning med min omega seamaster PRO virkede den sgu lidt fesen, og må desværre også sige at lænken skuffede - den manglede lidt gods efter min mening. Men smag og behag er heldigvis forskelligt, overvejer nu selv om det ikke istedet skulle være en Omega speedmaster Broadarrow, den har ca samme pris - det er herligt at være i markedet for nyt ur Icon_e_smile. Men som andre også har anbefalet, kom ned og prøv de forskellige modeller - det afklarer rigtigt mange ting.
/Jakob
Svar
Tak Mads Baun og andre for de mange fine indlæg.
Jeg tror det bliver Dweller, men jeg er altså ikke sikker.

Min gamle svigerfar har lige købt et Datejust, også et rigtig lækkert ur

Hilsen
Torben
Svar
Ja så havde jeg bare lige noget jeg ikke helt kan finde ud efter at have søgt på nettet,

Den heliumventil på seadwellern hvordan virker den, ikke fordi jeg skal ned på 1200m, men er det en man selv skal aktivere for at udligne tryk eller er det noget uret "selv" finder ud afnår det komer i problemer.

Er der nogen der helt specifikt kan forklare hvordan den virker.
Det er jo også rart at kunne forklare folk når de spørger interesseret til uret, hvordan det helt præcist virker.

Hilsen
Torben
Svar
haulund1 Skrev:Tak Mads Baun og andre for de mange fine indlæg.
Jeg tror det bliver Dweller, men jeg er altså ikke sikker.

Min gamle svigerfar har lige købt et Datejust, også et rigtig lækkert ur

Hilsen
Torben

Hej Torben

For ca. 2 mdr. siden, var jeg i samme situation som dig.
Var meget i tvivl om jeg skulle købe SUB. eller SD. Havde på det tidspunkt det store Omega Seamaster Planet Ocean på 45,5 mm.

Efter meget store overvejelser blev det Sea-Dwelleren jeg købte, og jeg har bestemt ikke fortrudt det.
Syntes det "syner" af mere og virker "tungere" hvilket jeg godt kan lide.
En anden vigtig detalje for mig, var at slippe for "dråben" over datoen! Det havde jeg sværdt ved at forene mig med.

Pøj pøj med valget....

Hilsen MaS Icon_e_wink
Svar
Når man sammenligner Rolex med Omega, virker Rolex (især lænkerne) mere "daller".

Prøv at lægge en række ure af samme type (samme størrelse og med lænke). Tag fx et Rolex, et Seiko, et Omega, et Fortis osv.

Tag bind for øjne. Lad en hjælpet flytte lidt rundt på urene og prøv så hvordan urene føles. Meget få (som ikke på forhånd kender og elsker Rolex), vil mene at det virker som mest kram!
Designet kan ikke diskuteres, så hvis man køber Rolex for den skyld er der ikke noget at snakke om.
Hvis man køber Rolex pga. image, brand og flash værdi er der heller ikke andre der kommer op på siden.
Og sidst men ikke mindst (for nogen). Hvis man køber Rolex for ikke at tabe flere penge end højest nødvendigt ved gensalg, kender jeg kun Omega som kan være med (hvis man køber nyt altså).

vh Baun
Svar
haulund1 Skrev:Den heliumventil på seadwellern hvordan virker den

Det er simpelthen en overtryksventil. Heliummet kommer ind i uret ved de dybe dyk med helium-blandingen (især gennem krystallen) og når man så kommer tilbage mod overfladen og de lavere tryk sørger ventilen for automatisk at lukke op. I princippet er det ikke meget forskelligt fra overtryksventilen på en keddel. Den er dog nok lavet lidt anderledes, da den jo kun behøver at kunne åbne for helium, som stort set ingen plads kræver for at sive ud. Grunden til at helium trænger ind (når anden luft og vand jo ikke gør det) er jo også netop at heliummolekylerne er så små, at krystallen ikke er 100% tæt for dem. Bemærk også, at uret er lavet til at kunne modstå tryk udefra, men ikke i samme grad indefra - derfor var det heliumovertrykket inden i uret (ved opstigning) fik krystallen til at flyve af før ventilen blev lavet.

/Bjørn.
Svar
Du har helt ret Bjørn med hensyn til funktionen af heliumsventilen. Læg dog mærke til at det ikke alle dykkerure der har brug for en heliumsventil. F.eks. er der ingen heliumsventil på IWC's Aquatimer (vandtæt til 2000m!!) da den faktisk kan modstå et stort overtryk inde i kassen. Når man kommer op til overfladen løsner man bare kronen og overtrykket forsvinder.

Bare en lille opfølgende kommentar!
Svar
Baun Skrev:Hvis man køber Rolex for ikke at tabe flere penge end højest nødvendigt ved gensalg, kender jeg kun Omega som kan være med (hvis man køber nyt altså).

vh Baun

Omegas gensalgsværdi er da ikke noget specielt at skrive hjem om. Se f.eks. på et Speedmaster. De sælges for ca. 60 % af købsprisen.
Panerai matcher Rolex meget godt i gensalgsværdi.
Svar
Anonymous Skrev:Læg dog mærke til at det ikke alle dykkerure der har brug for en heliumsventil

Hvilket fik mig til at tænke på Sinn (mener jeg, det er), som har en olie-fyldt model, som de skriver er til ubegrænset tryk. Mon den i virkeligheden kan klare helium? Det trænger formentlig ind, og skal så ud igen, hvilket formentlig ikke kan ske gennem en ventil, da heliumen jo vil blive til små bobler spredt i olien når trykket falder ved opstigning. Det med det høje tryk og olien er måske mere et marketing gimmick, hvis tryk kun tåles af vand og tunge luftarter men ikke af helium.

/Bjørn.
Svar
bjorn_e58 Skrev:
haulund1 Skrev:Den heliumventil på seadwellern hvordan virker den

Det er simpelthen en overtryksventil. Heliummet kommer ind i uret ved de dybe dyk med helium-blandingen (især gennem krystallen) og når man så kommer tilbage mod overfladen og de lavere tryk sørger ventilen for automatisk at lukke op. I princippet er det ikke meget forskelligt fra overtryksventilen på en keddel. Den er dog nok lavet lidt anderledes, da den jo kun behøver at kunne åbne for helium, som stort set ingen plads kræver for at sive ud. Grunden til at helium trænger ind (når anden luft og vand jo ikke gør det) er jo også netop at heliummolekylerne er så små, at krystallen ikke er 100% tæt for dem. Bemærk også, at uret er lavet til at kunne modstå tryk udefra, men ikke i samme grad indefra - derfor var det heliumovertrykket inden i uret (ved opstigning) fik krystallen til at flyve af før ventilen blev lavet.

/Bjørn.

Ja man går i tryktank efter et dybt dyk. Her indånder man stadig helium og ilt! Det er her indsivningen kan ske!! Ikke når du dykker!..
Når trykket så aftager så kan det sige bang uden heliumventil.

Og det kan ske for alle ure uden heliumventil! hvis man ikke åbner kronen,
Lærte jeg på dykkerskolen.
Elmer
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)