Svar: 2,792
Tråde: 143
Modtaget Likes: 126 i 62 svar
Givet Likes: 22
Smukt skrevet Jesper!
Jeg mener også man i dette tilfælde kan bruge ordsproget: hellere en gang for meget, end en gang for lidt. Det ville godt nok være surt hvis noget blev ødelagt pga manglende service på så fedt et ur!!
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Jeg er ikke uenig Jesper - der er maskiner der er så fine, at man må servicere mere end man ville med en rolex und so weiter - Omvendt, ville jeg godt vove skindet, og hvis de anbefaler f.eks 5 år - trække den lidt til 6 eller 7måske - for lige at få lidt længere mellem de trods alt dyre servicer - men det er jo lidt flueknipperi -
Det kunne være sjovt at høre hvad klarlund faktisk anbefaler for uret
vh
•
Svar: 217
Tråde: 23
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
hannover_dk Skrev:Jeg er ikke uenig Jesper - der er maskiner der er så fine, at man må servicere mere end man ville med en rolex und so weiter - Omvendt, ville jeg godt vove skindet, og hvis de anbefaler f.eks 5 år - trække den lidt til 6 eller 7måske - for lige at få lidt længere mellem de trods alt dyre servicer - men det er jo lidt flueknipperi -
Det kunne være sjovt at høre hvad klarlund faktisk anbefaler for uret
vh
7 måske endda 8 år ville jeg også sagtens driste mig til inden første service, men at vente indtil uret siger
stop af sig selv, vil være både synd & tåbeligt med et ur i dén klasse.
Havde jeg et så labert ur, ville jeg gå "nørde-amok" på de udenlandske Patek Philippe fora, så jeg havde helt
styr på cal. 324 S C mht. service, eventuelle svagheder etc.
Desværre forhandler Klarlund ikke Patek Philippe, men det kunne da være interessant hvad Hvelplund kunne
byde på.
•
Svar: 777
Tråde: 45
De danske forhandlere anbefaler forhåbentlig det samme som Patek Philippe selv: 5 år. Læs videre her:
http://www.patek.com/contents/default/en...watch.html
Prisniveauet kan vurders her:
http://www.patek.com/contents/default/en/costs.html
Det omtalte ur vil formentlig falde i kategorien til 800 CHF, hvilket p.t. er ca. 5000 kr. (plus moms).
JK
•
Svar: 2,356
Tråde: 261
Modtaget Likes: 6 i 4 svar
JK Skrev:...
Det omtalte ur vil formentlig falde i kategorien til 800 CHF, hvilket p.t. er ca. 5000 kr. (plus moms).
DET var godt nok billigt. Det er på niveau med service af Panerais inhouse-værk, og 1/4 af AP (det hænger givetvis sammen med værkernes kompleksitet, som jeg intet kender til).
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
I think the comparison with a Ferrari is absolutly correct . I would not take a chance with any watch that has a high end caliber . Maybe i would let it go a year past the service date , depending on how often i used the watch .
But other watches like a Rolex for example , i would wait at least 8 years before a service . I think some watches can take prolonging a service and others not .
If you do not change the oil in a Ferrari Engine , you can risk paying a fortune for repairs . I think it is the same for high end calibers .
If you have paid so much for a watch why take the risk ? Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 29
Tråde: 6
Hej,
og tak for de mange velmenene råd.
Det har på ingen måde været mening at tvivle på de autoriserede forhandlere - jeg har bare aldrig været inde og spørge, hvornår tiden er inde. En bekendt har fortalt mig, at han havde hørt at 5 år er det rigtige.
Jeg er sikker på at både Hvelplund og Ole Mathiesen er langt mere ærlige, end ( brugt )bilforhandlere. Oven på jeres fine indspark, vil jeg vente et par endnu og få det serviceret når uret er 7 år gammelt.
Mh
Michael
•
Svar: 1,295
Tråde: 46
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
Lars Skrev:Hej michael.probud
Som du selv er inde på kan der snakkes for og imod. Jeg har valgt på mit eget ur at sige, så længe det går godt, hvorfor så lukke det op for at se hvorfor det går godt????
Sagt på en anden måde hvis uret går og fungerer godt, så lad det blive ved det. Slid kommer jo ikke "over natten".
Mange siger hvert 5. år skal ure serviceres, det har jeg min tvivl om..... Nu har mit eget Zenith gået siden 1998, og jeg er begyndt at tage mig sammen for at servicere det for første gang, men det er blevet til 14år og 9 mdr d.d. går godt holder tiden og har en fornuftig gangreserve (d.v.s. tiden efter det er taget af armen, indtil det går istå).
Er lidt spændt på om der overhovedet kan anes slidtage på delene, dette vil blive tjekket under mikroskop, da det ikke er tiden der tæller, men om det virkelig ar kunnet gå så længe uden service og slidtage, hvilket jeg tror er tilfældet.
Skal nok tage nogle billeder af vidunderet når tiden er der (hvilket godt kan vare noget endnu, det går jo godt, så hvorfor kigge efter hvorfor det går godt), hvor det er splittet ad til "atomer".
Konklusionen vil jeg sige er: Går uret og holder tiden, har gangreserve du kan god tage (eller som den skal være), så lad det gå til der opstår problemer.... unøjagtighed på gangen / taber eller vinder, eller gangreserven ikke er ok (nok der problemet viser sig først) 
Hej Lars.
Men er det ikke din mening mht almindelige nyere ure ?
Hvad med Kaliber 321 i Omega ? Synes du også at de skal bare gås med indtil de går meget dårligt ?
VH
Nicholas
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Stenstrup Skrev:Hej Lars.
Men er det ikke din mening mht almindelige nyere ure ?
Hvad med Kaliber 321 i Omega ? Synes du også at de skal bare gås med indtil de går meget dårligt ?
VH
Nicholas
Hej Nicholas.
Med hensyn til Omega 321 vil jeg sige at det kommer an på hvordan uret er blevet behandlet igennem tiden, 321 har f.eks. ikke stenleje ved storebundhjul i værkpladen, hvilket kan være et problem i dag, noget af det der skal tjekkes for slid, det er der mange steder der skal i netop 321'eren, det er jo nu heller ikke det jeg vil kalde et almindeligt nyere ur, nok mere vintage end meget andet. Så nej ved en 321 vil jeg nok være noget mere på stikkerne med service, end jeg vil være ved mit eget Zenith, men det kan jo være jeg skifter mening når jeg går mit eget efter.... kan jo være jeg får en øjnåbner, selv om jeg tvivler, resultatet kommer ihvertfald til syne her på sitet, nok som en power point fremvisning....... når den tid kommer...
Så skal vi jo lige huske at definere.... indtil de går meget dårligt. Det kan jo være det er der jeg har et andet syn på sagen end du har, amplitude på balancen og gangreserven fortæller mig som regel hvordan uret har det.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 1,295
Tråde: 46
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
Hej Nicholas.
Med hensyn til Omega 321 vil jeg sige at det kommer an på hvordan uret er blevet behandlet igennem tiden, 321 har f.eks. ikke stenleje ved storebundhjul i værkpladen, hvilket kan være et problem i dag, noget af det der skal tjekkes for slid, det er der mange steder der skal i netop 321'eren, det er jo nu heller ikke det jeg vil kalde et almindeligt nyere ur, nok mere vintage end meget andet. Så nej ved en 321 vil jeg nok være noget mere på stikkerne med service, end jeg vil være ved mit eget Zenith, men det kan jo være jeg skifter mening når jeg går mit eget efter.... kan jo være jeg får en øjnåbner, selv om jeg tvivler, resultatet kommer ihvertfald til syne her på sitet, nok som en power point fremvisning....... når den tid kommer...
Så skal vi jo lige huske at definere.... indtil de går meget dårligt. Det kan jo være det er der jeg har et andet syn på sagen end du har, amplitude på balancen og gangreserven fortæller mig som regel hvordan uret har det.[/quote]
Lars
Tak for svaret. Den holdning du har læste jeg også om ved en amerikans urmager.
Han sagde at nyere ure kunne bare gå til de gik dårlig, men han anbefalede at gamle vintageure med kompliceret værk fik god service, da en værksplade kunne se frygtelig ud ved slid og var meget kostbar at udskifte med en hel ny.
Der var engang en fyr, der købte et ganske forfærdelig misholdt Omega Speedmaster med 321 værk. Uret var fra Lauritz aktion. Både Klarlund og Uhrmageriet i Århus anbefalde et sådan ur til at komme direkte på fabrikken hvis man ville have det nærmest helt som nyt. Uhtmagetet sagde at de nok kunne lave det, men fabrikken ville være bedre. Pris mellem 9.000 og 12.000 kr. blev nævnt for den service.
Grundserviceprisen ved fabrikken var 7.000 kr. sagde Klarlund, men et ur, der var meget mislidhold af denne slags kunne man nærmere regne med en udgift på 10.000 kr.
VH
Nicholas
•
|