Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
For lige at bekræfte Dennis sidste indlæg og kommentere sælgers tekst er det korrekt at skiven er original men sku da ikke til den reference. Bagkassen virker mere en suspekt. Hvor er de udvendige "ekstra" kant.
...og er uret dateret udelukkende på bagkassen?
Pas på!
Der er forskel på original og periodemæssigt/referencemæssigt korrekthed.
Mvh
Klaus
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Takker - det var lige præcis sådan en forklaring, jeg ledte efter. Så har jeg lært noget i dag! Flere af den slags indlæg.
# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
God forklaring som jeg har kopieret til mit eget arkiv og som Geodocs link arkiv måske burde tage med - derfor har jeg givet den overskrift så den kan genfindes
vh
KlausM Skrev:Dette kan måske hjælpe lidt:
Ref.: 145.012 cal. 321 1967

Ref.: 145.022 cal. 861 1969

Bemærk at timemarkørerne på 861 er kortere end på 321. Dette blev angiveligt ændret for at få en bedre aflæsning. Ellers minder skiverne meget om hinanden dog har denne 861 ikke metal logo hvilket de godt kunne have i en kort periode.
Generelt er de typiske synlige forskelle på 145.012 og 145.022 i overgangsperioden:
145.012 har metal logo, lange timemarkører, knækket skive, T SWISS T, ringe i subdials og bagkasse med søuhyr. Sekundviseren vil have en mere spids bag ende.
145.022 har metal eller malet logo, korte timemarkører, knækket skive, T SWISS T, ringe i subdials og bagkasse med søuhyr (før månelanding i´69) eller teksten "First man on the moon..." i to forskellige versioner (69-70 og efter 70) hvoraf den seneste er noget mere gennem arbejdet og ligner den vi ser i dag. Sekundeviseren kan have en spids eller flad bagende.
Hvis man åbner uret er der naturligvis forskel på værk og stempler på bagkassen.
Skiver på ure fra denne periode med påskriften SWISS MADE er nyere skiver og bagkasser med rod i ref. numre duer ikke!
Nu skrev jeg generelt længere oppe og det fordi, som vi sikkert husker fra Johns tidligere indlæg omhandlende cal. 321 værk og at alle er produceret før 1960, at alt er muligt. Desuden gjorde Omega sikkert heller ikke et stort nummer ud af at disse ure skulle være 100% "korrekte og ens". De brugte sikkert dele op. Jeg vil dog forsøge at holde mig til de mere sikre regler for ikke at skulle sidde med et ur der kan sås tvivl om. Man kan blive nok så overbevist af sælger men man har selv opgaven hvis/når uret skal videre. Desunden vil flertallet gå efter det mere sikre og det vil afspejles i prisen.
Mvh
Klaus
•
Svar: 87
Tråde: 15
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Det var jo sådan, jeg skulle have skrevet det.
MANGE TAK CLAUS
Mvh Dennis
•