Lænke for lang/kort ?
Jeg er skam helt rolig, jeg synes blot man for ofte hører (forkert) sammenkædning af vægt, robusthed og kvalitet.

Jeg er for såvidt enig i at et ur med lænke kommer til at sidde på armen præcist som du beskriver. Jeg finder det blot ikke "rart". OK man kan måske vænne sig til det, men jeg foreretrækker så afgjort et lettere ur med en god læderrem!

Jeg mener også, jeg kan konstatere at de gamle lænker, som ikke var så massive og stive ofte sidder langt bedre på armen.

Jeg har bemærker at nogle lænkebrugere hævder at der faktisk findes ure/lænker af så høj kvalitet at bærekomforten, på trods af høj vægt, er i top. Jeg har blot tilgode at mærke dette på min arm!

Jeg har netop overstået ca 14 dage med en Speedmaster mark II på armen (det meste af tiden) og jeg kan sige: "Det er ikke specielt behageligt". Den drejer rundt og glider ned ad armen når man kører bil - når længden er justeret så uret sidder rart på håndleddet over den omtalte knogle. Nok behageligere end et nyt med stivere lænke, men ikke rart.

For nu at få testet ordentligt har jeg købt et nyt (nyere) Seamaster 300, som jeg skal prøve i den kommende tid. Så får vi se!

vh Baun
Svar
Urmageren der satte det halve led på min Speedmaster mente i øvrigt at Omega lænker var noget "skrammel" ??? Er det den almindelige opfattelse ?? Umiddelbart synes jeg da den virker mere solid end min Oysterlænke.

Enlighten me please ?

Mvh Bjarne
Svar
Man kan ikke sige, at denne tråd er gået ”Off topic”; men i høj grad, at vi kommer vidt omkring.

Vi kom oprindeligt fra mulighederne for at finjustere en lænke, enten med huller i spændet, eller ved at indskyde et halvt led.

Nu er vi landet i spørgsmålet om behov for tilspænding af lænken, i forhold til hvor uret bæres på armen.

Mester, Mester
….. hvad har du dog ikke kastet os ud i

Af indlæggene kan jeg konstatere, at nogen ønsker at bære uret over ”håndleds knotten” og andre under.
Ja – at nogen foretrækker så løs tilspænding, at begge muligheder er åbne.

For mit eget vedkommende har jeg i de mange år, hvor jeg var ”1 urs mand” slæbt rundt på et forholdsvis stort ur. (Seamaster Chronostop)
Vanens magt er stor, og uret fandt blivende plads oven over ”håndleds knotten”, da det ellers karambolerede med mellemhåndens frie bevægelighed.
Tilsvarende har det forholdsvis store ur vænnet mig til en fast tilspænding af lænken.

Skal man dyrke ”håndleds knottens” nøjere anatomi, kan man støtte sig til nedenstående figur.

”Knotten” hedder: Processus Styloideus Ulnae.
İmage
(Bemærk figuren viser en ikke roteret højre arm)

Baun har også beskrevet sine forsøg med lidt større ure. Disse forsøg kan jeg kun kommentere med eet ord, ”Respeeeeekt”.

For mig at se, Icon_e_wink er Baun’s odds ikke gode, når vanen er at bære, ”Distalt i forhold til Processus Styloideus Ulnae”.
Der er mere hold på sagerne når man bærer, ”Proximalt i forhold til Processus Styloideus Ulnae”.
Distalt betyder fjernere fra kroppen, og proximalt nærmere på kroppen.
(fik i den? – og så ka’ i lære det)

Når jeg (om føje tid?) får anskaffet en lille fin ting til håndleddet, skal jeg naturligvis også prøve, at bære,”Distalt i forhold til Processus Styloideus Ulnae”.
Samtidig skal jeg også have en drøftelse med Elbæk og Baun om remme, for det er et fuldstændig ubeskrevet blad i min ur historik.

Hvis man har brug for en rigtig ”Boss sætning Icon_cool ”, beregnet til at hyle folk ud af det, kan man spørge ”Bærer du uret proximalt eller distalt?”
Indtil videre vil jeg nu tillade mig at beskrive bæringen af uret, som over eller under ”håndleds knotten”. Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg vil umiddelbart gætte på at 80% af urbrugere bære uret på håndleddet.

Jeg mener Omegas lænker generelt har ord for at være af god kvalitet. Alt er selvfølgelig relativt, man må jo vurdere det ifht. prisen også. Jeg tror det netop beror på en misforståelse - eller i hvert fald en anden forståelse end jeg har.

Ja, Omegas nye og nyere lænker er kraftige, virker som kram og har en rimelig finish. Det er det der får mange til at mene, at det er "rigtig gode lænker" - men er de også rare at bære?

Jeg mener de kunne laves smidigere, mere bevægelige - mindre massive - og rarere at bære, men så ville de måske få prædikatet: Noget daller - virker ikke som kram.

Men jeg mener at urlænker til de priser der forlanges skal kunne leve op til alle krav - ikke kun "virke som kram"

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)