Spændende chronograph ?
Joepete Skrev:Har stadig ikke helt afskrevet O & W chronografen. Noget undrer mig dog:

Hjertet er et bearbejdet Valjoux 7750 urværk. Finishen virker i orden.
Dog har producenten valgt at påsætte et hærdet acrylglas, frem for safirglas.
Har spurgt til det, og fået det svar, at ridser kan bearbejdes væk på acryl, ligesom glasset er billigt og let at erstatte, i modsætning til safir.

Kan der være andre argumenter for at vælge acryl ? ... eller er det kun safir der dur ?
Spørgsmålet er rigtig godt, for både Akryl og Safir har svorne tilhængere.
Den generelle opfattelse er, at Safir er et mere "ædelt" materiale.

Når jeg betragter dine overvejelser, fra sidelinien, vil jeg summere:
- Du er på jagt efter en brugsorienteret kronograf
- Læsbarhed er en høj prioritet.
- Pris er afgørende.
O&W'eren opfylder i al væsentlighed disse krav, oven i købet med et anstændigt værk.

Personligt ville jeg ikke lade Akryl/Safir spørgsmålet være afgørende.

Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at ved arbejdsmæssig brug af en O&W,
ville jeg få opsamlet en skrækkelig masse "guf" omkring skruerne på lynetten.
Siden jeg blev ur-interesseret har en tandbørste og lunkent vand holdt urene pæne.
Så heller ikke denne (upraktiske) designmæssige detalje er væsentlig.

Beklager, at jeg sandsynligvis kun har bidraget yderligere til "røgsløret"
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hvis det både skal være praktisk og med safirglas, så kunne det være denne:

İmage

Dog synes jeg ikke om, at det ligner et dykkerur, og at der samtidig i beskrivelsen er angivet "vandtæthed" til 3 ATM. Så må jeg jo nærmest ikke komme i nærheden af en håndvask med det ...
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Hvis det både skal være praktisk og med safirglas, så kunne det være denne:
...... billede bort editeret af Geodoc ..........
Dog synes jeg ikke om, at det ligner et dykkerur, og at der samtidig i beskrivelsen er angivet "vandtæthed" til 3 ATM.
Så må jeg jo nærmest ikke komme i nærheden af en håndvask med det ...
... God beskrivelse.
De 3 ATM svarer godt til "regnvejrs tæt, eller stænk tæt".
Stil elementerne i retning af Diver er dermed i indre konflikt med den faktiske (u)tæthed.

Men når man betænker hvor mange tusindvis af Speedmaster Pro. med samme tæthed, der er i omløb.
Så skulle man næsten forvente, at der hver dag på forum var en post:
"Øv min SPM PRO er blevet oversvømmet"- og nej, det hører vi da sjældent.

Det er et værre minefelt, du har begivet dig ud i Icon_e_wink

Svar
Joepete Skrev:Kan der være andre argumenter for at vælge acryl ? ... eller er det kun safir der dur ?

Personligt så har jeg kun seikoen med acryl, resten er med safirglas.

Umiddelbart er acryl til hverdagsbrug dog mere udsat mht. til at få ridser, men som nævnt så kan man hurtigt polere disse væk. Safir ridser ikke så nemt, men bliver det ridset så er det noget sværere at få væk (diamant pasta osv.)

Acryl har ydermere den fordel at det ser utroligt flot ud (har en flottere glød), det har lidt mere "sjæl" end safirglas efter min mening. Se bare på Omega Speedmaster med flot buet hesalit (acryl) glas. Et så buet safirglas ses næsten aldrig og det er også meget dyrt at fremstille.

Thomas
Svar
Ja, minefelt - det er nok meget beskrivende Icon_e_smile

Alternativt, så kunne jeg gå efter vintage: En NOS Heli Reymond. Et virkelig flot ur - som jo så ikke bliver et hverdagsur ... Den kan jeg nok lande for ca. 3 k. Det er da en ok pris for en Valjoux 7733 ... ?

İmage
Svar
Joepete Skrev:Ja, minefelt - det er nok meget beskrivende Icon_e_smile

Alternativt, så kunne jeg gå efter vintage: En NOS Heli Reymond. Et virkelig flot ur - som jo så ikke bliver et hverdagsur
... Den kan jeg nok lande for ca. 3 k. Det er da en ok pris for en Valjoux 7733 ... ?
... Now you're talking.
Bort med alt det der pjat med brugsur, ridser, vandtæt osv. osv. Icon_cool

Mit kaliber kendskab er ikke omfattende nok til, at jeg kan udtale mig om teknikken.
Der må vi vente på, at nogle af "de kaliber stærke medlemmer" kommer på banen.

Jeg kan blot læne mig tilbage i "observations stolen, der hedder æstetik", og udbryde, "Hvor er det smukt ur".

Svar
Joepete Skrev:Ja, minefelt - det er nok meget beskrivende Icon_e_smile

Alternativt, så kunne jeg gå efter vintage: En NOS Heli Reymond. Et virkelig flot ur - som jo så ikke bliver et hverdagsur ... Den kan jeg nok lande for ca. 3 k. Det er da en ok pris for en Valjoux 7733 ... ?

İmage

Prisen lyder rimelig, men jeg ikke så meget inde i de priser, men jeg synes helt klart at vintage is the way to go!

Jeg har selv en Ollech & Wajs chrono med valjoux 7733, det er jeg igeng med at restaurere. Det kostede mig ingenting men så krævede værket også en del arbejde! Næsten igennem det! Icon_cool

Det er et dejlig solidt værk, som var en del nemmere at få til at køre ordenligt end en Seiko cal. 6139. Det er en knaststyret chrono og ikke en kolonnehjulsstyret, nogle synes det er nedtur. Jeg synes at kolonnelhjuls chrono'er er flottere, og virker mere "rigtige", men jeg har intet imod knaststyrede. De funger godt i hvert fald!

Her er lige et snapshot lånt fra nettet(en version uden nogen speciel finish, ligesom min!):
İmage
Svar
Ja kaliberen er knaststyret og som rune skriver trækker det ned hos de fleste men ingen tvivl om at det må være en af de allermest producerede kronograf kalibre - og jeg har adskillige og ikke problemer med nogen af dem.
Det ser ud som en stål kronograf (mange med 7733 er chrom) - det ser du ved om bagsiden siger Stainless back eller fond Acier inox eller andet som indikerer at bagsiden er stål. I så fald er resten nemlig chrom som jo kan slides af

Prisforskellen er nok små 100 Euro faktisk - så i chrom mellem 180 og 250 og i stål mellem 250 og 350 er mit gæt

De runde pushers trækker også op i en dels øjne - og gør den en del nyere end de typiske firkantede vintage.
Du kan jo lige checke på det med stål eller chrom
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Det er holdt helt i stål, og uret er monteret med den originale Hirsch læderrem. Alt i alt synes jeg at uret udstråler god kvalitet.
Svar
Joepete Skrev:Det er holdt helt i stål, og uret er monteret med den originale Hirsch læderrem. Alt i alt synes jeg at uret udstråler god kvalitet.
Helt enig - fortæl om du fik det - i hel stål og som mint/nib og med flot rem - kan det - selv med 7733 - krybe lidt over de 300 i den stand
Held og lykke
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)