Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 858
Måske er det swiss-delen der sover tungest.
Inden for de sidste to år har jeg købt 10-15 ure. Og de var næsten alle japanske!
Så var der lidt gammelt Omega og Tissot, men det bidrager ikke rigtigt til industrien.
Der er ikke noget modspil til fx G-Shock.
High-end delen blomstrer sikkert på samme måde som fx Mercedes-Benz, Bentley og Ferrari, men det er der vel ikke meget "fremtid" i?
/
Kristen
•
Svar: 2,792
Tråde: 143
Modtaget Likes: 126 i 62 svar
Givet Likes: 22
LWMH aktien vokser noget pænere end f.eks seiko. Jeg ved godt hvor jeg ville(har) sætte(sat) mine penge.
•
Svar: 7,824
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,357 i 1,338 svar
Givet Likes: 1,829
Nu skal jeg ikke køre denne her tråd af sporet ,
Men jeg kan da lige give et par overskrifter hvor jeg personlig mener de "sover"
1. Værdien af swiss made mener jeg helt klart de overvurderer,
og dermed undervudere de "modstanderne" fra feks. Tyskland og Japan ( historien gentager sig)
2. Aftermarkedet/service behandler de alt for sløset og tror de er til for kunderne i stedet for omvendt,
Præcis hvad jeg har oplevet i min "gamle" branche, og den holdning will back fire some day.
3. Pris sætningen er også et sted hvor jeg mener de ender med at køre af sporet,
Lige nu hersker der for mig at se en holdning hvor de mener at de kan sælge alt uanset hvad de forlanger,
De kan de måske også lige pt men jeg er ret sikker på at det ikke bliver ved sådan her,
Der er masser af eksempler i historien der viser at træerne ikke vokser ind i himlen og at der er bund i alle lommer.
Jeg er klar over at mange ikke vil sammenligne urmarkedet med boligmarkedet,
Men jeg mener at det på mange måder er ved at blive overophedet på samme måde som boligmarkedet blev,
Og det bliver ikke bedre af at vi har et land der laver mange af mærkerne hvor den generele holdning er at man,
Uanset om vi snakker pris for vare eller service kan behandle kunderne som det nu engang passer en.
Ville man helt ærligt acceptere de service ventetider/priser (for små job) vi høre om herinde,
På noget andet luksus ithem jeg har lavet både dyre og billige biler og uanset hvilke kunde der var tale om,
Var det helt sikkert at den holdning der lægges for dagen her var aldrig gået.
Men så længe de kan sælge hvad de laver for deres uendelige prisstigninger,
Så laver de næppe om på deres fremgangs måde nogen tror så ikke det vil ende så de bliver nødt til at sadle om,
Jeg er så bare af en anden mening...
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 4,070
Tråde: 280
Modtaget Likes: 85 i 61 svar
Givet Likes: 298
Man kan ikke skære alle "Swiss Made" over en kam. Det er for nemt, Jacob. Du må være mere nuanceret. F. eks. har Rolex og Ball bestemt ikke samme aftersales politik.
•
Svar: 7,824
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,357 i 1,338 svar
Givet Likes: 1,829
Jeg ved godt at jeg generaliser lidt her Claus
Det jeg mener er bare "swiss mærkerne" har en position hvor de kan flytte imaget meget for branchen,
Både negativt og positivt og der mener jeg de misser en gylden mulighed for her at lave nogle retnings linier,
På tværs af mærker/ejergrupper feks inden for service/aftermarkedet, som ville give dem nogle store fordele i forhold til andre producent lande.
Tænk hvis alle swiss made mærker behandle deres kunder som en gave Og gav super service på alle fronter,
jeg er sikker på at det ville gavne dem alle big time både på den korte/lange bane.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 1,986
Tråde: 66
Modtaget Likes: 13 i 11 svar
Givet Likes: 0
Jeg er ret enig i at den schweiziske urindustri lever i en isoleret tidslomme, hvor mange ting ikke har fuldt med resten af verden de sidste 20-30 år. Blandt andet på kundeservice. Netop den manglende konkurrence fra producenter verden over har i den grad været en sovepude for mange schweiziske producenter, og er det stadig, hvilket giver den arrogante holdning mange kører. Problemet er at de har så isoleret en industri i Schweiz, og 100 % har sat sig på den niche at lave ure i høj kvalitet, og har HELE branchen samlet ét sted. Dermed også alle kompetencer og erfaring for flere 100 års håndværkstradition og ekspertise. Dette kædet sammen med traditionen og historien omkring urene gør, at man ikke lige køres ud på et sidespor, selv om man agerer så arrogant og langsomt som det er tilfældet.
Netop fordi finere ure er så ophængt på tradition og håndværk, tvivler jeg på at de bliver overhalet inden om, da der simpelthen ikke er potentielle konkurrenter, der på 10-20 år kan indhente og overhale dem. Det er en kæmpe mia. tung industri, men 100.000 vis af ansatte, med mange interesser (også politiske), og den vælter eller overhaler man ikke lige. Så kan vi godt sidde her som lommefilosiffer og amatør-økonomer og gisne om fremtiden, men jeg er ret sikker på at schweizerne har pænt meget styr på sagerne, og kan agere i tide hvis de begynder at føle sig truet.
Det eneste sted jeg ser at schweizerne nok bør være lidt bekymret er netop i segmentet under 400 $, hvor kunderne er lette at flytte og meget "modedikteret". De er ikke så feinschmecker-orienterede og sofistikerede i deres smag, men satser mere på design, funktioner og gadgets, frem for mekanisk horologi. Men schweizerne har vel aldrig været førende på horologisk elektronik, så hvorfor skulle de blive det nu? Her har Asien altid være forrest. Der kørte toget i 70-80'erne med quartzkrisen. At markedstendensen og moden så måske er ved at gentage sig og visse quartz ure, nu kaldet smart-watches, igen bliver mere populære end de billige schweiziske ure, er nok en realitet de må leve med. Vi får så i denne omgang ikke får en disruptiv teknologi som med quartzurene, der overtog det mekaniske marked i 70'erne, så det gør jo nok at de finere producenter klarer skærene i denne omgang.
/Mads
•
Svar: 1,011
Tråde: 49
Modtaget Likes: 57 i 35 svar
Givet Likes: 133
Er helt enig med Stensbjerg i at den Schweiziske urindustri i den grad opfører sig arrogant. Nogle af de horrible historier man hører om hvor lang tid det tager at få poleret en urkasse på et luksusur får en til at tage sig til hovedet og tænke hvordan de kan slippe afsted med det.
Jeg kan p.t ikke komme i tanke om andre brancher hvor det er acceptabelt.
Men går den så går den, og som Mads er inde på så giver det ikke bagslag på den korte bane, for hvem skulle komme ind i stedet for? De har krammet om kunderne et stykke tid endnu i al fald.
Men de burde få øjnene op og kæmpe lidt mere for deres kunder i stedet for deres aktionærer, det kan være mere bæredygtigt på den lange bane.
Det der er mest åndssvagt er, at det ikke er dyrere at indføre lidt Lean i deres aftersales værdistrøm, tværtimod. Det vil komme både dem selv og kunderne til gode.
Bjørn
Sent from my iPhone
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
•
|