Hvor mange har en timer og hvilken skal jeg købe?
Hej Michael
Antimagnetiserings plader kender jeg ikke til og har ikke hellere hørt om men en lille maskine fungerer fint   Icon_blink  
Og koster tæt på ingenting på eBayUK og når vi taler om så enkel teknologi, er der ingen funktionel forskel mellem billige og dyre af slagsen. Om en billig timegrapher ("Timegrapher 1000" fra eBayUK for ca. kr. 1.100) kan jeg kun sige godt om.
Mere behøver du ikke at forstå af den slags end at du kan se amplituden (balancens svingning i grader) og det er IMHO vigtigere end at se hvor tæt på +/- 0 uret går. Fordi, den slags kan man justere / få justeret af urmageren hvor imod dårligt / lav amplitude afslører urets behov for eftersyn. Jeg har brugt min timegrapher med stor succes i købesituationer. Et - par sælgere som "havde lige haft uret i eftersyn men havde desværre mistet kvitteringen"  fik pænt røde ører når amplituden var fra 160 til 180 grader. Et enkelt tilfælde af slagsen og så er din timegrapher betalt og du har sparet dig for et bøvl med eftersyn. Altså... du køber sikkert også ure fra andre steder end CT-Watch  Icon_blink  Eller gør du....?  Icon_lol  

Mvh. John

(08-03-2018, 12:34 AM)Miwes Skrev: Ps. jeg ville hellere kaste pengene efter en antimanitiserings plade, da den som et minimum burde følge med hvis man køber en Timegrapher og som jeg har set flere gange et ur der er påvirket af vores iPad og andet grej der giver problemer. Efter en tur på afmagnitiseringspladen var der tydeligvis en bedre gang, når man så målingen på TimeGrapheren
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Hej John

Godt ord igen som man siger, men glæder mig da over at du har god brug af din timegrapher og jeg er bestemt ikke modstander af sådan en maskine, men tror nu at ikke den ville hjælpe mig i mine indkøb, som altid er gennem CT-Watches og derfor i gode hænder.

Men skulle jeg handle lidt rundt omkring som i dit tilfælde, kan jeg nu godt se det fornuftige i at eje sådan en maskine.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Citat:@stenstrupigen det er jo netop en Timegrapher 1000 der er på den video, har du så fundet lift angle på alle dine værker?

/L

Som udgangspunkt 52, så det holder jeg den på uanset ur. Jeg ved ikke hvor meget forskel det gør. På mine 8 automatik ure, jeg har nu, passer det meget godt, og for de andres vedkomende er det kundernes ure inden afsending. Bare sådan at jeg ved at de holder sig på et fornuftigt interval.
Svar
Her er en nyttig liste over lift angle for forskellige værker: https://www.lepsi.ch/lift-angle/
JK
[-]
  • longbear, pbr
Svar
(08-03-2018, 05:22 PM)jk Skrev: Her er en nyttig liste over lift angle for forskellige værker: https://www.lepsi.ch/lift-angle/
JK

Fin liste.

Timegraphen har 4 indstillinger og 52 er vidst nok den nærmeste man kommer, men jeg kan se at forskellen er lille, for de fleste værker og nogle få er der noget forskel.
Svar
Det er lidt sjovt det her med de billige kontra proffernes, som regel Witschi.
Jeg har haft lejlighed til at teste samme type som netop Halse har, i det jeg har den selv.
Min egen test viste at den vi testede (husker ikke nr, men ikke 1000), kunne faktisk måle co-axial gangen uden omstilling, og fik samme resultat som på den forgyldte løsning, på den professionelle udgave. Så undskyld mig kære kollegaer, de billige maskiner kan faktisk det samme, men til en brøk del af prisen. Der er enkelte ting proff’en kan, som de billige ikke kan, men det er ikke nogle funktioner særlig mange bruger. Så køb roligt en af de billige, jeg ville dog nok gå en tand eller to op, til den med farveskærm, den var ihvertfald utrolig nem at arbejde med, ikke lige så nem som proff’en, nej, men der skulle da vel for fan’ også gerne være bare lidt forskel... Icon_e_biggrin1

Med hensyn til at finde hævevinklen, hvilket er rimelig vigtigt når man bruger den til at finde fejl, eller konditionen på uret.
Så er proceduren her:
Få uret til at svinge 180 grader.
Stil så på hævevinklen, indtil apparatet viser en amplitude på 180 = hævevinklen på dét ur
Her kan der være forskel på prof og de billige, det er betydeligt nemmere på proff udgaven, men igen kr kr kr og hvor tit har man brug for den mulighed
Har man sat sig ind i sit apparats indstillinger, så bliver det jo også dagligdag... Icon_smil

Og ja proff-udgaven kan calibreres, det ved jeg ikke om de billige kan... Icon_e_confused

Mvh
Lars
Urmager
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

[-]
  • longbear, tg
Svar
@Lars

tak for info. Hvilke modeller har farveskærm - det er jeg ikke faldet over. Vedr. hævevinkel så kan de nyere Timegrapher indstilles mellem 30 og 70 grader. Ellers ligger forskellen vel også i præcisionen af målingerne; billig opløsning = 1s/dag kontra 0,01 s/d, som nok er unødvendigt for mig til hobby brug.

Indtil videre har jeg forsøgt at få de kære ebay.uk/de sælgere til at bekræfte at de rent faktisk sender fra EU. Selvom location = UK/DE, så er der nogen der skriver at de sender fra Kina.

ventetiden bruger jeg på at finde hævevinkler på mine ure, og har lidt problemer med mine rigtige vintage værker Lemania 15TL (2040), Junghans J88, Zenith 146 (Martel 749), og Hanhart 41, de giver umiddelbart ikke et hit ved første google men mon ikke yderligere dedektivarbejde / mails til div vintage urmagere kan løse det.

vedr. Twixt, så ser det ud til at der stadig er et marked for ur-check vhja billedgenkendelse. App'en er knap så smart som jeg havde forventet og ydermere tror jeg ikke de har optimeret den til funktion på iPhone X, idet det er umuligt at få minute track til at flugte med app'ens minute track. Jeg gætter på at der er noget med opløsningen på det nye kamera.
Svar
(11-03-2018, 12:55 PM)longbear Skrev: @Lars

tak for info. Hvilke modeller har farveskærm - det er jeg ikke faldet over. Vedr. hævevinkel så kan de nyere Timegrapher indstilles mellem 30 og 70 grader. Ellers ligger forskellen vel også i præcisionen af målingerne; billig opløsning = 1s/dag kontra 0,01 s/d, som nok er unødvendigt for mig til hobby brug.

Indtil videre har jeg forsøgt at få de kære ebay.uk/de sælgere til at bekræfte at de rent faktisk sender fra EU. Selvom location = UK/DE, så er der nogen der skriver at de sender fra Kina.

ventetiden bruger jeg på at finde hævevinkler på mine ure, og har lidt problemer med mine rigtige vintage værker Lemania 15TL (2040), Junghans J88, Zenith 146 (Martel 749), og Hanhart 41, de giver umiddelbart ikke et hit ved første google men mon ikke yderligere dedektivarbejde / mails til div vintage urmagere kan løse det.

vedr. Twixt, så ser det ud til at der stadig er et marked for ur-check vhja billedgenkendelse. App'en er knap så smart som jeg havde forventet og ydermere tror jeg ikke de har optimeret den til funktion på iPhone X, idet det er umuligt at få minute track til at flugte med app'ens minute track. Jeg gætter på at der er noget med opløsningen på det nye kamera.

Hej.
Hævevinklen kan du jo bruge min måde at gøre det på, eller rettere sagt: Rolex's måde, med at få uret til at svinge 180 grader, det gør du ved at lade uret gå istå, trækker det langsom op. Holder øje med hvor meget det svinger, igennem en lup, når det når 180 grader, så trækker du ikke mere op, men lægger det på tidskontrollen.
Det er ikke så svært som det lyder.... Icon_blink

Jeg sidder lige og venter på at få at vide hvilken model det var vi testede.
Så vender tilbage når jeg har fået det at vide.

Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej Lars og tak for din udtalelse ang. proff contra billigt udstyr. Normalt er 98% af urmagere arrogante ang. den her slags og vil aldrig indrømme det, du gjorde - ikke en gang snakke om sagen, bortset fra at skyde med nogle idiot-jokes om den billige udgave, så som "den kan man bruge at koge kartofler med".
Det er lidt af den samme som billige ur contra dyre; de viser begge to tiden, kan justeres begge to indenfor COSC og forskellen kommer frem først i langvarig brug, finish, indpakning og et par andre ting som ikke har direkte forbindelse med gangen.
Og longbear: Jeg undrer mig ikke på at du ingen svar har modtaget fra sælgere når du spørger at "sender I nu også sikkert fra UK?". Og det pga. at på bugten kan du læse et rubrik som vist hedder "Hvor befinder varen sig" og hvis der står en UK adresse, så bliver den sendt fra UK. Hvorfor kan man så tro på det ? Fordi, snyder sælgeren med denne info, sender du en mail med screenshot til bugtens kundeservice (som, indrømmet, er lidt besværligt at finde frem til) og så er sælgeren på en gang og uden advarsler udelukket fra at sælge på eBay. Og jeg har ikke oplevet endnu at de vil risikere deres forretningsgrundlag med en lille ret ubetydelig løgn.
Samtidigt advarer jeg mod at bestille varer fra Wish. Der bliver sælgere IKKE straffet for at snyde købere osv. og muligheden for at du slet ikke modtager varerne er stor.

Mvh. John

(11-03-2018, 12:55 PM)longbear Skrev: @Lars

Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Det var da noget af en generalisering at 98% af urmagere er arrogante m.m.  Icon_lol Gad vide om vi kan finde andre grupper hvorpå der kan sættes samme stempel  Icon_party
P.N.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)