Status over 2013 ..... og hvad så fremover ?? Jeres bud !!
W.Bodie Skrev:Mens vi brugere stiller os selv redaktørens spørgsmål.
Så kunne ledelsen af siden som jeg går ud fra også omfatter redaktøren passende bruge tiden på selv at svare på et spørgsmål nemlig hvorfor tingene er gået som de er.

Mens der svares på spørgsmålet er det selvfølgelig helt frivilligt at bruge ordsproget.
Man ligger som man selv har redt.

Men W.Bodie's spørgsmål kan vel også tolkes som et reelt straight forward spørgsmål der blot kan besvares roligt uden rasende humørikoner. Jeg synes også at det er oplagt at høre hvad holdet bag vintageure.dk vil gøre for at ændre sidens dalende aktivitet? Derfor er mit ønske for det nye år, at holdet bag begynder at ændre de ting der vil gøre siden til et spændende sted og noget andet end det jeg kan høre er vores største udfordring. Det er åbenlyst at vi taber terræn til er andet dansk forum, men det er ikke ensbetydende med at vintageure.dk ikke kan eksistere som et spændende og besøgelsesværdigt urforum. Det kræver dog, at de afgørende ændringer bliver ført ud i livet. Hvorfor ikke tage initiativ til en workshop for forummets brugere og holdet bag, hvor vi i sammen kan definere og finde løsninger på udfordringer, og sammen tegne fremtiden for hvad jeg mener har potentiale til at blive DK's bedste side for urentusiaster.
Svar
jokumq Skrev:Jeg synes også at det er oplagt at høre hvad holdet bag vintageure.dk vil gøre for at ændre sidens dalende aktivitet? Derfor er mit ønske for det nye år, at holdet bag begynder at ændre de ting der vil gøre siden til et spændende sted og noget andet end det jeg kan høre er vores største udfordring.

Det er også helt fair, Jokum - men det er lidt som om brugerne glemmer, at vi i 2013 rent faktisk har lavet adskillige nyskabelser. Vi har lavet et grafisk redesign af siden, vi har givet brugerne mulighed for at bruge TapaTalk, vi har omformuleret og lempet forums normer og har også dermed lempet modereringen, vi har oprettet et forum for vintageure + 25 år, vi har lavet et forum hvor interesserede kan efterlyse ure m.v. som de er på jagt efter.

På et tidspunkt er det vel fair nok af holdet bag urforum, at vi lige stopper op og spørger brugerne hvad I har af ideer !?

jokumq Skrev:Det kræver dog, at de afgørende ændringer bliver ført ud i livet. Hvorfor ikke tage initiativ til en workshop for forummets brugere og holdet bag, hvor vi i sammen kan definere og finde løsninger på udfordringer, og sammen tegne fremtiden for hvad jeg mener har potentiale til at blive DK's bedste side for urentusiaster.

Jokum, det er vel også hvad vi har forsøgt at gøre med denne tråd - du kan kalde det en tråd, en workshop, en brugerundersøgelse ............... ja, kald det hvad du vil ! Hensigten fra vores side er jo netop at efterlyse, hvad brugerne savner for at dette bliver et forum, hvor man gerne vil deltage !

Det korte af det lange er jo, at vi - holdet bag forum - kan gøre nok så meget ............ men forum defineres og skabes jo ikke af vores handlinger eller vores tiltag - det er blot rammer .......... forum defineres af dets medlemmer og de input, som medlemmerne leverer ! Holdet bag forum kan ikke alene tilføre det liv, som forum er afhængigt af, for at det skal være et spændende sted at være !!
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
pbr Skrev:Det er også helt fair, Jokum - men det er lidt som om brugerne glemmer, at vi i 2013 rent faktisk har lavet adskillige nyskabelser. Vi har lavet et grafisk redesign af siden, vi har givet brugerne mulighed for at bruge TapaTalk, vi har omformuleret og lempet forums normer og har også dermed lempet modereringen, vi har oprettet et forum for vintageure + 25 år, vi har lavet et forum hvor interesserede kan efterlyse ure m.v. som de er på jagt efter.
Du siger med andre ord dét som Geodoc allerede har beskrevet med sin lufthavnsmetafor. Jeg er helt enig i at rammerne er tilstede, men jeg mener stadig I mangler at skabe de ændringer der kan løse sidens udfordringer. Det er ligeledes rigtig fint med denne tråd, men jeg tror ikke den vil give Jer de rigtige input til at komme videre. For den bekræfter jo blot forummets manglende trafik Icon_e_smile
Svar
jokumq Skrev:Jeg er helt enig i at rammerne er tilstede, men jeg mener stadig I mangler at skabe de ændringer der kan løse sidens udfordringer.

Her er det jo netop, at vi så frygtelig gerne vil høre, hvad det er for ændringer, som du/I mener, der kan løse sidens udfordringer ! Icon_smil Vi synes selv, at vi har forsøgt, at gøre så meget som muligt ............. men vi er lissom "skudt lidt tom" for ideer !

Hvis det er personerne bag forum, som er forhindringen - så er jeg sikker på, at både Torben, Martin og jeg hellere end gerne vil lade andre komme til (så kan vi måske igen finde tiden og glæden ved bare at være ganske almindelige urtosser Icon_e_wink )

Men lad os høre, hvad der mangler at blive ændret - jeg kan jo ikke love, at alt kan lade sig gøre ............ men jeg kan i hvert fald love, at alle forslag vil blive taget i betragtning !!

jokumq Skrev:Det er ligeledes rigtig fint med denne tråd, men jeg tror ikke den vil give Jer de rigtige input til at komme videre. For den bekræfter jo blot forummets manglende trafik Icon_e_smile

OK, men hvad synes du så vi skal gøre, for at få de rigtige input !

Vi er bare 2-3 almindelige frivillige ulønnede brugere til at løfte opgaven i vores fritid + Thomas, der skyder penge i til drift siden !! Vi har ikke mulighed for at invitere til konference og workshops ........... hverken økonomisk eller tidsmæssigt Icon_smil

Hvis vi ikke skal efterlyse input herinde, hvor/hvordan mener du så, at vi skal gribe det an ??

Jeg er evt. åben for at lægge lejlighed til et GTG, hvor vi udover at kigge på ure også kan snakke om, hvordan vi som forum kommer ud af det dødvande, som vi ubestrideligt befinder os i. Men mine fysiske rammer er begrænsede og er også geografisk betinget af, at folk kan og vil køre til Viborg !! Icon_e_wink
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
jokumq Skrev:
pbr Skrev:Det er også helt fair, Jokum - men det er lidt som om brugerne glemmer, at vi i 2013 rent faktisk har lavet adskillige nyskabelser.
Vi har lavet et grafisk redesign af siden, vi har givet brugerne mulighed for at bruge TapaTalk, vi har omformuleret og lempet forums normer og har også dermed lempet modereringen, vi har oprettet et forum for vintageure + 25 år, vi har lavet et forum hvor interesserede kan efterlyse ure m.v. som de er på jagt efter.
Du siger med andre ord dét som Geodoc allerede har beskrevet med sin lufthavnsmetafor. Jeg er helt enig i at rammerne er tilstede, men jeg mener stadig I mangler at skabe de ændringer der kan løse sidens udfordringer.
Det er ligeledes rigtig fint med denne tråd, men jeg tror ikke den vil give Jer de rigtige input til at komme videre. For den bekræfter jo blot forummets manglende trafik Icon_e_smile
Hej jokumq - Tak for dit gode og klare indlæg, som jeg forstår hvert ord af, indtil du skriver: "men". - Efter det "men" ligger min forståelsesmæssige verden i grus.

Lad mig forsøge at navigere gennem min havarerede forståelse, med lidt opklarende baggrundsmateriale, i form af:
Min baggrund
jeg "lurkede" på forum siden marts 2006, hvor min ur interesse "sprang ud".
I begyndelsen af oktober 2007 inviterede Baun til et GTG, og den 29. sep 2007, tilmeldte jeg mig, da jeg simpelthen bare måtte møde disse vidende deltagere.
Den 8. januar 2008 skrev jeg mit første indlæg på forum, da jeg syntes jeg havde noget på hjerte og nogle spørgsmål, som selv den mest insisterende googling ikke kunne afklare.

Som det ses af kalenderens kronologi, kan man benævne mine egenskaber på mange måder, blot ikke "impulsiv" eller "first moover".

I overensstemmelse med min særlige(?) ur interesse, begyndte jeg, som almindelig bruger opbygningen af Omega Link Centralen.
Navnlig i opbygningsfasen var der brug for hyppige rettelser og tilføjelser.
- På et tidspunkt meddelte forummets editor, at "indlægget har været rettet 69 gange, og kan ikke rettes yderligere".
Herefter gav Jan Kirk mig rang af redaktør, der giver rettighed til ændringer udover det begrænsende antal.

På den måde kom jeg med på "holdet", og aflastede efterhånden moderatorerne, indtil jeg blev egentlig moderator.
På et forum med megen trafik, er det en stor opgave, som jeg tog så seriøst, at det gik ud over lyst og inspiration til det man kan kalde: "Det almindelige forum-bruger liv".
Under løsning af moderator opgaven, fik nogle et horn i siden på mig - hvilket jeg beklager; men de sureste af opgaverne var stærkt medvirkende til at jeg smed det fra mig.

For nuværende fungerer jeg som "vice" moderator i overensstemmelse med pbr's periodevist jobbegrundede fravær.
Det kan man så lidt syrligt anføre er en let opgave, da der ikke er nogen trafik at moderere - Hvilket så osse er baggrunden for denne tråd.

Interesser
Mine ur interesser er først og fremmest "at forstå hvordan skidtet fungerer, hvor godt det fungerer eller er opbygget".
Har et emne, problematik eller teknologi, fanget min nysgerrighed, kan jeg let finde på at "nørde" hele internettet rundt, for at komme ud i alle afkroge af emnet.
Det bliver der så ofte en længere artikel ud af, i håb om, at det kunne interessere nogen; men meget håndfast for (personligt) at fastholde indtryk og viden fra gransknings arbejdet.

... Mit foreløbige indtryk af denne tråd er, at mange har en forventning om, at "holdet" skal skabe et vitalt forum.
For mit eget vedkommende siger jeg: "Ret venligst den forventning bort fra mig."
Som jeg har beskrevet ovenfor, er jeg hverken "impulsiv" eller "first moover"; mit talent(?) ligger ikke på det initierende; men det dybtgående.

Som pbr har skrevet, og jeg har suppleret med ved "lufthavns analogien" - ligger alle faciliteter klar med fuldt blus på landingslyset.
Har man brug for GCA eller ILS leverer vi gerne.
Så værsgo' at lande nogle indlæg, der peger nøjagtigt i den retning du brænder for at Urforum skal udvikle sig i.
Det behøver ikke være elegant eller ekvilibristisk, for husk: "Enhver landing man kan gå bort fra, er en vellykket landing".

İmage
Fortsætter vi blot med at snakke om hvordan forum skal være, kunne det måske gå som ovenstående scenarie.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Nu må jeg også hellere få sagt lidt...

Jeg har også selv været redaktør på en anden lige så nørdet side, hvor jeg også skrev artikler en gang i mellem, så jeg ved godt hvor dræbende for lysten til at involvere sig det job kan være. Jeg er ikke tilknyttet den side af samme grund.

Jeg har stor respekt for dem som orker at lægge deres egen fritid i sådan noget, og jeg syntes at der bliver gjort et godt stykke arbejde her.
Jeg syntes også at man skal passe på med at gøre dem ansvarlige for en eventuel fremgang/tilbagegang i trafikken. For at blive i lufthavnsanalogien er det ikke moderatorene som skal sælge billetter til flyafgangene. Det er dem som er pedeller og rengøringsassistenter (her er jeg altså ikke ude på at fornærme nogen. Pedeller og rengøringspersonale er nogle af de vigtigste personalegrupper i en virksomhed), de skal sørge for den daglige drift, men de skal ikke lokke nye kunder i butikken. Det skal gøres af andre.

Da jeg først startede her syntes jeg det var ret fedt at der var artikler på modersiden om urnørderi og alt muligt. Den glæde døde hurtigt ud da det gik op for mig at modersiden var mere eller mindre død og at der ikke blev produceret flere artikler.

Hvis man er ude efter at få skabt lidt liv på siden, kunne man så ikke starte med at få de meget vidende og velformulerede entusiaster her inde til at producerer nogle artikler med originalt indhold igen? Så ville her være noget at komme efter.

Jeg ved godt at der af og til bliver skrevet nogle længere indlæg om dette eller hint, men i min verden er en artikel noget helt helt andet end blot et langt indlæg på et nørdeforum. Jeg er en af den slags mennesker som godt kan lige at Google mig selv fra tid til anden, og det giver mig da en vis tilfredsstillelse at se at mine gamle artikler dukker op. Det ville de ikke gøre, hvis de var skrevet som indlæg på et forum.

Så mit forslag er at man får sat nogle folk i sving med at skrive tekster om det de brænder for og ved noget om, og så får man sat dem lækkert op og smidt dem på modersiden som en artikel.

/ras
Svar
Ras H Skrev:For at blive i lufthavnsanalogien er det ikke moderatorene som skal sælge billetter til flyafgangene. Det er dem som er pedeller og rengøringsassistenter (her er jeg altså ikke ude på at fornærme nogen. Pedeller og rengøringspersonale er nogle af de vigtigste personalegrupper i en virksomhed), de skal sørge for den daglige drift, men de skal ikke lokke nye kunder i butikken. Det skal gøres af andre.

Tak, Ras !! Icon_smil

Du rammer netop hovedet på sømmet - vi forsøger at forbedre rammerne, men indholdet og livet på forum skabes af brugerne !!

Meningen med denne tråd er netop at høre hvad brugerne har af ideer til tiltag, der kan være med til at fremme brugernes lyst til at bidrage med liv - at vi spørger brugerne efter at vi nu i en periode selv har igangsat forskellige initiativer, er også at forum og brugerne gerne skulle "gå i samme retning", for nu at udtrykke det på den måde !!

Tråden vil forblive aktiv i en 14 dages tid endnu, hvorefter jeg vil lave en afsluttende post, hvor jeg forsøger at opsummere de forslag, der er kommet. Derefter vil holdet bag forum evaluere og tale om, hvilke ideer der er mulige, både i teknisk og i ressourcemæssig forstand, men også hvad vi synes vil være fremmende for forums udvikling. Nogle af ideerne vil vi måske lægge ud til debat igen, for lige at lodde stemningen, mens andre måske vil blive igangsat med det samme eller løbende over tid.

Men meningen er, at vi gerne vil forbedre rammerne til glæde for brugerne - i håb om, at brugerne så vil bidrage med liv, debat, indlæg, billeder, sjove historier, spørgsmål om ure osv. osv. osv. ............ alt det, der er med til at gøre dette til et FORUM og ikke blot en hjemmeside !! Icon_e_wink
/Peter

Svar
Citat:Jeg er evt. åben for at lægge lejlighed til et GTG, hvor vi udover at kigge på ure også kan snakke om, hvordan vi som forum kommer ud af det dødvande, som vi ubestrideligt befinder os i. Men mine fysiske rammer er begrænsede og er også geografisk betinget af, at folk kan og vil køre til Viborg !! Icon_e_wink

Det synes jeg ville være en oplagt idé! Hvis det ville være en bedre løsning, så lægger jeg også gerne lokaler til, da jeg bor i Kolding. Jeg vil i hvert fald med største fornøjelse bidrage med ideer til at gøre siden bedre og finde løsninger på sidens problemstillinger.
Svar
jokumq Skrev:
Citat:Jeg er evt. åben for at lægge lejlighed til et GTG, hvor vi udover at kigge på ure også kan snakke om, hvordan vi som forum kommer ud af det dødvande, som vi ubestrideligt befinder os i. Men mine fysiske rammer er begrænsede og er også geografisk betinget af, at folk kan og vil køre til Viborg !! Icon_e_wink

Det synes jeg ville være en oplagt idé! Hvis det ville være en bedre løsning, så lægger jeg også gerne lokaler til, da jeg bor i Kolding. Jeg vil i hvert fald med største fornøjelse bidrage med ideer til at gøre siden bedre og finde løsninger på sidens problemstillinger.

Det lyder som en supergodt og dejligt konstruktivt forslag !!

Lad os lade denne tråd køre til ende jfr. min post ovenfor, så vi forhåbentlig får nogle gode ideer at bruge som udgangspunkt for snakken ! Icon_smil
/Peter

Svar
Citat:Det lyder som en supergodt og dejligt konstruktivt forslag !!
Lad os lade denne tråd køre til ende jfr. min post ovenfor, så vi forhåbentlig får nogle gode ideer at bruge som udgangspunkt for snakken ! Icon_smil

Fedt Icon_e_smile Det bliver spændende!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)