Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,347
Her på falderebet af 2013 kan vi tænke tilbage på et turbulent år, hvor Uforum.dk har gennemgået både skift i ejerkreds og udskiftninger på holdet bag, samt en fornyelse af både udseende og en justering af de normer, som vi bygger forum på.
Vi synes selv, at der er kommet et bedre og mere nutidigt Urforum.dk ud af det, uden at vi har "solgt ud" af de grundlæggende principper, som altid har været en del af forummet. Men det skal ikke få os til at gå i stå !
I den forbindelse kunne vi godt tænke os at høre fra forums brugere, hvad I mener, der har virket bedst af de tiltag vi har gjort i 2013 og hvad der måske har virket knapt så godt.
Samtidig ville vi rigtig gerne høre jeres eventuelle tanker om, hvordan vi måske kunne gøre Urforum.dk endnu bedre i 2014 - kom gerne med forslag til forbedringer og lignende ! Det er jo ikke sikkert, at de alle ligger indenfor mulighedernes grænser, men hvis vi ikke ved hvad I, brugerne, tænker og ønsker, så kan vi heller ikke videreudvikle forum !
Glædelig Jul og Godt Nytår
Holdet bag Urforum.dk
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Svar: 36
Tråde: 11
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg savner en "takke knap" eller en måde at tilkendegive et indlæg er godt/brugbart, uden nødvendigvis at skrive en kommentar.
Der findes en række indlæg / artikler på forumet som er gode og af almen interesse, som kunne fortjene at blive mere tilgænglig,
endten ved en læseliste eller et rating system.
Det er noget med at man skal have 3 ønsker for at få mindst 1. opfyldt.
Et under forum for nordiske ure. Islandske JS Watches og Michelsen får gode ord med på vejen, i den udenlandske press.
Danske ure får også nogen opmærksomhed, som tema i 2014?
HO HO HO Merry Christmas!
•
Svar: 181
Tråde: 6
Modtaget Likes: 302 i 117 svar
Givet Likes: 1,547
Som en meget flittig nyder men knap så flittig yder af dette forum, vil jeg da gerne melde mig på banen med lidt meninger og tanker.
Jeg vil starte med at rose holdet bag urforum. I gør et godt stykke arbejde, og af alle de forums der findes ude på nettet, har jeg valgt, at det er her, jeg vil være medlem.
I spørger til udseendet, opdateringen var en fin fornyelse som fik siden til at virke lidt mere moderne, så jeg er vældig tilfreds. Skulle i så engang få lyst til at ændre udseendet, så finder jeg omegaforums.net ret smart.
Hvad der har ærgret mig, er at vi har mistet så mange medlemmer til itstime.dk, så man nu er nød til at gå ind på 2 sider for at følge lidt med. Her kunne jeg godt ønske mig at en del, af urforums gamle kendte brugere vil brænde al krudtet af her på siden, når de f.eks. får lyst til at skive lidt om vores hobby, og ikke også fortælle samme historie på den anden side, det begrænser jo bare debatten her på siden.
Jeg savner Willy, var det virkeligt nødvendigt at smide ham ud. Jeg ved godt at han kunne få enkelte op i det røde felt, men han var samtidig også en flittig skribent som var med til at holde liv i urforum . Jeg fornemmede efterfølgende en noget stille periode, som nu heldigvis er ved at være ovre.
Det var så bare, hvad jeg havde på hjertet, så god jul til alle her på siden og med håb om rigtig mange ure under træet den 24. december.
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Jeg synes I klarer det godt, måske især i betragtning af, at I ikke er mange om moderator jobbet. Det kan selvfølgelig også skyldes, at alle vi andre sørger for af os selv at holde en sober tone. Jeg synes forumet over egentlig vintage (25+) har vist sin berettigelse, og jeg er iøvrigt tilfreds med opdelingen på mærker overfor det generelle forum.
Mit største hjertesuk/ønske er, at jeg synes salgssiderne ikke længere er tidssvarende i deres design. I har mange konkurrenter derude, og salgsiderne er jo eneste indtægtskilde. Og jeg må erkende, at hvis jeg skal søge efter noget til salg i Danmark, så er vintageure.dk's salgside det sidste sted jeg leder, og der er udelukkende på grund af funktionaliteten.
Glædelig jul til alle!
/Bjørn.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Som gammel (altså relativt) bruger af forum i vintageure skylder jeg denne urside meget. Mange gode timer i godt selskab men entusiastiske urtosser og især vintage urtosser.
Jeg prøvede længe at holde mig til denne side, men følte mig begrænset af regler og så er jeg nok lidt (eller nogen vil sige meget) penippen med tonen, men jeg følte helt klart at mine grænser for acceptabel sprogbrug og personlig fnidder blev overskredet uden der blev grebet ind.
Jeg insisterer på at holde en ordentlig tone hvis man taler sammen på et offentligt forum. Humor skal være morson ikke bruges til underforståede schikanerier eller halv personlige (udtrykt son generelle betragtninger men møntet på en eller flere personer) stikpiller.
Det er blevet markant bedre i den sidste tid. Det er nu et herligt forum (med for få brugere), men udelukkende positive og konstruktive debatter. Det er flot.
Som de fleste nok ved ekselerer jeg mere på itstime nu, men jeg savner bestemt de gode vintage, nørdede debatter, som havde mere liv på vintageure tidligere.
For nyursentusiaster tror jeg det er ok med to fora. Der er deltagere nok, men at vintage-tosserne blev delt på to fora var og er desværre ikke godt. Vi er simpelthen ikke nok til at det er fordelagtigt.
Jeg er ret ligeglag med design og funktionalitet. Det er indholdet der betyder noget.
God jul og godt nytår til alle.
Vh baun
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Vemodigt nytårsbrev
Når jeg kalder dette "skriv" for vemodigt, er det ikke vemod over, at året 2013 nu snart er "brugt op".
Det jeg finder vemodigt er, at 2013 muligvis bliver sidste år, hvor danske ur-interesserede har 2 fora, at dyrke deres interesse i.
PHO Skrev:.... Hvad der har ærgret mig, er at vi har mistet så mange medlemmer til itstime.dk, så man nu er nød til at gå ind på 2 sider for at følge lidt med....
Her kan man passende henvise til: Du må kun bruge 48 sek. på at ærgre dig – no more, hvorfra citeres:
Blev bulen i bilen rettet op blot fordi du ærgrede dig? Nej, vel?
- om de netop 48 sekunder, skriver Rolf Høegh:
Jo, da jeg opfandt ideen, havde jeg tænkt mig at bruge et helt minut. Men helt ærligt: At spilde et helt minut på noget som ikke hjælper?
Så nu kan jeg glæde mig over at have 12 sekunder tilbage af det minut at hygge mig i.
... og kære PHO - tag det ikke personligt, for gu' er det da ærgerligt.
Hvad ærgrelse angår, har jeg personligt brugt flere (alt for mange) perioder á 48 sekunder; men er kommet til erkendelsen, at ovenstående citerede har en høj grad af sandhedsværdi.
Baun Skrev:..... Jeg er ret ligeglad med design og funktionalitet. Det er indholdet der betyder noget.
Ja det må du nok sige, for så vidt der overhovedet er nogen, der bidrager med indhold (eller fragmenter deraf).
Personligt vil jeg fortsat bidrage med indlæg om særlige ure, detaljer eller teknik, der har fanget min interesse, og som jeg detaljeret har endevendt og gransket i.
Ligeledes vil jeg også svare på spørgsmål, der ligger i forlængelse af min erfaring og viden om emnet.
Det er så det, der ligger bedst for mig, eller "det er så det jeg kan". Det ville sikkert også virke ret trættende, dersom jeg forfattede indlæg i en form jeg ikke behersker.
Vi står med et forholdsvis moderne forum, både design- og funktionalitetsmæssigt; men som fatalt minder om en nybygget lufthavn uden flylandinger.
Til de sidste 4-5 brugere af Urforum.dk, vil jeg sige: Der foreligger nu en enestående mulighed for påvirke udviklingen af urforum med spændende, indsigtsfulde og interessevækkende indlæg....
.... indlæg, der kalder på medvirken - og det man i "blogosfæren" med et trættende udtryk kalder "trafic".
Nogle vil muligvis være uenige med mig, og gå i rette med mit indlæg. Hertil er at sige, jeg hører gerne fra jer, idet jeg let omskrevet citerer JFK:
"Spørg ikke hvad urforum kan gøre for dig; men hvad du kan gøre for urforum"
jeg runder af med ønsket om et rigtig godt nytår - og vel mødt på Urforum.dk i 2014 (alle 4)
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Svar: 44
Tråde: 5
Nu er det som ny "urtosse" og derfor ikke specielt vidende om mange ting i forhold til de der har dyrket interessen længe, svært at komme op med forbedringer, simpelthen af ren og skær "uvidenhed", men jeg vil alligevel gerne komme med et bidrag.
Jeg fandt herind i søgen efter oplysninger /fakta. Så blev jeg hængende, mest ud fra, at jeg fandt at der her en en bedre "tone" end hos "kollegaen". Det med "tone" er nok individuelt. Nok om det. Tilbage til fakta....
Jeg savner et underforum med en faktatråd om hvert urmærke - også alle miniproducenterne og modemærkerne - deres historie, hvilke værker benyttedes der, hvor længe eksisterede de, lister over serienumre og produktionstidspunkter/perioder osv.
Der skal nok opdeles i dels Quarts/ikke quarts.... Eller også skal Quarts helt udelades?
Undeforum med fakta om fabrikker, producenter, mærker kan alle bidrage til, og det vil med tiden virke som et leksikon, som vil tiltrække flere og flere bruger, da de kommer ind her via søgninger på nettet, når der søges oplysninger om et givet mærke / navn.
Som eksempel fald jeg for nyligt over mærket West End Wacth Co som jeg aldrig havde hørt om før. Det viste sig, at de faktisk lavede kvalitetsure, men primært eksporterer til Østen.
Jeg har også selv brug for at kunne finde mere info bl.a. omkring Oris, f.eks. om hvad de har produceret hvornår osv.
Ved flere i flok at kunne samle disse oplysninger ET sted, nemlig her på siden, kan der tiltrækkes mange nye, og findes mange nye indfaldsvinkler omkring ure m.v.
Personligt finder jeg mest at de mindre mærker er interessante, men det bunder i noget omkring penge, men de store mærker er oftest meget veldokumenterede, og der kan sikkert hurtigt samles meget viden om dem.
Vintageurene er nok for mit vedkommende de mest interessant, dels fasinasion omkring mekanikken, dels det at få et ældre/brugt ur til at lever videre uden at der skal gå resourcer til at fremstille et nyt. Altså grøn/genbrugstankegang - men det er nok et sidespring.
•
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 857
Ja, den analogi med lufthavnen var god. Og det er så som så med trafikken.
Men har man lyst til at rejse og i givet fald skal det være med fly? Og i den retning?
Jeg kigger ofte, ja dagligt, på de to fora, for at se om der er nogle beåndede indslag.
Eller om der skulle være et banalt spørgsmål, som jeg kunne være i stand til at besvare.
Men for mit vedkommende bliver det nok mindre og mindre.
Jeg har nået et plateau i min urinteresse.
Ure har aldrig været min hovedinteresse og bliver det aldrig.
Men jeg har altid interesseret mig for ure og betragter et minimum af viden om ure som et "must".
Inden for de sidste par år har jeg anskaffet mig et antal ure, som jeg er glad for, og som jeg, eller andre medlemmer af husstanden, anvender jævnligt.
Og så er der indtrådt en vis "mæthed" i "urhungeren".
Der er faktisk kun et enkelt japansk tool-ur, som stadig spøger i bevidstheden.
Det var status fra mig, hvis det kan have interesse for nogen.
Men jeg haft og har stadig stor glæde ved at læse indlæg på de to urfora.
Jeg har et par andre fora, som jeg besøger med stor fornøjelse:
Det er Watchuseek hovedsageligt om Seiko og Citizen.
Og så er det, afledt af min ældgamle interesse for biler: Curbside Classic.
Godt nytår til jer alle(?)
/
Kristen
•
Svar: 11
Tråde: 0
Mens vi brugere stiller os selv redaktørens spørgsmål.
Så kunne ledelsen af siden som jeg går ud fra også omfatter redaktøren passende bruge tiden på selv at svare på et spørgsmål nemlig hvorfor tingene er gået som de er.
Mens der svares på spørgsmålet er det selvfølgelig helt frivilligt at bruge ordsproget.
Man ligger som man selv har redt.
•
Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,347
W.Bodie Skrev:Mens vi brugere stiller os selv redaktørens spørgsmål.
Så kunne ledelsen af siden som jeg går ud fra også omfatter redaktøren passende bruge tiden på selv at svare på et spørgsmål nemlig hvorfor tingene er gået som de er.
Mens der svares på spørgsmålet er det selvfølgelig helt frivilligt at bruge ordsproget.
Man ligger som man selv har redt.
Hvis du forventer, at jeg skal svare på det - hvori det underforstået ligger, at det i det hele er os (2-3 mennesker) der står bag forum, der er skyld i "hvorfor tingene er gået som de er" - så er du nødt til først selv at forklare, hvad du selv forstår ved udsagnene.
Men i stedet for at bruge kræfter på, at lægge skylden for det du synes er galt med Urforum.dk over på 2-3 mennesker ud af forums 3.658 mere eller mindre aktive brugere, så synes jeg ærligt talt, at det ville være mere konstruktivt, at bruge kræfter på, at snakke om, hvordan vi gør urforum.dk bedre til glæde for alle !!
Jeg skal indrømme, at jeg ikke helt kan opfatte dit indlæg/spørgsmål som andet end et skadefro "det har I godt af" !!
Og hvis det blot er det, som ligger bag dit indlæg, så må jeg indrømme, at jeg ikke gider bruge energi på at beskæftige mig med det - kom nu i stedet ind i kampen og giv os noget inspiration til, hvordan du gerne ser forum udvikle sig !!
Ærligt talt, så er det indlæg som dette i en tråd, som er oprettet ud fra et ærligt ønske om at være konstruktiv og at lytte til brugernes ønsker, der gør at jeg med jævne mellemrum seriøst overvejer at bruge min tid på at glæde sig over mine ure og lade forum være forum !!
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
|