Svar: 1,025
Tråde: 70
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Det er jo svært at sige, men har du et nyere Rolex ur til salg, til 30K, så skal man nok ikke byde 10K.
Kan godt forstille mig med andre vare (bil, båd osv) man kan lave en god handel, men sådan et ur kan man altid komme af med...
•
jacob jensen
Unregistered
Selvom vi snakker biler eller andet er der også her en grænse for hvor GOD en handel man kan lave.
Men der er jo intet i vejen med at sige tak for snakken god tur hjem til "køber"
•
Svar: 225
Tråde: 8
jacob jensen Skrev:Jeg tror ikke der er nogle bog hvor det præcis fremgår,men hvis en person har noget til salg for 30k så er der en store forskel på at handle lidt på prisen og så skambyde,
med udgangspunkt i 30k er et bud på 15k et KLART skambud.
Der er intet i vejen for at handle lidt på prisen men man skal også som køber være klar over at der er en grænse,går man over den fornærmer man jo sælger.
Men det kommer jo også an på hvor dyr en varer man handler om,og hvor man handler
DBA vrimler med folk som vil lave en SUPER DEAL (tror jeg det hedder i deres verden),
så har de noget at prale med over for vennerne selvom de intet ved om at handle.
Enig i, at der naturligvis er en grænse, og jeg kunne da heller ikke få mig selv til at byde halvdelen af hvad en vare er til salg for, med mindre den er prissat helt tåbeligt. 30% har jeg dog opnået op til flere gange.
I sidste ende er det selvfølgelig noget der minder om situationsfornemmelse, men nogle gange er der en pæn besparelse at hente, hvis man tillader sig at byde en del under udgangspunktet.
Just because you're paranoid
Don’t mean they're not after you
•
jacob jensen
Unregistered
Enig situationsfornemmelse er nøgleordet her,med den i behold har jeg oplevet at få pæne rabatter steder hvor mange nok regner med at man ikke kan få noget.
•
Svar: 3,308
Tråde: 195
Modtaget Likes: 1,436 i 469 svar
Givet Likes: 802
Jeg er meget enig.
For mig handler det om at lave en god, men ikke urealistisk handel. Hvis køber straks foreslår 40-60% under prisen, gider jeg ikke bruge tid på vedkomne.
Men skriver sælger om vi kan handle lidt og det virker seriøst, så er jeg villig til at lave en handel, så køber og sælger er tilfredse.
Mit seneste urkøb (køb i det hele taget  ) er mit Longines Legend Diver, sælger havde det til en fair pris. Sælger svarede serøst på mine få spørgsmål.
Jeg gad ikke at bruge tid og krudt på at skulle forhandle 500 ned og måske ødelægge en, for alle parter, god handel. Jeg købte til prisen som var incl. forsendelse.
"Mr. B" og mig selv, var glade.
Spørgsmålet er om jeg var blevet mere lykkelig af, at forhandle prisen lidt mere ned???!!!
Jeg tror det ikke og jeg ved at sælger, som bestemt er GOOD GUY, ville være ked af en yderligere sænkning af prisen.
Jeg går ALTID efter den bedste pris, MEN når det er sagt så vil jeg ikke have mit navn ødelagt fordi jeg presser prisen urealistisk!
Blot min mening
Med venlig hilsen
Henrik Graae Visse
Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Helt enigt - jeg stoppede helt at bruge DBA for nogle år siden og grund til dette var alle de her åndesfyrster med deres 1/3 tilbud.
Men, jeg kom at tænke på sagen med "nigeriabreve" (juridisk set ikke helt det samme men som irritationsgilde - yes !).
Umiddelbart har jeg ikke hellere fantasi at forestille mig at nogen kan være så... ja, dum og hoppe på limpinden. Men det må der nødvendigtvis være; afsendere jo seriøse kriminelle / svindlere som næppe spilder deres tid for pjat, hvis det ikke betaler i sidste ende... Er det så en fra 100.000 eller 1.000.000 som hopper på sagen, det ved jeg ikke.
Men nogen gør... !
På samme måde - tror jeg - er der nogle sjældne mystiske situationer hvor man kan købe en Rolex for ½ pris etc.
Er det så hver 1.000. sælger eller hver 10.000. - det ved jeg ej heller.
(Off Topic eller ej; blev stoppet af en ung pige udenfor en københavnsk fotobix engang på primo 90´ene og spurgt hvis jeg ville købe nogle kameraer. I bærposen lå 2 Hasselblads med motordrive og 5 - 6 orig. Zeiss optikker. Og nej, hun var tilsyneladende hverken misbrugsmæssigt- eller socialt udfodret. Fotogear havde tilhørt en israelsk ekskæreste som havde daffet af uden at betale husleje... Købte ikke, men havde jeg gjort, ville det have kostet mig 4 - 5K - mod den fair brugtpris som dengang var lidt over den 10 dobbelte...).
Der findes en temmeligt mærkelig verden derude... !
Go´ laaang weekend for alle !
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
For mig er skambud - en pris som man ved man ikke under nogen normal omstændighed kan få uret til
Nogen kan jo give skambud af ren og skær uvidenhed, hvilket for mig ikke gør det så meget bedre, man kan jo sætte sig ind i tingene.
Jeg byder også under den pris folk beder om nogen gange, men jeg har ex her på sitet (og det går jo også på DBA osv) helt enkelt refereret til andre handler på nettet og sagt lige ud, Jeg vil godt have dit ur, det ser godt ud og jeg har tillid til dig, men jeg kan få det i Sverige til xx som med fragt bliver xxx og det er en del under dig. Vil du også sælge til xxx så handler vi - meld tilbage
Oftest fuldt af et link til den anden pris. Sådan synes jeg sagtens man kan "forhandle" pris.
Rent skud i luften med halv pris er gak (ordet kun valgt så pænt her for ikke at støde det bedre borgerskab som fra tid til anden måtte frekventere dette site - Jeg kunne ha hittet på noget ret meget kraftigere)
vh
•
Svar: 1,174
Tråde: 164
har også oplevet skambud refererende til US priser, så lægger jeg 25 % oveni og siger så snakker vi sammen, self. på en høflig måde. man skal selvfølgelig være høflig, men nogen gange kan man godt blive træt af de der scammere.
men jeg tror dog man kommer længst ved at vise overskud og beholde kammertonen.
Mikael
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Jeg vil gætte på at skambud på en vare herindefra, ikke er normalt kotyme, og prøver man med et skambud må man forvente, et ligeså dårligt svar hvis man får et, men man kan da altid prøve at byde et sted imellem 5 og 10 procent under den udbudte pris, uden at skamme sig, hvis ikke andet er anført, altså hvis sælger skriver fast pris er det som regel prisen på varen, medmindre, at der eksempelvis mangler noget af tilbehøret, kan man påpege det overfor en sælger, og spørge om han vil gå lidt ned pris selvom han har skrevet fast pris.
MVH Peter
•
Svar: 54
Tråde: 17
Jeg tror at der er en del adfærdspsykologi på spil her. På DBA og andre fora er man tit og ofte gemt bag et psyodonym og man står ikke ansigt til ansigt med med den man skal handle med. Det giver mentalt nogle frihedsgrader i forhold til hvad god adfærd er, hvilket gør det nemmere at skambyde o.lign. Altså overskride nogle adfærdsmæssige grænser, som man aldrig ville gøre ansigt til ansigt.
Rolf
•
|