Jeg var knivnørd længe inden jeg blev interesseret i ure og har derfor en pænt blandet samling hvad-som-helst. Min foretrukne folder til dagligdagsbrug er en Victorinox "Florist" der som navnet antyder, er beregnet til blomsterhandlere. Den er solid, lovlig, billig (ca. kr. 90,-) og skræmmer ikke nogen.
Når det er sagt, så foretrækker jeg da helt klart custom foldere, Spyderco, Benchmade og andre mere "interessante" knive der jo desværre typisk er ulovlige i DK og derfor ikke del af samlingen.
Derudover, er en Leatherman Wave altid en del af min arbejdsudrustning og en Leatherman Micra er altid at finde sammen med mine nøgler.
Fremragende til alt fra nødreparationer af køretøjer og inventar til negleklipning, studsning af skæg og irriterende næsehår, etc!
Ikke til at undvære.
Uden at ville rippe yderligere op i lov-debatten, så regn trygt med at enhver foldekniv der kan rejses tvivl om er enhåndsbetjent, låsbar, over 70 mm, eller en kombination af ovenstående, pr. definition er ulovlig at bære offentligt. Enhåndsbetjente knive er ulovlige at eje i det hele taget og udløser pt. en bøde på kr. 3000,- hvis fundet på en person.
Uden at ville inducere paranoia hos nogen, så er det fornuftigt ikke at poste billeder af "tvivlsomme" knive på et offentligt forum. Blot en personlig - og ret ubehagelig - erfaring......!