Lommeknive
bruger mine til ALT forfaldenen arbejde
på mit lille landsted og arbejdspladsen(automekanikker/sælger)

og når der bliver tid til at fiske (ikke så meget desværre Icon_e_sad )

alle mine knive er enhåndsbetjent.
og bliver brugt til det de er ment som et værktøj Icon_cool
Svar
Hej Speedy

Den Spyderco DK kniv du har byttet dig til, er "vist" heller ikke lovlig i DK. Icon_e_sad
Det var i hvertfald hvad jeg fik af vide da jeg ringede til <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.thegoodstuffshop.dk">www.thegoodstuffshop.dk</a><!-- w --> som sælger kniven i DK.

Efter hvad han sagde, var det en kniv som skulle være lavet til det danske marked, men den overholdt vist ikke helt kravet om at den ikke var enhåndsbetjent.

Så han turde ikke sige at den var lovlig i DK, det kom vist an på med hvilke øjne man så med Icon_question

MVH

Jacob
Svar
Skulle vi nu ikke holde os fra lov-debatter? Våbenloven - og ikke mindst måderne den tolkes på - er mildest talt forvirrende og inkonsekvent.

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Umiddelbart er DonW Spyderco fuld lowlig her i DK.

Den har ikke Thumb screw åbning "eller er ikke monteret" og den har ryglæs/lukning.
Roll hul på bladet er det en del diskution omkring, nogle mener den er beregnet til brug for åbning med 1 hånd andre at det som regl sidder så tæt på skaftet at blad åbning ikke er muligt uden modifikationer og så er kniven alligevel ulovlig.
Svar
Jacob K Skrev:Hej Speedy

Den Spyderco DK kniv du har byttet dig til, er "vist" heller ikke lovlig i DK. Icon_e_sad
Det var i hvertfald hvad jeg fik af vide da jeg ringede til <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.thegoodstuffshop.dk">www.thegoodstuffshop.dk</a><!-- w --> som sælger kniven i DK.

Efter hvad han sagde, var det en kniv som skulle være lavet til det danske marked, men den overholdt vist ikke helt kravet om at den ikke var enhåndsbetjent.

Så han turde ikke sige at den var lovlig i DK, det kom vist an på med hvilke øjne man så med Icon_question

MVH

Jacob

Så er det jo meget godt at jeg ikke går med kniv. Jacop havde fortalt mig at der er delte meninger om spørgsmålet, også i politiet. Måske hjælper det at jeg har jagttegn Icon_e_biggrin .
Svar
Du må gerne gå og bruge din kniv, til et "fornuftig" formål. Dvs. at hvis du går på jagt/fiskeri/fri luft aktiviteter osv osv, er kniven helt og aldeles OK. Det kan en stor dolk faktisk også være Icon_exclaim

Der hvor der kan opstå problemer, er hvis man bruger den som en del af ens "standard udrustning", dvs. hvis man altid har den på sig, som en almindelig lommekniv.

Hvis man så af en eller anden grund bliver stoppet, og skal vise hvad du har i lommerne, ja så klapper fælden. Icon_cry

Og det er IKKE en formidlende omstændighed at du har jagt tegn, snare tvært i mod. DU vil nemlig få en bøde/straf for brud på våbenloven (bøden er på 3000 kr), og du kan risikere at miste retten til dit jagt tegn (og dermed også muligheden for at beholde dine våben). Icon_redface

Så skal du følge reglerne slavisk skal du ligge din kniv/dolk i bilen, inden du går ind og køber morgenbrød til din næste fælles jagt Icon_e_wink
Svar
Jeg vil også være med Icon_e_smile
Men jeg bruger nu ikk mine knive særligt meget.
Men kan nu godt se det fede i knice selvom jeg ikk samler på dem.

İmage
plus aura plus, telle est la vie.
İmage
Svar
Jeg var knivnørd længe inden jeg blev interesseret i ure og har derfor en pænt blandet samling hvad-som-helst. Min foretrukne folder til dagligdagsbrug er en Victorinox "Florist" der som navnet antyder, er beregnet til blomsterhandlere. Den er solid, lovlig, billig (ca. kr. 90,-) og skræmmer ikke nogen.
Når det er sagt, så foretrækker jeg da helt klart custom foldere, Spyderco, Benchmade og andre mere "interessante" knive der jo desværre typisk er ulovlige i DK og derfor ikke del af samlingen.
Derudover, er en Leatherman Wave altid en del af min arbejdsudrustning og en Leatherman Micra er altid at finde sammen med mine nøgler.
Fremragende til alt fra nødreparationer af køretøjer og inventar til negleklipning, studsning af skæg og irriterende næsehår, etc! Icon_e_biggrin Ikke til at undvære.

Uden at ville rippe yderligere op i lov-debatten, så regn trygt med at enhver foldekniv der kan rejses tvivl om er enhåndsbetjent, låsbar, over 70 mm, eller en kombination af ovenstående, pr. definition er ulovlig at bære offentligt. Enhåndsbetjente knive er ulovlige at eje i det hele taget og udløser pt. en bøde på kr. 3000,- hvis fundet på en person.
Uden at ville inducere paranoia hos nogen, så er det fornuftigt ikke at poste billeder af "tvivlsomme" knive på et offentligt forum. Blot en personlig - og ret ubehagelig - erfaring......!
Svar
..
Svar
fornuftig holdning og RIGTIGT flotte knive
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)