Svar: 7
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har en kammerat der har et Omega Seamaster Chrono. Han var lidt træt af at det gik for langsomt...tabte ca. 5 min. på 1 måned. Det viste sig at være fordi han lod chronografen køre konstant, fordi han synes det så bedre ud med en sekundviser der bevæger sig 
Da han fandt ud af at det ikke er meningen at chronoen skal køre konstant, er nøjagtigheden meget bedre...ved ikke præcist hvor meget, men er ihvertfald ikke i tvivl om at det nedsætter præcisionen, det siger vel næsten sig selv.
Omega Speedmaster Professional.
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Fries Skrev:Jeg har en kammerat der har et Omega Seamaster Chrono. Han var lidt træt af at det gik for langsomt...tabte ca. 5 min. på 1 måned. Det viste sig at være fordi han lod chronografen køre konstant, fordi han synes det så bedre ud med en sekundviser der bevæger sig 
Da han fandt ud af at det ikke er meningen at chronoen skal køre konstant, er nøjagtigheden meget bedre...ved ikke præcist hvor meget, men er ihvertfald ikke i tvivl om at det nedsætter præcisionen, det siger vel næsten sig selv.
Det lyder nu mere som et problem med balancen/echappementet eller et leje i kronografen (alternativt kraftoverførslen til kronoen).
Det bør ikke have indflydelse på præcisionen om kronografen kører, da det er samme gearing på "wheel train" (er der ikke en, der kan fortælle mig, hvad det hedder på dansk?).
Men ingen tvivl om, at 5 min per måned er for meget, men det bør kunne justeres.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 336
Tråde: 20
wheel train = løbeværk (en række af tandhjul, der griber ind i hinanden)
De 5 minutter pr måned, kan formentlig reguleres, så de bliver mindre.
Afvigelserne kan skulles mange ting, slap/slidt fjeder (optræks fjedre taber med tiden deres kraft og skal skiftes, derfor betyder den ekstra belastning fra kronografen forholdsvis mere ved en slap fjeder), smøring, slidtage, fejl i indgreb mellem tænder i tandhjul, måske noget med indgrebet mellem kronosekund og kronominut (disse er kun i indgreb 1 gang pr. minut).
Der er ikke linær sammenhæng mellem regulering (ganghastighed) og amplitude på balancen, matematikken/fysisken bagved er for kompliseret til at jeg kan redegøre for den.
/tommy
•
Svar: 17
Tråde: 6
Du milde, en informationsmængde, mange tak, jeg tror nu bare at jeg kører med chronografen en gang i mellem, sådan når der skal koges æg på tid, og den slags.
Ind i mellem vil jeg så lade den arbejde i eks. en hel dag, for så at blive parkeret om natten, bevægelige dele skal vel, ligesom på en bil (her taler vi om 25 år inden for branchen) bruges regelmæssigt.
Tak for mange indlæg.
mup
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
mup Skrev:Du milde, en informationsmængde, mange tak, jeg tror nu bare at jeg kører med chronografen en gang i mellem, sådan når der skal koges æg på tid, og den slags.
Ind i mellem vil jeg så lade den arbejde i eks. en hel dag, for så at blive parkeret om natten, bevægelige dele skal vel, ligesom på en bil (her taler vi om 25 år inden for branchen) bruges regelmæssigt.
Tak for mange indlæg.
mup
Lyder helt fornuftigt - jeg er nu 2 dage inde mit forsøg. Vil køre 3 dage uden kronografen igang og 3 dage med - og jeg har valgt en helt simpel basis valjoux 7750 så vil være på armen alle 6 dage - og vil så kunne sige om det gør forskel på ganghastigheden på en alm 7750
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
mup Skrev:Du milde, en informationsmængde, mange tak, jeg tror nu bare at jeg kører med chronografen en gang i mellem, sådan når der skal koges æg på tid, og den slags.
Tak for mange indlæg.
mup
Biler, ure, cykler, etc. - alt mekanik skal serviceres og motioneres.
# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
GTwatch Skrev:Biler, ure, cykler, etc. - alt mekanik skal serviceres og motioneres.
# Stefan
Du glemte kvinder
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej John
Servicerer du dine mekaniske kvinder med ny olie.
MVH Peter
•
•
|