Sidste inhouse i den "gamle periode"
hannover_dk Skrev:Vi er helt enige- men 1022 er dog trods udseendet sjov ved at være den sidste inhouse omega i sin periode - det kan man ikke sige om 1040 (som vist tilgengæld er chrono fra Lemania oprindeligt)
vh

Yes, helt enig og ja 1040 er fra Lemania og heller ikke helt så grim trods alt!
Svar
Jeg synes at uret er en meget fin repræsentant for tiden.

Mht. cal 1022 udseende og kvalitet, må man vel indledningsvist konstatere, at for 99% af urbrugere er stabilitet og præsition i højsædet - og her klarer 1022 sig flot.

Benny, jeg er ikke enig med i at det er uden betydning, at uret kan holdes optrukket ved 4-5 timers brug. Dels (som du selv er inde på) fortæller det noget (vigtigt) om værkets finish og hvor nøjaktigt værket er lavet og dels kan det betyde hele forskellen for visse brugere. Der er fx. ganske mange ældre mænd, der ikke længere rører sig så meget, der får problemer med at holde automatiske ure trukket op - og her kan en Omega med cal 1022 være en fin løsning.

Mht udseendet er jeg enig i at den noget triste rotor skæmmer værket - og man kan undre sig over at Omega ikke i det mindste kunne lave den pæn!

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeg synes at uret er en meget fin repræsentant for tiden.

Mht. cal 1022 udseende og kvalitet, må man vel indledningsvist konstatere, at for 99% af urbrugere er stabilitet og præsition i højsædet - og her klarer 1022 sig flot.

Mht udseendet er jeg enig i at den noget triste rotor skæmmer værket - og man kan undre sig over at Omega ikke i det mindste kunne lave den pæn!

vh Baun
Ja underligt. Omega skiiver i øvrigt selv det følgende, og jeg kan tillægge at Jørgen (Krognos) ikke havde midste negativ erfaring:

Description: The high-frequency calibres 1000, 1001 and 1002, with a higher frequency of 28 800 a/h (allowing greater regulating performance), replaced the 550/560 family, since they were thinner and fitted with a less powerful rotor, which had a lower winding speed and therefore-theoretically less wear. At the same time, the latest technological discoveries were applied, such as self-lubrication. These would be the first OMEGA calibres to be equipped with a new date and time setting device, allowing the date to be changed without moving the hands and the time to be set to that of the radio.

The calibre 1000 had certain problems with its winding mechanism, Nevertheless, thanks to its excellent basic design, its high frequency and a series of quickly introduced improvements, as well as the discontinuation of certain supposed improvements, such as self-lubrication and the instantaneous date in particular, its successors 1010, 1020 and 1030, launched in 1973 and 1974, held their own against the electronic calibres taking the market by storm in the early Seventies. With a total of 1.5 million units produced, they were one of the best-selling OMEGA self-winding calibres
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Man kan selvfølgelig altid diskutere design og æstetik - jeg er vild med blå skiver, og de hvide romertal er et stilbrud i forhold til skiven, synes jeg. Under alle omstændigheder en sjældenhed med sin charme. Har selv et Omega Seamaster med cal. 1020, betragtningen om den gode gangreserve som hurtigt opnås i denne værkfamilie kan jeg sagtens tilslutte mig. Og sådan et "hurtigsvinger" værk kan reguleres til at gå temmelig præcist. Men jeg giver Jer helt ret i at Omega godt kunne have gjort lidt mere ud af at gøre værket pænt. Ellers tak til alle for de historiske forklaringer Icon_e_smile Det er ikke kun ure man bliver klogere på ved at følge med på urforum.dk Icon_e_wink
---
Tommy
Svar
Hej

Omegas 1000 serie er ikke nær så meget inhouse som 500 og 700 serien, som jeg vil betegne som Omegas sidste eget inhouse caliber da 1000 serien har komponenter fra Lanco, som Omega købte i halvfjerdserne, men det er til gengæld nogle af de mest præcise urværker de har lavet.

MVH Peter
Svar
Ja, ja, det kan man jo altid diskutere.....
Er ihvertfald ening med Peter i at inhous stoppede før 1000.
Mener nu bare at de har ikke vundet konkurrencer med cal 1xxx, men derimod med forgængerne så det er jo nok der diskusionene kan ligge....
Hej og hav nu en god weekend alligevel.
Mvh Lars
Svar
Ej enig. Det kan da sagtens være de har sat elementer fra andet med i - det er der i masser af in-house væreker sådan. Daytona har elementer fra Zenith -(ikke dele købt fra - men "nappet fra" osv.

Lad os lige få et eksempel et andet mærke der har anvendt en kaliber lig 1020?
Selvsagt kan inhouse diskuteres - se Raffn siderne med hans værk gennemgang - der er ikke henvisning til andet - se Omega Vintage egene sider - klart deres eget - eller andre fora - som også generelt holder den med under inhouse

Smuk NEJ, men god JA - og udseendet skal ikke være afgørende for om den er Inhouse. Er den bygget af Omega til Omega med dele udelukkende fra fabrik ejet af Omega på tidspunktet og anvendt kun af Omega vil jeg sige In-house -
Ellers skal det da nydeffineres?

Iøvrigt herligt at høre dig med Lars - det var da længe siden Icon_e_biggrin
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John
Jo, tak. Er lidt meget ustabil, pc gået ned så kører på lånt pc, når jeg har lejlighed til det.
Din betegnelse af inhouse er helt ok, min mening er og så meget personlig. Det er vel det der giver en diskusion. Og cal 1xxx er i mine øjne ikke Omegas eget barn, da de findes i Lanco og hvem der kom først, ja det int. mig i og for sig ikke, da det er efter 1969. Og der stopper min int. Der er da og så rigeligt indtil da.
Med hensyn til andre mærker med tilsvarende cal. så lur mig om den ikke ligger i dette ur: [url]"http://cgi.ebay.com/NOS-NEW-VINTAGE-AUTOMATIC-LANCO-SWISS-MENS-WATCH-1960S_W0QQitemZ190199731171QQihZ009QQcategoryZ31387QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem">http://cgi.ebay.com/NOS-NEW-VINTAGE-AUT ... dZViewItem[/url]
Desværre ingen cal. nr, men skal se om jeg kan følge op med billede af cal senere. (når jeg kommer til min egen pc.)

Mvh Lars
Svar
I alle fald ikke helt samme da den jo ikke har dag + dato - men ellers ved jeg for lidt - dog kan det ikke være samme, for den har 25 sten mod 1020s 17?.
Jeg kan heller ikke hos Lanco se nogen som helst kaliber som ligner Omega 1020 - jeg bruger som altid Raffn som plejer at dække det meste
søg Lanco (langendorf som værk) og se alle deres automatikker og så søg omega 1020 hvor den normalt også ville dukke op
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...t&0&2uswk&

(der dukker Tissot 2960 op for de gik jo på den tid i Omega "tøj" - men intet ref til Lanco) -
Selvom jeg er enig i der er dele som Omega fik ved at købe Lanco - mener jeg ikke det er same kaliber - men herligt hvis vi bliver klogere når du hitter billeder tak
Jeg gentager lige hvad Omega selv siger om den - også med designer og projekt leder ved navn - begge Omega folk?
(for alle kalibre efter dene - ex 1040 skriver de tydeligt - based on lemania osv - så de prøver ikke at lade som om)

Automatics 1000, 1010, 1020, and 1030, 1968

Designer: Kurt Vogt (Head of Project: Alfred Rihs)

Description: The high-frequency calibres 1000, 1001 and 1002, with a higher frequency of 28 800 a/h (allowing greater regulating performance), replaced the 550/560 family, since they were thinner and fitted with a less powerful rotor, which had a lower winding speed and therefore-theoretically less wear. At the same time, the latest technological discoveries were applied, such as self-lubrication. These would be the first OMEGA calibres to be equipped with a new date and time setting device, allowing the date to be changed without moving the hands and the time to be set to that of the radio.

The calibre 1000 had certain problems with its winding mechanism, Nevertheless, thanks to its excellent basic design, its high frequency and a series of quickly introduced improvements, as well as the discontinuation of certain supposed improvements, such as self-lubrication and the instantaneous date in particular, its successors 1010, 1020 and 1030, launched in 1973 and 1974, held their own against the electronic calibres taking the market by storm in the early Seventies. With a total of 1.5 million units produced, they were one of the best-selling OMEGA self-winding

På timezone ser jeg heller ike andet end den ses som in-house - en lidt hurtig sammenligning med 751 som er nærmest sammenlignelige fra den gamle serie (begge uden COSC - ellers skulle det være 750 og 1021)
Features that the 1020 (or 1021) has that are missing in the 751:

. The 1020 hacks.
. The 1020 has quickset day and date (751 only has quick-set date).
. The 1020 has a higher beat rate (28800 versus 19800 on the 751).
. The 1020 is somewhat thinner 4.8mm versus 5.68mm

Lad os se hvad du finder af materiale om Lanco med samme kaliber?
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Realiteten er at Omega 1xxx er "in house"

Uanset om der er brugt dele fra indkøbte fabrikker eller ej.

Jeg har den holdning, at de tidlige modeller havde børnesygdomme, men da de blev løst, var de senere modeller funktionelle, præcise, stabile og også i håndværksmæssig ok stand. Man kan diskutere udseende eller design - og det finder jeg ikke specielt tiltalende.

At der findes en udbredt lidt negativ holdning blandt samlere til 1xxx serien skyldes formentlig 2 ting:

1 det var på det tidspunkt at der gik nedaf for Omega generelt
2. en serie der blev sendt på markedet med børnesygdomme

Men dette ændrer intet ved om værket 1022 er inhouse eller ikke. Kun om man kan lide det eller ej!

Iøvrigt kan man vel langt henad vejen sige samme ting om Rolex's værker fra samme tid - funktionelle, præcise, stabile - men kønne? måske men i hvert fald er det ikke det, som de udemærker sig ved.

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)