Vurdering.....
GTwatch Skrev:
peter Skrev:Sålænge man har købt et ur af en mand bosiddende i Danmark, er det sælgeren der har problemet...
Det har du muligvis ret i, men de fleste privathandler sker vel, uden at der er nogen dokumentation (for handlen). Og så kan sælger vel bare sige: "Øhh, hvad - hvem er du?" hvis problemet skulle opstå (jeg siger ikke, at dette vil være tilfældet får trådopretter!). Og så står køber med aben alligevel - hvis det nogensinde skulle komme dertil.
Ja - i alle fald med besværet og ubehaget hvis man er stoppet i tolden. Told kan MÅSKE også af ex serienummer bevise om en ex rolex opr. er solgt i Malajsia - og helt uden papir - KAN man I alle fald stå med besvær.

Kan jo lige lægge til, at hvis det ex var stjålne varer (som dette jo ellers ikke handler om Icon_e_smile så er det også køber der står med håret i postkassen, selvom han har regres mod sælger - den er jo kun noget værd hvis sælger kan løse problemet. Ellers skal den køber som ellers har betalt varen - bare aflevere til oprindelig ejer uden kompensation - så køber kan ha egen risiko
Det gælder både ure, B&O og alt andet. Den oprindelige ejer er den retmæssige ejer hvis han kan bevise det.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
GTwatch Skrev:For så nyt et ur ville jeg desuden, hvis jeg var køber, kræve dokumentation for, at told og moms var deklaret, da uret blev indført. Alternativt, efter gældende danske toldregler, dokumentation for at du havde været bosiddende udenfor DK i mere end tolv (12) måneder og ejet uret i mere end seks (6) måneder i udlandet.

Hej GT, hvad mener du med "dokumentation for at du havde bosiddende udenfor DK i mere end 12 måneder og ejet uret i mere end 6 måneder i udlandet"?

Hvad ændrer det?

Mvh
Claus
Svar
CSS2100 Skrev:Hej GT, hvad mener du med "dokumentation for at du havde bosiddende udenfor DK i mere end 12 måneder og ejet uret i mere end 6 måneder i udlandet"?

Hvad ændrer det?

Mvh
Claus
Ifølge den venlige dame hos SKAT kan man, hvis man har haft bopæl udenfor DK i mere end 12 måneder og ejet uret i mere end 6 måneder, tage uret med ind i DK uden at skulle betale told og moms. Det er velsagtens for at undgå, at folk "køber stort ind" dagen før, de returnerer.

Så hvis sælger siger, at uret er købt i Langbortistan, hvor vedkommende har haft bopæl jf. nævnte regel, så ved jeg, at jeg ikke får problemer.

Der var for nogen tid siden en, der skrev, at vedkommende var blevet stoppet på vej ind i DK/EU pga. sit Rolex (som vist var adskillige år gammelt, købt i DK - men vedkommende gik af gode grunde ikke rundt med fakturaen i lommen).

# Stefan

P.S. Undskyld til trådopretter, at vi har kapret din tråd.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Tak Stefan - rart at vide... når man selv bor uden for DK på andet år Icon_e_smile
Svar
GTwatch: nu ved jeg ikke om man ligefrem kan kalde det for kapret Icon_e_smile

Erfaringerne og meningerne er jo stadig relateret til hvad tråden hidtil har handlet om: vurdering i mere eller mindre grad.

Alle er da velkomne til at bidrage i tråden her. Jeg har ikke monopol på noget som helst...hehe

Uret er nu sat til salg - så skulle andre herinde være interesseret i det så skulle det være at finde derude på nettet Icon_rolleyes Alternativt må man jo lige sende en PM.
Tid kan aldrig indhentes igen.
Opgaver og handlinger kan godt.
Livet og tiden er ikke noget som stopper op.
Derfor er livet en nedtælling, som begynder den dag vi kommer til verden og ender den dag vi går bort.
Svar
CSS2100 Skrev:Tak Stefan - rart at vide... når man selv bor uden for DK på andet år Icon_e_smile
Hvis jeg var dig, ville jeg lige få en bekræftigende mail fra SKAT Icon_e_wink Og gem den i din inbox.

Men der er ikke noget problem, hvis man importerer fra EU.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)