Jomfru... hjælp til valg af kvalitetsur
Mads Gjødesen har ret i, at kaliber 5100 blev lavet i en tid med billig materiale-brug og urmagere byrder sig bestemt ikke om at åbne for og arbejde med denne kaliber. Woollheads kommentar til at kaliber 5100 er brugt i mange piloture: "Så kan jeg godt forstå, at der er så mange fly der styrter ned" er jo meget sigende for urmagerbranchens mening om værket...og MEGET morsom!

Trods kritikken – eller tvivlen – i Mads Gjødesens respons, så er jeg stadig begejstret for uret og glæder mig usigeligt til at få det. Specielt efter at have læst Dans begejstring. Det er jo meget tydeligt at hr. Forsberg og jeg deler smag i ure - Panerai og Rolex...og nu Fortis.

Jeg synes nu engang at Special/Limited Editions eller rarities er sjovere at eje end et af samlebåndets mange produkter. 20K for en Ltd.Ed. er i mine øjne "biligt". Tænk, hvis dette værk havde ligget i et Panerai!! Man får meget ur for pengene, når der "blot" står Fortis på skiven.

Jeg ser ikke rigtig nogen grund til at sammenligne kaliber 5100 med meget dyrere/finere værker iform af Frederique Piguet og El Primero. Hvis man skal sammenligne med noget, så bør det rimeligvis være i samme...øhmm...kaliber? Hører FP og EP ikke til i langt dyrere ure, eller er jeg fuldstændigt forkert på den i dine øjne? Ret mig endelig, hvis dette ikke er korrekt. Jeg er ikke værkkyndig.
Svar
Udfra det faktum at dette er et LE med et udgået Lemania værk, som har fået stor ros, mener jeg stadig at det er en god erhvervelse.

Om man så bare koldt skulle se på "hvor man får mere smæk for skillingen" er en helt anden ting.

Sammenligner man eksempelvis med en PAM108, som er en limited ed fra Panerai, har denne El Primero, en anden skive og en orange sekundviser. Ser jeg på "helhedsindtrykket" - dvs. det som man så ikke kan sætte en monetær værdi på, konkluderer jeg at Fortis' SE er prissat ekstremt lavt i forhold til det man skal ud og give for en PAM108 (over 100.000 DKK) Jeg sammenligner ikke urene, men deres pris set i forhold til hvad der er i "pakken", når vi nu taler special ed...
Kan se at de allerede handles i USA til 4500 USD, som jo er mere end listepris herhjemme. Min udtalelse herom skal bare ses som min forventning til udvikling i efterspørgslen og dermed prisudvikling, men det kan man jo tage med et gran salt. Lidt som på børsen - hvem kan 100% forudsige stigninger og fald? - og disse styres jo også i høj grad af emotion og forventninger til fremtiden, fremfor de kolde facts. Jeg kan sige for egen regning at min "børs aktivitet" hvad angår ure ikke er til at klage over - tværtimod.

Den følelse af at have noget limiteret er eftertragtelig, og når den så samtidig er lækker er det en god ting. Et plus er så at skidtet stiger i værdi, men ikke et must. Vedr. dette Fortis SE har jeg ingen forventinger om stigning/fald, blot konstaterer jeg at det er et lækkert ur til de penge det koster.

Jeg gider ikke gå i disse "netto" diskussioner om hvad blik man får for pengene og hvor billigt man kan få det. Gå på "billigvvs.dk" hvis det udelukkende skal dreje sig om det. Man kan åbenbart ikke sætte pris på begejstring og glæde, uden at få på puklen over det. Et tilbagevendende fænomen herinde / i DK. I den store vide verden er der folk der helt automatisk deler den begejstring, fremfor at dissekere det ned i kroner, ører og hvilket værk der er bedre end hvad.

Beklager.
Svar
Her er et billede af det omtalte ur, dog hverken mit eller Dans. Jeg tog disse billeder første gang jeg så uret (tilhører en god ven) og blev overbevist om fremtidigt ejerskab, da jeg prøvede det på. Desværre gemmer den centrale minutviser sig bag sekundviseren på disse billeder. Konstante sekunder sidder ved 9.

Tillykke hr. Forsberg...jeg er møjutålmodig efter at få mit. Men de hænger jo ikke bare sår'n på træerne, så man må sable sig med tålmod. Håber dog at kunne få det næste uge.

İmage (alt+p)
İmage (alt+p)
Svar
Først en undskyldning til DF, hvis jeg har været for hård i min bedømmelse...Det var ikke det der var meningen Icon_redface

Først vil jeg god fastslå at mit forrige indlæg ikke er nogen kritik. Blot en kommentar mht. værket Lemania 5100 som der åbenbart var udbredt begejstring for. Ville blot pointere at ikke alle eksperter er enige i dette, hvilket Kristian også bekræftede.

Det er et fedt ur, ingen tvivl om det. Også lige min stil, og prisen er da fair. Men det er vel også et definitionsspørgsmål om hvad "meget ur for pengene" er. Et sjældent ur eller, som jeg mener, et ur hvor forarbejdning, værk, navn og tradition er god i forhold til prisen.

Her er vi åbenbart uenige og fred være med det!

Et ur som Glashütte Union Jubiläums-Uhr-Zeigerdatum limitiert bør måske fremhæves her. Udført i 111 eksemplarer. In-house urværk med guld-rotor. See-throw bagkasse. Meget flot forarbejdning af både kasse og værk. Pris: 22.700 kr.

At sammenligne dette Fortis med andre kronografer, som koster 4-6 gange så meget, syntes jeg måske ikke helt det kan bære. Her taler vi virkelig lækre kronografer med værker som netop El-Primero og FP 1185. En direkte sammenligning ville ikke være fair, og jeg ville blot fremhæve at disse var kolonnehjulskronografer (til forskel fra 5100), og at jeg personligt mente at disse var legendariske til forskel fra Lemania 5100. Det var ikke ment som nogen sammenligning eller kritik...sorry!

Hertil bør det måske nævnes at Omegas cal. 3303 faktisk er et kolonnehjulskronograf baseret på ebauch FP 1185 (dog en lidt billigere udgave end den Blancpain, AP, VC osv. bruger). Værket findes i Seamaster Americas cup Chrono, som prismæssigt ligger på samme niveau som Fortis SE. Så ure med disse værker kan fås i samme prisleje. Ure med El Primero fås fra ca. 30 kkr og opefter.

Det skal vel også nævnes at jeg prioritere værket frem for alt andet når jeg vurdere et ur. Her er der jo også forskel på folk. Det er trods alt motoren og "sjælen" i uret, og i mine øjne et punkt, som man ikke bør gå på kompromis.

Personligt føler jeg ofte at kæden hopper lidt af for visse producenter mht. LE-modeller. Den merpris ure koster i en LE-udgave er ofte urimelig høj i forhold til et tilsvarende ikke-LE. Her udnytter producenten udbud og efterspørgsel, og vrider citronen det den kan klare. Derfor bør man overveje hvad man prioritere højest: At uret er en LE, eller om man vil have et tilsvarende ur til billigere penge. Vælger man LE-modeller er det skam fint for mig. Fortis tilbyder normalt meget ur for pengene, herom hersker der ingen tvivl.

At sammenligne visse af Panerais LE-modeller med andre LE-modeller, vil iøvrigt nok få de fleste LE´er til at virke "som et godt køb" Icon_e_wink

Skulle nogle være interesseret kan I finde det omtalte Fortis til ca. 2.500 euro på eBay.de, som sofortkauf. Tjek det her:

[url]"http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=55105&item=4932498772&rd=1">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 98772&rd=1[/url]

Mads Gjødesen
Svar
Tja, det er da sikkert billigt nok at købe det fra eBay. Man skal selvfølgelig lige lægge forsendelse og bankoverførselsgebyr på, men stadig lige 1.8-1.900,- under den danske vejl. salgspris.

Jeg foretrækker dog sikkerheden i en fysisk DK handel. Og de fire års garanti der følger med herfra.
Svar
er det ikke blot 2 års garanti vi har herhjemme??? eller tager jeg fejl
Svar
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.fortis-ure.dk">www.fortis-ure.dk</a><!-- w --> tilbyder 4 års garanti. Og det vil jeg gerne give 1.800,- extra for, hvis det var forskellen mellem en handel på tysk ebay og en fysisk DK-handel.
Svar
Vi deler bare forskellige meninger om ure generelt, og ser på forskellige ting. Du ser med stor præcision på værker og producenter, mens jeg handler udfra min begjestring og vurderinger af X faktoren omkring urene.

X'et er det som gør at folk betaler dobbelt op for en vare, som egentlig ligner en anden - men det er den bare ikke. Den er limited. Det som andre ikke kan få, simpelthen fordi der ikke er lavet så mange af dem til at tilfredsstille behovet. Vi føler instinktivt trang til at eje det som man ikke bare sådan uden lige kan få - Daytonaen er også et godt eksempel.

Jeg sammenligner iøvrigt ikke Fortis'en med Daytonaen eller andre specille chronoer, det er jo at sammenligne pærer og bananer.

Nu nævner du at man kan købe Fortis uret på tyske ebay - kanon pris!!!!!! Men som Kristian siger vil jeg hellere købe et mint med 4 års garanti og så betale for det ved siden af. Jeg har lavet en god deal ligemeget hvad, for ellers ville jeg ikke gøre det. Jeg er kritisk i mine valg og da jeg så hvad Fortis ellers har lavet (bla en med rumtegninger på skiven) konkluderede jeg også at dette var det eneste Fortis der tændte mig - men forstå også andres begejstring for dette brand. Det er jo også nogle andre priser vi taler her - og der er SE'en jo "high end".

Men X faktoren er en stor influent når jeg anskaffer mig ure, og den har ikke slået fejl hidtils - tværtimod da.

Min måde at måle X faktoren er min begejstring og den har været høj, og er den stadig i dag.

Vedr. ebay, så var PAM108 eksempelvis også på ebay dengang den var i butikkerne og der gik den for 7500 USD - nu går den for 18 i USA og 23 i Japan og det med en svag dollar og Yen. Så den ligger i bankboksen og trækker renter som ingen anden konto i selvsamme bank har kunnet kaste af sig. Man er da glad - fandt et fedt ur, som ovenikøbet gir dig noget igen.

Ergo: køb et ur du synes er fedt billigt og se hvad der sker, for hvis det ikke bliver mere værd har du jo altid et fedt ur, som var meningen i første omgang. Ligesom med dine forslag til SE's - jeg deler ikke smagen, men kan også se begejstringen, for det er jo det som det i sidste ende handler om. Og vi er jo så forskellige - Der er sikkert også 10.000 der vil have fat i et Glashutte SE i 110ex, og det driver så værket i den sammenhæng.

Det handler i sidste ende om "Begejstring", for ellers gik vi alle med verdens bedste ur: "Timex".
Svar
Jeg fandt da lige denne her på ebay - virker også som om man kan gøre sig et kanon køb her - sofort 2520 Euro

Faktisk også et flot ur!
Svar
[url]"http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12275&item=4931242203&rd=1">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 42203&rd=1[/url]
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)