Jomfru... hjælp til valg af kvalitetsur
Jeg har nu endelig besluttet mig til at købe et ordenligt ur (mit Raymond Weil er ved at være kedeligt) - jeg er på udkik efter et ur det er muligt at sælge igen når jeg engang bliver træt af det - dvs. det skal helst holde værdien.

Jeg har 7-8000 at gør godt med, så jeg satser på et brugt ur. Helst et chrono ur i god stand.

efter lidt kikken rundt på nettet er jeg faldet over et:

Co Eberhard & Co. Tavio Novulari Gold Car Collection
Grand Taille Art.Nr. 31038

Jeg synte umiddelbart det er fedt ur, men jeg er lidt bekymret over at man ikke finder nogle ref. til Eberhard & Co ure her på dette site eller på dba.dk.

Er det et ur der er værd at gå efter? Vil det kunne sælges igen?

Eller er der andre mere interessante ure i denne prisgruppe? Er der nogle bestemte steder det er specielt godt at købe brugte ure?

På forhand tak! Icon_e_biggrin
Asger Nør Larsen
Svar
Jeg er bange for at det vil være fuldkommen usælgeligt. Hvad med noget brugt Omega ? De findes i den priskategori.

Morgan
Svar
I den pris kategori ville jeg klart vælge et (evt brugt) Fortis. Det gjorde jeg selv og har nydt hvert sekund...

Du kunne også tage forbi Hr. Mølbak og lade ham rådgive dig. Kan varmt anbefales.

Held og lykke
Mark
God dag til alle
Mark
Svar
Nyt eller brugt Fortis. Meget ur for forholdsvis få penge. Kontakt Woollhead, Ravnkilde eller <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.fortis-ure.dk">www.fortis-ure.dk</a><!-- w -->. De er autoriserede forhandlere.

Brugt Speedmaster automatic eller Rolex Oyster ref. 6694 (manuel) er også gode steder at starte.
Svar
Tak for rådene jeg vil se lidt nærmere på Fortis og Omega urene - nogle modeller der er særligt interessante / sjældne?
Asger Nør Larsen
Svar
Asger Nør Larsen Skrev:Tak for rådene jeg vil se lidt nærmere på Fortis og Omega urene - nogle modeller der er særligt interessante / sjældne?

Hej Asger

Hvis du er interesseret, har jeg et næsten fabriksnyt Fortis Spacematic Chronograph til salg her på Vintageure.dk. Se evt. salgsannoncen under Fortis. Prisen er også lige til det budget du tidligere har skrevet omkring.

MVH

Ghofoor Elahi
Svar
Hvis du har en brugt Fortis chronograf i tankerne, så prøv om du kan finde en af de "gamle" Cosmonaut´er med Lemania 5100 værk. Dette værk er nu (desværre) udgået, og hvis man går ind på f.eks. Ebay vil man opdage, at mange ure med dette værk er forsvundet som dug for solen på det seneste. Jeg tror at det bliver en eftertragtet model fremover.

Anders
Svar
Anders, du rammer et af mine svage punkter: Lemania kaliber 5100 med central kronograf minut tæller, primært brugt til military/pilots-watches. Den kaliber giver et fantastisk flot skivelayout og netop B-42 titanium Ltd Ed Cosmonaut har denne kaliber. Der er kun lavet 500 af denne version...og lur mig om ikke et af disse 500 snart skal tilhøre undertegnede.
Svar
Har lige fået fingrene i selvsamme ur, som Kristian omtaler. Ekstremt lækkert ur. Jeg er normalt mere til PAM og rolex, men det her kan også gøre én blød i kæene. Virker ENORMT men er rasende let grundet Titaniumen. Vil skyde urkassen til at være 1 cm høj, men det gør ikke noget, da det hviler perfekt på håndleddet og med lænken gående næsten lodret nedad. En 44 mm pam ligner "lillebror" i denne sammenhæng. Det dobbet coatede glas gør at der næsten ingen reflektioner er og da jeg så det første gang troede jeg ikke at der var glas på!!! Som kristian siger - meget meget flot skive layout og god effekt med de orangemarkede visere til chronobrug (og flyviser som minutmarkering) Tachy meter markering i indersiden af bezel, dvs mellem skive og glas. I det hele taget en af de mest vellykkede chronoer jeg har set i dette prisleje !!!

Urmageren fortalte at der kun er kommet over en håndfuld til DK, og det skyldes bla at USA ikke har fået tildelt særligt mange for en gangs skyld. Halvdelen er gone og ovenihatten skulle en relativt kendt dansk køllesvinger have ønsket sig et.

Jeg vil qua mine ekstremt dårlige fotografiske evner ikke kaste mig ud i at forevige uret, men det kan besigtiges inde på fortis-ure.dk under special ED. Ellers kunne Kristian måske forestå nogle super billeder?

Der er smæk for skillingen i dette ur, som byder på ekstremt meget, set i forhold til andre chronoer på markedet, der går til 4-6 gange hvad dette limiterede (500!) er udbudt til lige nu. Og det legendariske Lemania 5100 værk kommer så med som en bonus oveni hatten. Jeg er ikke værk ekspert, men der er vist rift om dette værk.

Check også hvad de er annonceret til ude i den store verden - tror ikke der går længe før de få der er på lager i DK er væk som en kold fadøl på en sommerdag i Nyhavn Icon_smil
Svar
Lemania 5100 er et pålideligt driftsikkert værk, som de øvrige Lemania- (som dog også laver high-end værker) og ETA-værker, men at kalde det legendarisk er i mine øjne en overdrivelse. Det går også under navnet "plastic-kronografen" idet mange af værkets dele er fremstillet i plastic. Dette har ikke indflydelse på funktionaliteten, men har altid medført en vis skepsis overfor værket. Det skulle være lige så robust som Valjoux 7750. Dog har værket ikke helt samme evne til at holde tiden (præcision) som 7750.

Her er dog tale om et ægte kronografværk, hvor kronograf-funktionen er indbygger i selve værket, og ikke blot en "lagkageløsning", hvor et kronografmodul er blevet tilføjet. Men det er ikke et kolonnehjulskronograf som El-Primero 400/410 eller F. Piguet 1185, der i mine øjne er betydelig mere eksklusive og legendariske end 5100. Men muligvis ikke så robuste.

Værket er fortrinsvis brugt af producenter som fremstiller ure til militær brug. Her kan nævnes navne som Porsche, Bell & Ross, Fortis, Sinn og Tutima. Alle kendte for deres robuste tool-watches.

Jeg tvivler på at værket nogensinde bliver sjældent og eftertragtet. Dertil er der produceret alt for mange ure med det i, og mærkerne som benyttede 5100 er heller ikke just kendte for at være samlernes ynglinge. Men stadigvæk er værket da betydelig sjovere og mere interessant end Valjoux 7750, som ligger i 90 % af alle schweiziske kronograf-ure. Desuden kan brugte ure med 5100 erhverves til billige penge på det grå marked.

Mht. dette Fortis LE syntes jeg personligt ikke der er så meget smæk for skillingerne. Prisen passer vist ganske godt til det man får, set i mine øjne. Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Godt nok får man et ur som kun er lavet i 500 eksemplar, men det er udstyret med et standard Lemania 5100 værk, som ofte kan erhverves i ure til 12-16 kkr. Men der skal ikke herske nogen tvivl om at det har et lækkert skivelayout og uret ser rigtig fedt ud.

Mads Gjødesen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)