Svar: 2
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Tak for rådene jeg vil se lidt nærmere på Fortis og Omega urene - nogle modeller der er særligt interessante / sjældne?
•
Svar: 12
Tråde: 6
Asger Nør Larsen Skrev:Tak for rådene jeg vil se lidt nærmere på Fortis og Omega urene - nogle modeller der er særligt interessante / sjældne?
Hej Asger
Hvis du er interesseret, har jeg et næsten fabriksnyt Fortis Spacematic Chronograph til salg her på Vintageure.dk. Se evt. salgsannoncen under Fortis. Prisen er også lige til det budget du tidligere har skrevet omkring.
MVH
Ghofoor Elahi
•
Svar: 37
Tråde: 5
Hvis du har en brugt Fortis chronograf i tankerne, så prøv om du kan finde en af de "gamle" Cosmonaut´er med Lemania 5100 værk. Dette værk er nu (desværre) udgået, og hvis man går ind på f.eks. Ebay vil man opdage, at mange ure med dette værk er forsvundet som dug for solen på det seneste. Jeg tror at det bliver en eftertragtet model fremover.
Anders
•
Anders, du rammer et af mine svage punkter: Lemania kaliber 5100 med central kronograf minut tæller, primært brugt til military/pilots-watches. Den kaliber giver et fantastisk flot skivelayout og netop B-42 titanium Ltd Ed Cosmonaut har denne kaliber. Der er kun lavet 500 af denne version...og lur mig om ikke et af disse 500 snart skal tilhøre undertegnede.
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Lemania 5100 er et pålideligt driftsikkert værk, som de øvrige Lemania- (som dog også laver high-end værker) og ETA-værker, men at kalde det legendarisk er i mine øjne en overdrivelse. Det går også under navnet "plastic-kronografen" idet mange af værkets dele er fremstillet i plastic. Dette har ikke indflydelse på funktionaliteten, men har altid medført en vis skepsis overfor værket. Det skulle være lige så robust som Valjoux 7750. Dog har værket ikke helt samme evne til at holde tiden (præcision) som 7750.
Her er dog tale om et ægte kronografværk, hvor kronograf-funktionen er indbygger i selve værket, og ikke blot en "lagkageløsning", hvor et kronografmodul er blevet tilføjet. Men det er ikke et kolonnehjulskronograf som El-Primero 400/410 eller F. Piguet 1185, der i mine øjne er betydelig mere eksklusive og legendariske end 5100. Men muligvis ikke så robuste.
Værket er fortrinsvis brugt af producenter som fremstiller ure til militær brug. Her kan nævnes navne som Porsche, Bell & Ross, Fortis, Sinn og Tutima. Alle kendte for deres robuste tool-watches.
Jeg tvivler på at værket nogensinde bliver sjældent og eftertragtet. Dertil er der produceret alt for mange ure med det i, og mærkerne som benyttede 5100 er heller ikke just kendte for at være samlernes ynglinge. Men stadigvæk er værket da betydelig sjovere og mere interessant end Valjoux 7750, som ligger i 90 % af alle schweiziske kronograf-ure. Desuden kan brugte ure med 5100 erhverves til billige penge på det grå marked.
Mht. dette Fortis LE syntes jeg personligt ikke der er så meget smæk for skillingerne. Prisen passer vist ganske godt til det man får, set i mine øjne. Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Godt nok får man et ur som kun er lavet i 500 eksemplar, men det er udstyret med et standard Lemania 5100 værk, som ofte kan erhverves i ure til 12-16 kkr. Men der skal ikke herske nogen tvivl om at det har et lækkert skivelayout og uret ser rigtig fedt ud.
Mads Gjødesen
•