TDN Skrev:Så tænker jeg som regnskabsmand hvordan de får de udbetalinger til guiden ind i deres regnskab.
Varen koster kr. 100.000 og de modtager kr. 100.000 og laver en kvittering til kunden.
Hvad så bagefter? taster de en rabat ind på 10% efter kunden er gået og giver guiden kr. 10.000 i hånden?
Mvh. Thomas
Jeg er ikke i tvivl om, at det foregår helt legalt. En virksomhed som Klarlund eller Georg Jensen har ikke mange x 10.000 kr uden under bordet. Jeg TROR det er helt organiseret, sikkert med en mellemvirksomhed som guiderne er tilknyttet og som får en afregning som selskab. Afregningen har jeg ikke kunnet se være afhængig af handlen, men det ved jeg ikke. Ellers er det relativt let, de får 100 kr for hver turist de aflever gennem døren til butikken og resten er op til butikken (at få solgt noget til normal pris eller med rabat, men i helt normal åben handel.
Guide organisatoren ved hvilke guider der kører hvor og hvornår og ved derfor hvem der konkret skal ha de x gange 100 kr. Jeg tror ikke det er toplønnet, slet ikke noget med 10% for hvert ur eller komplet sølvbestik.
Så ved jeg ikke med guiderne (hm ved jo heller ikke med det andet), men da jeg TROR det er organiseret tror jeg også at den organisation får penge fra Kineserne som tilmelder sig og fra visse butikker som omtalt og så betaler det helt normalt som løn oven i guidelønnen som de sikkert får med DK skat trukket
Ih hvor jeg gætter, men sådan ville jeg gøre. Det er sådan det foregår mange steder i verden. I Indien er det lidt mindre organiseret, der lejer man f.eks. en guide til at køre en fra Delhi til Taj Mahal - og det betaler man via hotellet. Han vil så lige på vejen tilbage vise en hvor fantastisk de er til at gravere og lave indlagt marmor - og man ender i en multibutik hvor man ledes rundt efter Ikea system - en gang inde kommer man først ud helt i den anden ende. Guiden, får i mellemtiden lidt mad og givet lidt ubeskattede rupees - og efter at ha spildt en halv time og købt en lille marmor beholder med mønster som Taj Mahal, er jeg ude i den anden ende igen, lystigt tilbage til Delhi
vh