03-11-2013, 05:06 PM
TimeToWatch.dk Skrev:Man behøver ikke det store kørekort i markedsanalyse for at se at urene her henvender sig til et HELT andet publikum end finere klassiske mekaniske ure. Prøv at sammenlign de to ur-kategorier, og man vil se at de slet ikke overlapper hinandens behov, ud over at kunne vise tiden. Det svarer for mig lidt til at sige, at flere fastfood restauranter er en konkurrence for gourmet restauranterne. Som flere er inde på tror jeg urene her skal ses som gadget der æder af elektronik og kommunikationsapparatmarkedet.
99 % af de personer jeg sælger ure til ville i hvertfald ikke vælge sådan et ur frem for de klassiske mekaniske, da de parametre der er afgørende for at bruge minimum 15-20 k på et ur slat ikke opfyldes af disse nye ure. Så ikke noget jeg frygter vil æde af det finere brugtursmarked.
/Mads
I forhold til det med kunderne så kan man jo godt både være gadget interesseret og horologisk interesseret. Så dem som køber og går op i mekaniske ure og også går op i at have de nyeste elektroniske dimser såsom nyeste iPhone osv., de får da et (måske lille) dilemma. De har jo kun to håndled.
Personligt så tænker jeg at jeg må blive nødt til at dobbeltwriste til den tid, når der kommer et seriøst funktionelt smartwatch.
Uden tvivl at smart watch bølgen kommer til at tage markedsandele på urmarkedet, men er lige som de fleste herinde ikke i tvivl om at luksus industrien nok skal gå fri.
Dengang i 70'erne der røg industrien i knæ pga. quartz, som bare outperformede ethvert mekanisk ur i alle henseender. På samme måde som CD'er outperformede vinylplader osv.
Luksusindustrien overlevede og har formået at holde fanen højt ved et seriøst dygtigt markedsføringsarbejde, så folk der køber disse ure køber dem mindst af alt pga. man kan se tiden på dem. Af denne grund vil de ikke blive vippet af pinden af smartwatch bølgen, da de simpelthen ikke er med i teknologi kapløbet. Mekaniske ure er så at sige allerede en forældet teknologi.
Dem som elsker vinyl ville jo heller ikke gå bort fra vinylplader blot fordi der kom et nyt smartere og teknologisk bedre musikformat.
Men jeg tror smartwatch bølgen kommer til at tørre bordet rent i urenes lavprisklasse.
Bjørn
Sent from my iPhone
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)