11-10-2013, 02:14 PM
ALLE Rolex ure er monteret pr. håndkraft. Det tror jeg faktisk alle schweiziske ure er. Swatch har måske nogen robotter til nogen delprocesser, men det er nok også det vildsete vi vil se.
Det er et spørgsmål om at have "urmagere" nok ansat og lade dem montere urene
Det tager ikke mange sekunder at samle et ur, hvis man har ekspertisen til det og kender modellerne og de arbejdsprocesser man skal udføre. Her vil menneskehænder inkl. en hjerne stort set altid vinde over maskiner. Jeg tør slet ikke tænke på hvor komplekst det ville være at fremstille en robot, der skulle samle et urværk. Håndtering af så små dele, præcisionen i at ramme de ekstremt små tolerancer via en programmering og hydrauliske/pneumatisk styringer, samt variationen fra værk til værk ville gøre en sådan robot sindsygt kompliceret. Når jeg ved hvor hurtigt vi brænder en snes mio af på selv relativt ukomplicerede robotter, som laver præcist samme ukomplicerede operation 24/7 med en mm præcision, tør jeg ikke tænke på hvad en robot, der samlede ure ville løbe i. Vi snakker 3-cifret mio beløb til bare at håndtere én værk-varians.
Der er mange uden kendskab til produktion der bare tror man lige får robotter til dit og dat, men fakta er at de er ekstremt ufleksible, og hver gang man laver selv den mindste produkt ændring kræver det store ressourcer at ændre opsætningen. Variansskabelse er også ekstremt dyrt på robotter, da det kræver individuelle styringer for hver og forskellige værktøj-setups. Her er der INTET som menneskehænder, som har høj fleksibilitet og samtidig en hjerne bag, der konstant analyserer og tilpasser arbejdet efter behovet, samt evnen til at drage erfaringer af det arbejde der er udført. Skal der så ændres lidt er det klaret på 2 min mens en robot kræver et hav af ingeniører og teknikere for at for "lortet" korrigeret og indkørt.
/Mads
Det er et spørgsmål om at have "urmagere" nok ansat og lade dem montere urene
Der er mange uden kendskab til produktion der bare tror man lige får robotter til dit og dat, men fakta er at de er ekstremt ufleksible, og hver gang man laver selv den mindste produkt ændring kræver det store ressourcer at ændre opsætningen. Variansskabelse er også ekstremt dyrt på robotter, da det kræver individuelle styringer for hver og forskellige værktøj-setups. Her er der INTET som menneskehænder, som har høj fleksibilitet og samtidig en hjerne bag, der konstant analyserer og tilpasser arbejdet efter behovet, samt evnen til at drage erfaringer af det arbejde der er udført. Skal der så ændres lidt er det klaret på 2 min mens en robot kræver et hav af ingeniører og teknikere for at for "lortet" korrigeret og indkørt.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)