|
Interessante tal fra en verden af ure - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Interessante tal fra en verden af ure (/showthread.php?tid=60049) |
Interessante tal fra en verden af ure - issing - 11-10-2013 Havde for nyligt adgang til noget interessant info omkring tal og værdi i urverdenen generelt, som jeg lige tænkte at ville dele her: Det anslås at der worldwide bliver produceret ca. 1,2 mia ure årligt på verdensplan. 600 mill. af disse fra Kina. 30 mill. ure fra Schweiz hvilket repræsenterer 60% af værdien (af de 1,2 mia ure). 20 mill. af disse fra Swatch Group (hvilket bl.a. er Swatch på 14 mill. og Tissot på 4 mill., der udgør størstedelen). Lidt fredagsfacts... go' weekend. Re: Interessante tal fra en verden af ure - MortenKN - 11-10-2013 Fun facts...Læste på et tidspunkt også at Kina var den største producent/eksportør af armbåndsure, men samtidig også dem der importerede flest ure fra Schweiz :-) Re: Interessante tal fra en verden af ure - Stensbjerg - 11-10-2013 Der er mange ting og tal man kan undre sig over i denne verden, Personlig har jeg altid undret mig over hvordan rolex når at samle de 800.000+ ure de laver hvert år i hånden. Re: Interessante tal fra en verden af ure - Ralle - 11-10-2013 Stensbjerg Skrev:Personlig har jeg altid undret mig over hvordan rolex når at samle de 800.000+ ure de laver hvert år i hånden. Jeg er stensikker på, at x antal procent af ethvert Rolex-ur er maskinsamlet. Re: Interessante tal fra en verden af ure - TimeToWatch.dk - 11-10-2013 ALLE Rolex ure er monteret pr. håndkraft. Det tror jeg faktisk alle schweiziske ure er. Swatch har måske nogen robotter til nogen delprocesser, men det er nok også det vildsete vi vil se. Det er et spørgsmål om at have "urmagere" nok ansat og lade dem montere urene Der er mange uden kendskab til produktion der bare tror man lige får robotter til dit og dat, men fakta er at de er ekstremt ufleksible, og hver gang man laver selv den mindste produkt ændring kræver det store ressourcer at ændre opsætningen. Variansskabelse er også ekstremt dyrt på robotter, da det kræver individuelle styringer for hver og forskellige værktøj-setups. Her er der INTET som menneskehænder, som har høj fleksibilitet og samtidig en hjerne bag, der konstant analyserer og tilpasser arbejdet efter behovet, samt evnen til at drage erfaringer af det arbejde der er udført. Skal der så ændres lidt er det klaret på 2 min mens en robot kræver et hav af ingeniører og teknikere for at for "lortet" korrigeret og indkørt. /Mads Re: Interessante tal fra en verden af ure - Stensbjerg - 11-10-2013 Hvis nu vi siger at de laver 1 mio om året, Og en urmager/samler er på job 8 timer om dagen så mangler vi bare at vide hvor mange han/hun kan lave om dagen, Så har vi hvor mange folk det kræver. Nu skal jeg ikke gøre mig til dommer for hvor nemt det for mig ville det være umuligt, Men hvis vi sætter det højt (i mine øjne) og siger de laver 50 om dagen hver eneste dag i ugen de er på job, Så kræver det 20.000 alene kun til at sidde og samle ure, og så har vi slet ikke talt om den logistik det antal Kræver i enhver hensende, bare sørge for at de ikke mangler noget ved bordene (som også må optage noget plads) Jeg siger ikke rolex lyver for det har jeg ikke noget bevis på, Men jeg føler mig overbevist om at der er noget de ikke fortæller os....... Re: Interessante tal fra en verden af ure - gmt-geek - 11-10-2013 Stensbjerg Skrev:Hvis nu vi siger at de laver 1 mio om året, Naaa jakob det var vist ikke den helt rigtige udregning.... Hvis vi højt sat siger de arbejder 275 dage om året 800000/275 = 2910 ure/arb. dag! Sidder de 291 urmagere og kaster ure sammen så er det kun 10 ure/medarbejder/dag.... Vh. jon Re: Interessante tal fra en verden af ure - Pedellen - 11-10-2013 Skulle også lige til at hæve stemmen. Du kom mig i forkøbet Jon, det virker ikke usandsynligt at der er mennesker i processen. Re: Interessante tal fra en verden af ure - MartinB - 11-10-2013 Stensbjerg Skrev:Men hvis vi sætter det højt (i mine øjne) og siger de laver 50 om dagen hver eneste dag i ugen de er på job, Ja, det er jo fint. Så har de lavet 1.000.000 ure på én dag. Så holder de fri resten af året. Re: Interessante tal fra en verden af ure - Stensbjerg - 11-10-2013 Sorry my bad Middags luren sad vist stadigvæk i øjene Dit tal passer naturligvis jon, Men når man regner sygdom,fejl og andre menneskelige årsager ind i en produktion med disse tal, Er jeg stadigvæk overbevist om at vi ikke får alt at vide. |