Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det
Inhouse er ihvertfald ikke hele historien for mig.

Case 1: Mit Speedmaster har cal 1861. Jeg kan godt lide tanken om, at det ikke findes i alverdens andre ure, men at det tilhører Speedmasteren.

Men: det mere eftertragtede 321 findes i andre chronografer, og det trækker ikke ned.
Men: 1861 (861) er mig bekendt baseret på et Lemania værk.

Så 1861 opfylder kriteriet at “høre til” Speedmasteren men ikke i puritansk forstand inhouse.

Case 2: Mit Nomos Metro har en caliber baseret på et Peseux værk. Det er nu modificeret af Nomos og udstyret med deres egen-udviklede escapement.

Så den caliber er også delvist inhouse og ikke at finde i alverdens andre ure. Men Peseux-værket er og nogle af dem synes jeg det er sjovt at være i familie med.

Case 3: mit Oris har en klon af et Eta 2824. I skrivende stund blank på hvad det hedder. Nå, men et ret generisk værk fundet i alverdens ure i alverdens prisklasser. Men det giver sig ikke ud for at være andet. Det er ikke “inhouse” selvom rotoren er malet Oris-rød.

Case 4: valjeux 7750. Findes i mere eller mindre modificeret form i ure fra Oris, Fortis osv til Omega, IWC. Det er jeg umiddelbart ikke så glad for.
Men: Jeg synes fx. IWC chrono er fin og så lever jeg egentlig gerne med, at det ikke er “inhouse”. Igen i mest puritansk forstand. Måske, måske ikke IWC alligevel gjort lidt ekstra ved det.
Værket er robust, driftsikkert, kan serviceres (ret mig gerne, hvis jeg tager fejl) og så har det sin idiosynkratiske og charmerende wobble. Disclaimer: Har ikke et!

Jeg kunne skrive to-tre cases mere, men min pointe er at det ikke er sort og hvidt, det med inhouse.

Spændende tråd!
[-]
  • cfnissen, Larsb, Miwes
Svar

Beskeder i denne tråd
RE: Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - af Jens - 27-01-2022, 09:34 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)