Urdebatten / Urforum
Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det (/showthread.php?tid=83720)

Sider: 1 2 3


Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Miwes - 23-01-2022

Nu har jeg gennem mange år prøvet et utal af mærker og haft mange ure på armen og altid har der på en eller anden måde været en vægtning af uret ydre og indre.

Jeg har nørded igennem et hav af bøger og magasiner hvor der har været beskrivelser af ure og hvad der sad og bankede i maven på uret.

Har også kigget på rigtig mange quartz ure gennem tiden og her har det også til tider været vigtigt at tjekke nærmere ud omkring hvad for en "motor" der trak uret.

I rigtig mange af mine ure har der siddet et ETA-værk og så havde jeg en ide om at det nok ikke var så ringe endda, men den helt store forståelse af de mange værker og deres kvalitet, har jeg haft svært ved at gennemskue, så ofte er der blevet søgt på youtube omkring mere viden eller i bøgerne.

Det store spørgsmål er så hvad jeg har fået ud af det ?

Er jeg blevet gladere for et ur, når der lå et finere værk i uret eller hvad har det egentlig betydet noget som helst.

Jeg tror det vigtigste for mig der er poppet op i mine tanker var, hvor kan jeg efterfølgende få mit ur serviceret og skal det sendes til fabrikken osv., men jeg har endnu til gode at få sendt et ur til service, da jeg stort set ikke har haft mine ure særlig længe af gangen.

Det har betydet noget for mig hvordan uret har "opført" sig når det kom til nøjagtighed men også hvordan følelsen omkring at trække uret op eller stille tiden. Hvis der har været skruekrone på uret, har det haft en stor betydning hvor let gevindet var at fange og i det hele taget den feel der var når uret skulle betjenes.

De billige ure og deres ofte ringe kvalitet i et værk, har hurtigt fået mig på andre tanker og selv om uret kunne se ganske nydeligt ud, så kunne en dårlig motor få mig på andre tanker og det er blevet mere og mere et punkt for mig jeg går op i.

Nogle af de sidste sådan pænere ure jeg har købt, har ud over kassen også et i mine øjne smukt værk, hvor jeg godt er klar over det måske er noget modificeret ETA der ligger i maven, men til trods er jeg blevet mega glad for uret og det betyder noget for mig.

Hvordan har i andre ur-nørder jeres tanker omkring de mange forskellige værker og deres kvaliteter.










RE: Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - willy - 23-01-2022

The caliber in a watch is a part of what makes watches so interesting.I personally like
the handwork and tradition built into a great caliber.No one can dispute that a workhorse
caliber that sits in over 90 % of all watches can be just as reliable as say a caliber that
sits in say a Lange or other high end brands.I do not like everything to be machine finished,
i like a little bit of soul ,and art built into the watches i wear.And to be honest i hate to
wear anything that millions of others wear if i can avoid it.But i must admit some of the greatest
watches ever made ,like the Speedy or the Sub have machine made workhorse calibers
inside them.
                       But if i had the choice between a machine made caliber,or a hand finished
caliber,i would pick the hand finished everytime.


RE: Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Miwes - 23-01-2022

Willy > jeg har også en særlig interesse i værker hvor man kan tale om håndværk af den slags der ligger ud over hvad vi i dag kender fra cnc-maskinernes arbejde, som ellers stort set er ind over det meste af den ur-produktion der foregår i dag.

Selvfølgelig er det okay med et mekanisk ur, som er hurtigt og billigt produceret, hvis ellers det svare til prisen og ligeså er jeg med på at et Lange & söhne har den pris det nu har, men der er så også en verden til forskel og kan man elske sådan et smukt værk, så forstår jeg godt at man vælger det, hvis ellers man har råd.

Jeg synes også det er sjovt at have noget som ikke så mange andre ejer og har da taget valg ud fra det princip, men ellers har det for mig taget lang tid at finde "det rigtige" valg.

Et eksempel på hvad der for mig er et godt valg, som opfylder mine krav til super lækre ure, der har været indenfor rækkevide, er bla.a. mine Longines og ikke mindst mine D&S ure.

Det smukkeste ur jeg har haft gennem tiden er nok mit Maurice Lacroix Masterpiece MP6178-SS001-12E....ja der er sikkert flere, men lad det nu ligge.


Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Stensbjerg - 23-01-2022

Interessant spørgsmål, personligt har jeg det i dag sådan at blot jeg ved hvad jeg køber og jeg mener det står mål med prisen så er der ikke noget jeg udelukker.

Men da jeg ved at jeg fremover vil skifte mindre eller slet ikke ud, er mulighed for service og reservedele væsenlige faktorer.

Det viser mit udvalg i dag viser også.

Seiko spring drive skal til deres europæiske service center men ud over det er der ingen vedligehold udfordring.

Citizen promaster. Miyota 9015 en arbejdes hest som jeg vil mene enhver udlært urmager kan fejlsøge/servicere på, ligesom det antal der er produceret for mig er = dele eller nyt værk er til at komme til.

Yema Lagoon. Reelt et nyt ur/værk som Yema vil køre med i mange år frem så service/dele er sikret.

Dornbluth 99.1. værket er baseret på en Unitas base men er bearbejdet og bygget om/videre på så der reelt er tale om et selvstændigt værk hvilke det også er anerkendt som.

Men basen gør at service / dele er tilgængelige så værket altid ville kunne komme til at gå.

Dette var også en af mange grunde til at det blev et Dornbluth, ægte håndværk som er fremtidssikret.



Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk


RE: Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Miwes - 23-01-2022

Stensbjerg > Dit Dornbluth 99.1. (så lækkert et ur) giver dig jo også den helt rigtige feeling og hvad har man så mere brug for...alt andet er jo bare lidt praktisk og for sjovt, hvis jeg må være så fræk og sætte det lidt på spidsen Icon_blink

Jeg ved at du er god til at afveje og vægte dine indkøb og har tænkt det godt i gennem inden du slår til....da er jeg desværre lidt mere impulsiv, men ellers deler jeg da glæden med mange af de ure i vælger og viser frem herinde og nogen gange er de helt klart en inspiration til fremtidige ure...sådan et Dornbluth kunne jeg godt falde for en dag.


RE: Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Appleboy - 23-01-2022

Jeg hører nok til den gruppe af urmennesker, som vil have driftssikre værker, herunder muligheden for nemt at få der repareret. Jeg er nok også typen som ikke tror på alt det hype som skabes ved inhouse værker, jeg køber det simpelthen ikke, at disse er bedre end et totalt gennemprøvet ETA værk. Men for mig et det stadigt OK, at folk mener prisen hænger sammen ved inhouse, så derfor kan et standard Rolex SUB nu koste 90.000 kr., men så er det også med inhouse værk :-) - jeg køber den bare ikke.

Så for mig skal det være gennemprøvet, nemt kunne reguleres og repareres og helst til en pris hvor alle kan være med :-)


Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - En_Nissen - 23-01-2022

For mig er finish et at de helt vigtige parametre for et ur værk, og til dels også komplikationer. Der er bare noget helt særligt over et værk, som en urmager har brugt tid på at gøre flot med sine egne hænder. Så bliver det et stykke kunst i mine øjne.
D&S er et godt eksempel, men der findes selvfølgelig utroligt mange andre.
İmage

Det er ikke i et sådan omfang at jeg vælger ure udelukkende på grund af værket, men jeg sætter helt sikkert pris på et værk, som har flot finish. Og det er helt sikkert også et væsentligt parameter for mig.

Til gengæld giver jeg meget lidt for "in house", hvis der ikke er kræset for udseendet af værket. Af netop denne årsag er jeg også helt ligeglad med "in house" værker produceret af fx omega, rolex, Cartier osv., da jeg har svært ved at se hvordan de er meget bedre eller finere end et godt reguleret eta værk.


RE: Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Miwes - 24-01-2022

Når det kommer til dekorerede værker, så er der look a likes og den ægte vare eller hvordan ser i dette.

Jeg elsker selv når der er gjort meget ud af dekorationen på et værk og gad vide om det altid har været sådan eller er der flere som følger trop omkring et dekoreret værk, så det i dag er et kvalitets/salgs parameter.

Selv på nogle quartz-værker, kan der findes dekorede værker i form af forskellige slibninger.

Dette kan henføres til de skønne gamle maskiner, men ofte foregår det i dag via cnc-maskiner, så hvad tænker i om det.


Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Stensbjerg - 24-01-2022

Mit DB kan og passer til meget syntes jeg,
Jeg er også bare en person hvor det der tit er ulogisk for mange andre giver stor mening for mig.

Derfor har jeg brug for et ur som på alle måder er helt modsat, at det så blev til en duo jeg længe havde håbet på at få sat sammen var lidt en tilfældighed.

Omkring look a like og den ægte vare, vender jeg lidt tilbage til hvad der oplyses.

F.eks. Er jeg vild med at DB varmebehandler deres visere og skruer blå,
Helt tro mod de gamle Håndværks metoder.

Skyder man genvej med maling eller kemi,
Er det fint med mig bare man er ærlig omkring det, I sin vare beskrivelse.

Det syntes jeg dog bare ikke altid er tilfældet, bla. Derfor er jeg også vild med Yema som f.eks. På værk området er helt åbne omkring hvad de bruger.



Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk


Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det - Avantismo - 24-01-2022

Jeg har det underligt med urværker.

På den ene side er jeg meget fasineret af ure med synligt værk og flot finish.

På den anden side skal det bare virke.

Om urværket er fra ETA eller ej betyder ikke det store for mig.

Jeg synes mit Omega seamaster værk er pisseflot.

Men nogle vil sige at det slet ikke lavet med samme finish som et Lange.