27-12-2021, 04:19 PM
(27-12-2021, 01:43 PM)cfnissen Skrev: Spændende diskussion - især omkring placeringen af Tudor.Som Danny i rate my takeaway (YT)
For mig er et tool-ur
- Mekanik, der kan holde til aktivt brug
- Kasse mv der er designet til ekstremer - dvs. højt niveau af vandtæthed, stød-håndtering, kroner sikret mod indtrængen af vand, støv mv.
- Ekstra point for at overholde ISO standard 6425
- Minuspoint for kun at møde op med læderremme
- Pluspoint for en fed historie, selvom den ikke gør en døjt for selve funktionen af uret
Jeg har/har haft nogle JLC ure i form af Master Compressor Memovox og Master Compressor Navy Seals Alarm som kunne bevæge sig et godt stykke hen imod tool-ure, selvom de i sidste ende måske mere er såkaldte ‘desk divers’, dvs. til os kontornussere med behov for at drømme.
Så måske mere tool-ure i marketing-forstand, selvom de sandsynligvis kunne tåle en del most. Faktisk helt ned til 300 meter for NSA’s vedkommende.
Så er der et ur, der blev designet som tool-ur. Det er den gamle JLC Polaris med sin Supercompressor-kasse og evnen til at dykke ned til 200 meter. Med i historien skal man huske, at JLC mellem 1959 og 1970 lancerede ca. 10 dykkerure, da dykning var en ny og spændende sportsgren dengang. Jeg antager derfor, at Polaris er designet til det formål og derfor er et klart tool-ur fra tiden før marketing-drevne lanceringer.
Endelig kommer der så her et ur, der umiddelbart kunne ligne en marketing-øvelse, men som blev designet til at kunne modstå lidt af hvert, inkl. rystelser, temperaturudsving mm.
Det er selvfølgelig JLC Extreme Lab 2.
Der er nok et element af marketing bag uret, men det er også et ur, der har bevist at det kan håndtere ekstreme situationer. Læs her om testen af prototypen, der foregik i Himalaya.
https://www.watchprosite.com/jaeger-leco...1.3628971/
Så for mig er dette også et tool-ur, men ikke i samme nøgterne stil som ure fra Sinn mv.
Det var lidt fra JLC-siden. Spændende diskussion.
Claus
Sent from my iPhone using Tapatalk
The most Easy ten I Ever given.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)