22-12-2016, 02:31 PM
(21-12-2016, 07:05 PM)Claus Tukjær Skrev: Grand Seiko kan altså godt købes i Danmark. Men Poul Halse i Horsens er eneste forhandler. I øvrigt Danmarks ældste Seiko forhandler.
Yep, jeg var faktisk forbi Halses hjemmeside. Som jeg husker det, så havde han ikke Grand Seiko quarts-urene dengang, men da jeg nu checker, kan jeg se, at han faktisk også har dem med quarts.
Det næste problem er så, hvornår man kommer til Horsens. Der er lige lovlig langt fra København, hvis man kun skal kigge. Men til næste sommer bliver der vist en anledning.
En helt anden ting: Jeg er kommet i tvivl om Grand Seiko med quarts. Jeg var vældig imponeret af deres specifikationer, da jeg læste om dem. Ikke bare temperatur-kompenseringen, men også at krystallen og chippen er hermetisk lukket, så der ikke trænger fugt ind. Men nu har jeg så fundet ud af, at ETA's temperatur-kontrollerede HAQ er lavet på helt samme måde.
Jeg ved godt, at der er andre ting, der skaber kvalitet, end det som kan beskrives i de altid kortfattede specifikationerne. Og det som vi læser på nettet, er altid filtreret af fabrikanternes markedsførings-afdelinger. Men jeg er altså ikke overbevist om, at Seikos HAQ-værker er bedre end ETA's.
Så er der selvfølgelig finish på kassen og kvalitet af remmen. Jeg har som sagt ikke oplevet Grand Seiko ved selvsyn, men helt generelt så mangler jeg stadig at opleve nogen markant forskel på high- og mid-end ure (dvs, Longines og opefter) og ure i 5.000-10.000-kroner klassen. Belær mig gerne om noget andet.... jeg prøver ikke at kloge mig. Men skal der bruges lup for at se det?
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)