29-04-2013, 06:04 PM
Der er væsentlige forhøjede omkostninger forbundet ved at bearbejde titanium frem for stål. Det er noget møg at bearbejde og krav til værktøjerne er meget større. MAterialet er sejt at spæntage og værktøjerne holder kortere tid, skal være i højrer kvalitet og maskintiderne tilsvarende høje. Altså det tager længere tid at fræse/bore/dreje hvert emne. Det er også langt sværere at polere/slibe pænt end stål. Desuden er materialeprisen vel x10 pr. kg i forhold til stål. Dermed ikke sagt at vi taler et plus på 15 k, men lad os antage at merprisen på at producere kasse/lænke er +20-30 %. Dem smider Omega så bare oven i slutprisen, så avancen i kr. er tilsvarende stor og med lidt god vilje kan det måske godt forklare de 50 % af merprisen.
Desuden er det vel også ofte sådan at en ny model intro får lige et sundt hug i prisen for at trække max kr. ind fra first movers og ligeledes er her vel også tale om nye 2013 priser. Lur mig om ikke der kommer en revideret Omega prisliste hvor der er lagt 3-5 k på de gl. modeller?!
Jeg prøver ikke at forsvare merprisen, men blot at forklare hvorfor der er forskel. Den reelle forskel aner jeg ikke hvad ligger på men forsvarer blot at en merpris kan berettes.
/Mads
Desuden er det vel også ofte sådan at en ny model intro får lige et sundt hug i prisen for at trække max kr. ind fra first movers og ligeledes er her vel også tale om nye 2013 priser. Lur mig om ikke der kommer en revideret Omega prisliste hvor der er lagt 3-5 k på de gl. modeller?!
Jeg prøver ikke at forsvare merprisen, men blot at forklare hvorfor der er forskel. Den reelle forskel aner jeg ikke hvad ligger på men forsvarer blot at en merpris kan berettes.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)