Urdebatten / Urforum
Titaniums Speedmaster - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Titaniums Speedmaster (/showthread.php?tid=59173)

Sider: 1 2 3

Titaniums Speedmaster - Hedegaard - 28-04-2013

Sad lige og læste om de nye Omega modeller og faldt over det nye Speedmaster i titanium...

PRIS: 66.000kr. !!! Virker godt nok voldsomt højt selvom det helt sikkert er et lækkert ur... et tilsvarende i stål koster "kun" 51.000kr. - Er det virkelig så meget dyrere at lave uret i titanium?

Her er lige et billede skamløst nappet fra nettet!
İmage

Re: Titaniums Speedmaster - Stensbjerg - 28-04-2013

Jeg tror ikke at det er den rigtige ekstra omkostning prisen her giver udtryk for,
som jeg ser det handler det også meget om at Omega ønsker at rykker deres brand værdi op, og til det hjælper prisen en hel del. Icon_e_confused

Ingen tvivl om at det er flotte ure men i det her pris leje ville det ikke være mit valg,
de bedste køb hos Omega mener jeg ligger på brugt markedet og det drejer sig hovedsagelig om Seamaster, Speedmaster og Ploprof.

Re: Titaniums Speedmaster - Hedegaard - 28-04-2013

Stensbjerg Skrev:Jeg tror ikke at det er den rigtige ekstra omkostning prisen her giver udtryk for,
som jeg ser det handler det også meget om at Omega ønsker at rykker deres brand værdi op, og til det hjælper prisen en hel del. Icon_e_confused

Det er jeg skam med på! Men det kan imo bare ikke retfærdigøre en mer pris på 15.000 bare for, at uret er lavet i titanium (uden, at jeg dog ved noget om mer omkostningerne ved produktion af titaniumsure...) De billeder jeg har set ligner uret jo rimelig meget et stål speedmaster, bortset fra skiven!. Jeg havde selv lige et titaniums PO på her i weekenden og jo, det var det lækkert og let... Men jeg ville ikke give de ekstra kroner for en lidt lavere vægt! - NEJ!

Kigger vi på Panerai koster et Pam111 (stål) 41.000 og et Pam176 (titanium) 44.000 og den "eneste" forskel er kassematerialet og de har også vidt forskelligt udtryk fordi Panerai imo "dyrker" lidt det rå i titaniummet og det giver kassen en anden farve og udseende en det mere blanke stål! Her ser det lidt ud som om, at Omega har prøvet, at få et titaniums ur til at ligne et stål ur! Icon_e_confused

Re: Titaniums Speedmaster - baun - 28-04-2013

Jeg mener heller ikke at man kan retfærdiggøre en prisforskel på 15 k med at et ur er lavet af titanium.

Omegas priser er uforståelige for mig hvis de skal afspejle fremstillingspriser. Konklusionen må være at det intet har med fremstillingspriser at gøre, men udelukkende en vurdering af hvad kunderne vil betale fo diverse modeller.

Men er det ikke sådan med alle luksusure - alle mærker? Priserne har ikke meget med fremstillingspriser at gøre, men helt andre parametre. Luksusvarer og prisdannelse er forbundne kar. Som Jacob er inde på, man skruer prisen lidt op og straks bliver uret lidt finere/bedre - i hvert fald i "street value".

Man tilfører et ur en simpel forbedring - lidt gravering, en særlig slibning i glasset, en ekstraordinær bagside, som reelt koster 200 kr at lave og hæver prisen 20 k kr i forhold til standard modellen.

Effekten er jo at man viser et vist økonomisk overskud ved at købe netop dem model og give 20 k mere. Og således blev uret/modellen endnu mere luksuriøst Icon_scared

Vh baun

Re: Titaniums Speedmaster - Henrik A - 29-04-2013

baun Skrev:Jeg mener heller ikke at man kan retfærdiggøre en prisforskel på 15 k med at et ur er lavet af titanium.

Omegas priser er uforståelige for mig hvis de skal afspejle fremstillingspriser. Konklusionen må være at det intet har med fremstillingspriser at gøre, men udelukkende en vurdering af hvad kunderne vil betale fo diverse modeller.

Men er det ikke sådan med alle luksusure - alle mærker? Priserne har ikke meget med fremstillingspriser at gøre, men helt andre parametre. Luksusvarer og prisdannelse er forbundne kar. Som Jacob er inde på, man skruer prisen lidt op og straks bliver uret lidt finere/bedre - i hvert fald i "street value".

Man tilfører et ur en simpel forbedring - lidt gravering, en særlig slibning i glasset, en ekstraordinær bagside, som reelt koster 200 kr at lave og hæver prisen 20 k kr i forhold til standard modellen.

Effekten er jo at man viser et vist økonomisk overskud ved at købe netop dem model og give 20 k mere. Og således blev uret/modellen endnu mere luksuriøst Icon_scared

Vh baun

Icon_+1

Re: Titaniums Speedmaster - TimeToWatch.dk - 29-04-2013

Der er væsentlige forhøjede omkostninger forbundet ved at bearbejde titanium frem for stål. Det er noget møg at bearbejde og krav til værktøjerne er meget større. MAterialet er sejt at spæntage og værktøjerne holder kortere tid, skal være i højrer kvalitet og maskintiderne tilsvarende høje. Altså det tager længere tid at fræse/bore/dreje hvert emne. Det er også langt sværere at polere/slibe pænt end stål. Desuden er materialeprisen vel x10 pr. kg i forhold til stål. Dermed ikke sagt at vi taler et plus på 15 k, men lad os antage at merprisen på at producere kasse/lænke er +20-30 %. Dem smider Omega så bare oven i slutprisen, så avancen i kr. er tilsvarende stor og med lidt god vilje kan det måske godt forklare de 50 % af merprisen.

Desuden er det vel også ofte sådan at en ny model intro får lige et sundt hug i prisen for at trække max kr. ind fra first movers og ligeledes er her vel også tale om nye 2013 priser. Lur mig om ikke der kommer en revideret Omega prisliste hvor der er lagt 3-5 k på de gl. modeller?!

Jeg prøver ikke at forsvare merprisen, men blot at forklare hvorfor der er forskel. Den reelle forskel aner jeg ikke hvad ligger på men forsvarer blot at en merpris kan berettes.

/Mads

Re: Titaniums Speedmaster - baun - 29-04-2013

Og man kan undre sig over at man ikke se denne prisforskel på andre mærker som nævnt Panarai, men vel også IWC eller ?

Vh baun

Re: Titaniums Speedmaster - RJ - 29-04-2013

Omega bruger grade 5 titanium til deres PO'ere og nye Speedmasters. Mange andre producenter bruger grade 2. Forskellen ligger så vidt jeg forstår i at grade 5 er hårdere og mere modstandsdygtigt, samt at det er muligt at polere det så det minder om stål. Grade 2 er mere gråligt i det. Mon ikke en del af prisspændet mellem stål- og Titaniums udgaverne ligger i denne forskel ifht. Panarai og IWC? Jeg ved det dog ikke... blot et gæt Icon_razz

Re: Titaniums Speedmaster - issing - 29-04-2013

Mads og RJ har forklaret det ret korrekt. Titanium er meget dyrere og meget mere vanskelligt at arbejde med.... og der findes mange forskellige typer Titanium. IWC, Panerai og mange andre bruger "ren" titanium, nemlig grade 2. Omega bruger (pånær i Speedmaster Solar Impulse og tidligere Speedmaster X-33) Grade 5, der ca. er 5 gange dyrere end grade 2...

Re: Titaniums Speedmaster - KimT - 29-04-2013

Anyhow, så er jeg altså super imponeret over den titaniums PO Slettegaard havde med til GTG i fredags.
Jeg kan rigtig godt lide lette ure, og det virkede bare super.