Water Resistant 10 BAR og "Kronen"?
Jeg ved ikke hvor mange gange denne hoax om dynamisk tryk på en svømmende dykkers ur har været oppe på forum?
- Men det er adskillige, så her er et lille udpluk:
#Link: "vandtæthed - påvirkes det af bevægelse"
#Link: "Lidt om vandtæthed"
#Link: "ur i sauna??"

Det plejer at være vort fysikvante medlem Bjørn H, der tålmodigt forklarer tingenes sammenhæng.
Men for ikke at trække unødige veksler på Bjørn's tålmodighed, træder jeg til denne gang, og "tager trykket" (Undskyld - Jeg ku' ik' la' vær')  Icon_blink

Trykfordelingen om et ur i strømmende væske, eller (i virkeligheden) et bevægende ur i stillestående væske,
... er forklaret ved Bernoullis princip, opkaldt efter Daniel Bernoulli, der beskrev princippet i bogen "Hydrodynamica" i 1738.
Siden 1738 er der godt nok løbet meget vand i åen, eller utroligt mange misforståelser gennem forum.

Bernoullis princip siger: "Forholdet mellem statisk og dynamisk tryk er konstant".
Man kan overtyde sig om, at (selv) raske svømmetag ikke kan forårsage så dramatiske trykforøgelser, som anført - ved at læse: Link: "Hydrodynamik - Væskedynamik"
Jeg er overbevist om, at Bernouilli ville ligge i sin grav og "trykke imod" Icon_flov , såfremt han vidste, hvordan hans lære bliver radbrækket.

Med venlig hilsen - Geodoc
[-]
  • KimT, pbr, T.Hansen
Svar

Beskeder i denne tråd
Water Resistant 10 BAR og "Kronen"? - af Gæsten - 14-06-2016, 07:58 PM
RE: Water Resistant 10 BAR og "Kronen"? - af KimT - 14-06-2016, 08:19 PM
Water Resistant 10 BAR og "Kronen"? - af KimT - 15-06-2016, 03:32 AM
Water Resistant 10 BAR og "Kronen"? - af doxa300 - 15-06-2016, 10:33 AM
RE: Water Resistant 10 BAR og "Kronen"? - af Geodoc - 15-06-2016, 11:54 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)