28-04-2016, 09:48 PM
(28-04-2016, 08:38 PM)willy Skrev: Does not hide the facts that they are today just another mass produced luxury brand.And they do not say this in their watch brochures or exclusive shops.I told people they used Chemical polishing years ago,nobody believed me.Lange are as far as i know the only factory produced high end brand that actually do hand polish every watch they make.Chemical polishing is what you get on fishing reels,and it wears off in time.A guy who serviced Pateks for 40 years told me about this a years ago.I asked him if it had any influence on the quality of the calibers.He told me that it sure as hell did.
One thing i think we could all agree on,is that the inner quality of a modern Patek is not of the standard it used to be.And that is just one more reason i do not think they are such a great future Investment.
Man siger at Rolex er verdens mest masseproducerede luksus ur. Jeg ville ikke sige at PP er det i forhold til. Hvordan PP var for 40 år siden og nu ved jeg ikke, men ordet kvalitet dækker over rigtig mange ting. Det er for mig superkvalitet at man som PP ejer altid kan få lavet reservedele til sir ur, om det så er 50 eller 100 år gammelt. PP har maskiner som kan lave rigtig gamle ure i stand tæt på ny mht. værket, og nye maskiner kan ikke lave disse ting. De har også viden til at gøre det og viljen. Holdbarmæssigt er de "næsten" forevigt. Værkerne skal stadig renses og smøres hvert 3 år siger de, og det siger de jo for at uret skal have største chance for at gå ultra præcis. Desuden er der jo forholdsvis kollisal mange dele i selv de værker/ure, som bare viser klokken og dato. Jeg ved ikke hvad polishmetoder skulle have med kvalitet af værkerne at gøre. Ikke andet end at jo mere materiale men polere værk, jo skrøbeligere bliver værket. En producent sagde engang at balancen var ved skeleton ure at finde balancen mellem at urets værk skal være forholdsvis stærk og samtidig meget smuk og for meget materiale skåret/poleret væk, kunne gøre værket alt for skrøbelig.
Det med hvor meget håndværk der er i tjaa. Ingen producent kan undvære CNC maskiner til at lave kasse og tandhjul. Når det er sket kan uret egentlig godt smøres og gå. Det bliver ikke bedre af at polere alt ting til skønhed. Så PP og AP både polere og samler værket i hånden. Det er da håndværk på højeste plan. En tysk A. Lange produktionspige bruge engang 8 timer bare på at pudse en bro. PP pudser da også mange ting af i hånden og skærer dekorationer ud i stålet med en kniv eller hvad det er. Til sammenligning er det eneste håndværk Rolex laver er at samle værket i hånden.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)