09-02-2016, 12:58 PM
(08-02-2016, 06:22 PM)bjorn_e58 Skrev: @issing: Jeg mener ikke, at du har ret. Hvis ikke kunderne ville betale de højere priser, ville de ikke været steget. Hvis du havde ret, skulle det gælde alle varer fra Schweiz. Er Emmentaler blevet dyrere? Er Toblerone? Eller som jeg nævnte i en tidligere post, så er produktionsomkostningen stort set irelevant for prisen. Det er helt som med rugbrødet og melprisen: Det kan sagtens hjælpe på kundernes accept af en højere pris, hvis producenten kan finde en god forklaring, så som at en ingrediens er blevet dyrere. Det gælder jo også den anden vej: se bare på olieprisen. Da prisen på olie steg op gennem 80'erne og 90'erne accepterede vi forbrugere, at det også betød at prisen på el skulle stige. Og nu er vi så dumme, at vi bliver med at acceptere den høje pris på el, selvom prisen på olie er raslet ned.
Tillad mig at gå lidt mere off topic (eller gør jeg): Klik her: https://www.youtube.com/watch?v=PIAXG_QcQNU
/Bjørn.
I very much beg to differ...
Ganske rigtigt har produktionsomkostnigerne på et dyrt schweizisk ur ikke så meget at sige med den vejledende udsalgspris... og så alligevel. Men siger ofte at man ved produktion af ure, som minimum skal have en multipel på x6 fra produktion til udsalgspris - ellers tjener man ikke penge. Man kan så godt regne med at de store firmaer som Rolex, Omega osv, har en multipel på langt over x6 i de fleste stålures tilfælde.
Men... Disse firmaer er in for the money (ikke at der er noget i vejen med dette), men man er også meget bevidst om mærkets comfort zone i forhold til hvor meget man egentlig kan charge for en given model. Endvidere er der stakeholders der skal have udbytte, mog her kigget på omsætning og operating income.
Når Schweizierfrancen pludselig hopper som i januar 2015, ja så resulterer det da i at man hæver prisen (og ja... prisen på både schwezisk chokolade og ost hoppede også på dette tidspunkt). Man kunne selvfølgelig have valgt ikke at sætte prisen op, men så havde der været en del datterselskaber (især i eurolandende) der pludseligt skulle tage et tab på deres operating income eller resultat. På samme måde som hvis Rolex ikke havde sat deres priser op, ville alle de danske Rolex forhandlere miste omsætning da de afregninger til Rolex i Schweiz i CHF.
Når det så er sagt, så er der selvfølgelig brands der systematisk sættes deres priser op, og ikke begrunder det med faktuelle markedsændringer som valutakurser, priser for råmaterialer osv.
At man så ikke sætter priserne ned igen når kurserne falder eller prisen på guld og platin pludselig udlignes... Er en helt anden snak om prestige, branding og ja... At kunne levere endnu bedre resultater end sidste år foran bestyrelsen og aktionærerne.
Sent from my iPad using Tapatalk

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)