Hjælp søges for NYbegynder.
(24-10-2015, 12:46 PM)Mkk Skrev: Jeg undskylder for mig forvirring... Men det er virkelig ikke let.!

nope det er ikke let - siden tråden her er der startet en tråd om "prismæssigt overkommelige ure" (http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=80545) som måske kan hjælpe dig lidt. Mine primære urkøb er drevet af urets (indbildte?) historiske tilknytning til div. militær, og nærmest slet ikke til urets kvalitet så for mig er det mere en historisk reference end et ur. Jeg blev drevet i den retning grundet disse ures design (sort skive - let læseligt - no nonsens), så satte jeg mig ind i urenes historie, og først derefter blev historien det primære. Det er vel egentligt det vigtige her; at man falder for et design og så først derefter bliver ur-nørd.

Selvom du falder for f.eks. klassisk Rolex/IWC/Omega design behøver du ikke smide 50k up front. Der findes "homage/hyldest" modeller af snart sagt alle de klassiske modeller. Der er delte meninger om disse homage og jeg er heller ikke helt vild med alle modellerne, på den anden side tror jeg at de er gode veje ind i vintage-ure, og bliver man bidt af historien så ender man med at købe en original - tror jeg.

Selv har jeg to hyldest ure som jeg bruger som weekendure når jeg fjoller rundt i haven:
Orfina Military MK II design meget lig IWC MK XV dog uden dato Icon_Up
fotokredit: hazze959
İmage

Precista PRS82 som er en hyldest til Precista Royal Navy Diver årgang '82 (i aktion samtidig med Rolex og Omega). Jeg er særligt glad for denne da den ikke rigtigt stjæler fra et ur der er kendt i den brede offentlighed, men bare er sig selv:
İmage

en god måde at få overblik over mange af  de gamle designs er at kigge i bogen: Wristwatches af Gisbert L. Brunner (http://www.amazon.com/Wristwatches-Armbanduhren-Montres--Bracelets-Gisbert/dp/3829006608/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1446301354&sr=1-1&keywords=3829006608)

Hvis du helt dropper relationen til vintage og går efter kvalitet i absolut forstand, er der andre her som kan give dig råd, f.eks. i tråden om de "overkommelige ure".

/longbear
Svar

Beskeder i denne tråd
Hjælp søges for NYbegynder. - af Mkk - 22-10-2015, 06:45 PM
RE: Hjælp søges for NYbegynder. - af Geodoc - 22-10-2015, 08:25 PM
RE: Hjælp søges for NYbegynder. - af Mkk - 22-10-2015, 08:34 PM
RE: Hjælp søges for NYbegynder. - af longbear - 23-10-2015, 10:11 PM
RE: Hjælp søges for NYbegynder. - af Mkk - 24-10-2015, 12:46 PM
RE: Hjælp søges for NYbegynder. - af longbear - 31-10-2015, 04:32 PM
RE: Hjælp søges for NYbegynder. - af Mkk - 06-11-2015, 09:59 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)