04-05-2015, 08:47 AM
(04-05-2015, 07:58 AM)stenstrupigen Skrev: Der er selvfølgelig flere end 3, urmager, som kan reparere antikke ure, men der er også nogle antikke ure, som ikke bliver repareret herhjemme, Min mor har et engelsk standur fra mellem 1812 og 1817 som Jan Ehelers urmager i Hillerød med 30 + års erfaring kikkede på samt antikurmager i Roskilde så billeder af af værkets og problemer med 2 tandhjul.
Det skulle til England, da tandhjulene skulle produceres på ny og kun i England havde de maskiner, som var over 150 pr gamle, da kunne lave disse hjul. Et sted hvor de lavede kirkeure som også var 200 år gamle.
En temmelig bekostelig affære på 10.500 kr. alt i alt med forsendelse og tandhjul og helt nye lejre og rensning og smørring.
Men da jeg hørte om at de skulle til England tænkte jeg på PP ure hvor de også har maskiner, som er over 100 år gamle, da laver nye tandhjul til gamle ure, da de nye maskiner ikke kan, samtidig med at man har folk, som har viden om de gamle ure. Bare det at lave nye lejre er sikkert også anderledes end lejre i moderne standure.
Det er ikke særlig flatterende for de to urmagere din mor har været i kontakt med. At påstå at de nye tandhjul kun kan produceres i England på maskiner der er ligeså gamle som uret er noget vrøvl. Der er masser af urmagere i Danmark der kan klare så banale opgaver.
P.N.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)