|
Fokus på lokal urmager - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Fokus på lokal urmager (/showthread.php?tid=79895) Sider:
1
2
|
Fokus på lokal urmager - maclerche - 03-05-2015 Ugeavisen Vestsjælland har i denne uge haft fokus på Høng hvor der bla. er en artikel om en lokal urmager Finn Morbech som jeg ved flere af jer kender. http://www.e-pages.dk/nordvest/900/ (læs side 20) ![]() Kilde: Ugebladet Vestsjælland ApS RE: Fokus på lokal urmager - willy - 03-05-2015 (03-05-2015, 07:11 PM)maclerche Skrev: Ugeavisen Vestsjælland har i denne uge haft fokus på Høng hvor der bla. er en artikel om en lokal urmager Finn Morbech som jeg ved flere af jer kender.Very interesting.It is such a shame that people like this are disapearing with time.I know a Saddel maker who is a fantastic artist.There is absolutly nothing he cannot do with a piece of leather.But it is the same story,he has nobody to carry on the tradition.He has tried to teach others his skills,but they all stopped before completing the learning period.I wish our politicians would step in,to keep handworking traditions alive.It has been done in other countrys with great success.Often the problem is just to low pay for the trainees. RE: Fokus på lokal urmager - KimT - 03-05-2015 Hej willy Det kan virke voldsomt altid at have citater med i sine indlæg, især når det ikke er nødvendigt. Jeg ved godt det er lidt anderledes her i det nye software, hvor der er flere muligheder, men jeg har lige beskrevet mulighederne herunder. Trykkes der på "Svar" inde i det tidligere indlæg citeres det indlæg og kommer altså med i ens nye indlæg som et citat. Trykker man på "Nyt svar" under indlægget citerer man ikke det tidligere indlæg, hvilket i mange tilfælde er bedre. Derudover er det er der en knap son hedder "Citer" inde i indlæg og dens funktion er beskrevet her http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=79838 Klik på billedet for at få det større.
RE: Fokus på lokal urmager - misiu - 03-05-2015 Der er et par ting der ikke helt passe i den aktikel. Det med at der er kun 3 urmagere der kan reparere antikke ure er vist lige at overdrive det. Der er ihvertfald dele flere der kan rep. Antikke ur. Og det at ikke er interesse i faget mere er heller ikke sandt, den har aldrig været store end den er i dag. Det synes jeg ihvertfald RE: Fokus på lokal urmager - P.N. - 04-05-2015 (03-05-2015, 10:48 PM)misiu Skrev: Der er et par ting der ikke helt passe i den aktikel. Det med at der er kun 3 urmagere der kan reparere antikke ure er vist lige at overdrive det. Der er ihvertfald dele flere der kan rep. Antikke ur. Og det at ikke er interesse i faget mere er heller ikke sandt, den har aldrig været store end den er i dag. Det synes jeg ihvertfald Nej vi er nogle stykker der stadig tager kampen op med de antikke ure P.N. RE: Fokus på lokal urmager - stenstrupigen - 04-05-2015 Der er selvfølgelig flere end 3, urmager, som kan reparere antikke ure, men der er også nogle antikke ure, som ikke bliver repareret herhjemme, Min mor har et engelsk standur fra mellem 1812 og 1817 som Jan Ehelers urmager i Hillerød med 30 + års erfaring kikkede på samt antikurmager i Roskilde så billeder af af værkets og problemer med 2 tandhjul. Det skulle til England, da tandhjulene skulle produceres på ny og kun i England havde de maskiner, som var over 150 pr gamle, da kunne lave disse hjul. Et sted hvor de lavede kirkeure som også var 200 år gamle. En temmelig bekostelig affære på 10.500 kr. alt i alt med forsendelse og tandhjul og helt nye lejre og rensning og smørring. Men da jeg hørte om at de skulle til England tænkte jeg på PP ure hvor de også har maskiner, som er over 100 år gamle, da laver nye tandhjul til gamle ure, da de nye maskiner ikke kan, samtidig med at man har folk, som har viden om de gamle ure. Bare det at lave nye lejre er sikkert også anderledes end lejre i moderne standure. RE: Fokus på lokal urmager - misiu - 04-05-2015 Det har du rat i at det ikke alle urmager der har maskine til at lave tandhjul. Men de findes også i danmark. I de gamle ure lave man som regel nitte lejer. De mere ny ure kan man bruge færdig lavet lejer som man kan bare køb og presse ind i uret. Men det at lave lejer selv er rigtigt nemt, de kan laves på et par minutter hvis man har en dreje bænk. Som de fleste urmager bør have. RE: Fokus på lokal urmager - P.N. - 04-05-2015 (04-05-2015, 07:58 AM)stenstrupigen Skrev: Der er selvfølgelig flere end 3, urmager, som kan reparere antikke ure, men der er også nogle antikke ure, som ikke bliver repareret herhjemme, Min mor har et engelsk standur fra mellem 1812 og 1817 som Jan Ehelers urmager i Hillerød med 30 + års erfaring kikkede på samt antikurmager i Roskilde så billeder af af værkets og problemer med 2 tandhjul. Det er ikke særlig flatterende for de to urmagere din mor har været i kontakt med. At påstå at de nye tandhjul kun kan produceres i England på maskiner der er ligeså gamle som uret er noget vrøvl. Der er masser af urmagere i Danmark der kan klare så banale opgaver. P.N. RE: Fokus på lokal urmager - stenstrupigen - 05-05-2015 Lejre var intet problem, men ok. Forsendelsen var 600 kr, så om det bliver lavet i England eller Danmark er halvvejs ligemeget. Garantien bliver dækket af urmageren herhjemme. RE: Fokus på lokal urmager - P.N. - 06-05-2015 Tilfredshed med løsningen er jo det vigtigste. I tilfælde af reklamation må det være en fordel at operere indenfor landets grænser. P.N. |