18-01-2014, 02:24 PM
Stenstrup Skrev:Det kan også være svært at se, men jeg tror at speedmaster automatic kun er lavet med safirglas.... Enig. Det er praktisk talt umuligt at se, blot på et foto.
Jeg er ikke 100 % sikker, men slår man den model op som du henviser til, har den safirglas. Iøvrigt en meget flot model synes jeg
Ligeledes enig i, at der må søges nøjere information, når salgsannoncen er så ufuldstændig.
Jeg har slået modellen op her: Omega Vintage database ref. 175.0032, der kommer til et andet resultat.
(har muligvis ikke søgt/fundet den rigtige ref.?)
På Omega LinkCentralen, kan der under: "Speedmasters fra 1942 til 2004" (Chuck Maddox) - findes yderligere information.
"Fidusen" med Chuck Maddox's "History of the Omega Speedmaster" er, at anvende funktionaliteten: "find i dette dokument", ved at taste [CTRL]+[f], og i søgefeltet skrive, "reduced" eller ".0032".
Så står informationerne smukt fremhævede.
Om et ur har safirglas, mineralglas eller hesalit"glas" - er IMHO af mindre betydning.
Faktisk mener jeg, at det ofte overdrives, at tillægge safirglas så stor vægt, at det det kan medføre faktisk fravalg af et ur.
Dersom man fatter interesse for et ur med hesalit glas, så er det jo oprindeligt ment således fra producenten, og så man tage det med (hvis man fortsat synes uret er dejligt).
Det overses ofte, at "ridsefrit safirglas" er lige så "ridsefrit", som Titanic var synkefri.
Reklamesprogets: "Ridsefrit safirglas", kan oversættes til virkelighedens sprog:
"Meget klar og hårdt glas, der er uhyre modstandsdygtig overfor ridser. Ridses dog ved at strejfe en sømspids, og splintres ved at ramme en sømspids med tilstrækkelig kraft".
"Bliver et safirglas beskadiget, kan det ikke repareres eller poleres op. Det må udskiftes".
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)