06-01-2014, 03:14 PM
bjorn_e58 Skrev:pbr Skrev:Jeg vil heller ikke mene, at man skal møde modstand på et nyere Rolex - og da slet ikke på et med automatisk værk.
Nu ved jeg ikke helt, hvor grænsen for "nyere" Rolex skulle være............
He he ................ nej, det var også der jeg følte mig lidt på glatis, da jeg skrev det - men valgte alligevel at skrive sådan. Noget andet er, at der selvfølgelig er forskel på et f.eks. gammelt manuelt værk, hvor man kun kan trække det op til fjederen er helt spændt og det så ikke længere er fysisk muligt at dreje kronen længere, uden at uret tager skade.
Hvad jeg mente var, at på andre ure, er der ikke længere risiko for dette, idet optrækningsmekanismen blot vil køre "på frihjul", når uret er trukket op (der er helt sikkert en mere korrekt teknisk måde at beskrive det på).
Det kan sagtens være, at der ved nogle værker kan mærkes en ændring, når man når til det punkt - men de værker som jeg har haft - Omega, Rolex, IWC, AP diverse ETA 2894 osv, har jeg ikke kunnet mærke en sådan forskel
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)