01-01-2014, 02:59 PM
PHO Skrev:Geodoc når jeg ser billeder af Speedmaster Snoopy Award, ved jeg aldrig rigtig, hvad jeg skal gøre af mig selv.Uha - Jeg kan næsten ikke blive færdig med at give dig fuldkommen ret
Den afviger jo lidt fra den alm. Prof. og det er nok på en måde, hvor jeg tænker, den kræver mod at købe. Også fordi den som brugt koster næsten 20K kroner mere.
I min optik er "Snoopy" lidt i retning af en medalje i forbindelse med en ekstraaordinær begivenhed. - Den er jo helt klart udgivet fordi Omega vil fastholde påskønnelsen.
Når vi kommer til selve uret, er det "ligesom ikke den rigtige vare". - Den ægte vare hedder stadig Speedmaster Professional. Det var jo stadig det ur, der atter viste sin pålidelighed.
Udseendet er jo særdeles afvigende. - For mit eget vedkommende, erkender jeg smagsmæssige rødder i kontinentaleuropæisk kultur, hvor man ikke "laver sådan nogle fjollerier".
(forstå mig venligst ikke i fuldstændig firkantet overensstemmelse med det ordret skrevne).
Min stil og emnevalg på forum er sædvanligvis affødt af viden, granskning og dokumentation; mens jeg ikke er udfarende med hvad jeg synes om et ur, hvorvidt det er moderne, fedt eller jeg "liker" det.
Hvad "Snoopy" angår, er jeg på dybt vand, og vover det ene øje.
jeg tror, og "overfald" mig gerne - at Snoopy's popularitet skyldes:
# Stor efterspørgsel på det amerikanske marked.
# På det amerikanske marked er man "vild med berømtheds effekter", f.eks. et dørhåndtag Elvis har rørt ved, eller et lommetørklæde han har tørret ansigtet med osv. osv.
# Charles M. Schulz's tegneserie "Peanuts" - på dansk radisserne, har nok større hjerterum i USA end i europa.
# Den amerikanske kultur, smag (eller mangel på samme), har ikke kompasset rettet så nøje på oprindelighed, autenticitet og historik, som f.eks. hos en person med kontinentaleuropæiske rødder.
... af ovennævnte årsager tror jeg, at prisen på "Snoopy" er US bestemt, da de har lettere ved at kapere en fjollet figur på et ellers historisk autentisk ur.
Af samme grund giver jeg dig ret i, "at det kræver lidt mod", at investere i en "Snoopy".
For mit eget vedkommende finder jeg "Snoopy" sjov, kær, interessant, repræsenterende et historisk drama....
.... Men, men, men -ikke til den pris (for så er den heller ikke mere interessant, endsige autentisk).
PHO Skrev:På chrono24 er der 9 stk. Snoopy til salg, det er der også af din fine Alaska. Hvad er det der gør at prisen på Alaska så ikke ligger på samme niveau, her får man da lidt udstyr med?Lad mig berette om min "Alaska".
Under en (vild) oprydning i samlingen, havde jeg sat "Alaska" til salg på Kaplans auktioners temaauktion "Important watches", på svensk kaldet "Klockkvaliten".
Uret ledsagedes af fuldt udstyr, endog med ekstra rem og var i +A tilstand. Kaplans satte laveste bud til (skuffende) 20K svenske kroner.
Jeg trøstede mig med, at der nok kom nogle liebhavere, der ville byde uret op - Men intet skete. Uret opnåede, trods attraktiv prissætning - end ikke eet eneste bud.
I erkendelse af, at jeg nok var faret for voldsomt frem i min "oprydning", åndede jeg lettet op over, at ingen havde set potentialet og hjemtog uret.
Det er så (det specielle) ur, som jeg er blevet meget glad for.
Lidt i retning af "uret, der ikke vil af med mig" - Så nu beholder jeg det, praktisk talt uanset hvad der måtte blive budt.
For mit eget vedkommende repræsenterer "Alaska" en række elegante løsninger på nogle ekstreme omgivelsesmæssige udfordringer.
Altså et ur med mere tekniske kvaliteter, fremfor de "mindemæssige" kvaliteter. - Nøjagtig som jeg kan li' et ur.
For mig står "Snoopy" som et samlerobjekt (der lige så godt kunne have været en plaqette); mens "Alaska" er en teknisk milestone.
Da urverdenen er befolket af flere, der samler på sjældne eksemplarer - og som under den vinkel giver en døjt i teknikken eller dens historie (bare "skidtet" er sjældent)...
... oplever vi, at et sjældent, pudsigt og interessant(?) ur som "Snoopy" opnår større pris end "Alaska", der faktisk var udviklet "for alvor".
Nu har jeg for første gang skrevet et indlæg, der er baseret på holdning, hvad jeg tror og fabulerer mig frem til, eller hvad jeg "synes".
... nu må vi så se "hvor mange tæsk" jeg skal indkassere på den konto
med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)