Urdebatten / Urforum
Speedmaster VS Speedmaster - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Speedmaster VS Speedmaster (/showthread.php?tid=78875)

Sider: 1 2

Speedmaster VS Speedmaster - PHO - 29-12-2013

Jeg er den lykkelige ejer af to ure i den samme familie, og hvorfor så lige det.

Det startede i 2009, hvor jeg efterhånden havde fået læst og set en masse billeder herinde på urforum. Jeg var nu blevet smittet, og fandt ud af at jeg også måtte eje en Speedmaster. Valget var for mig let, det skulle være professional med Hersalit glas ingen tvivl herom.

İmage

Speedmaster Professional
REFERENCE Steel on steel
Reference: 3570.50.00
MOVEMENT
Caliber: Omega 1861
Famous manual−winding chronograph movement that
was worn on the Moon. Rhodium−plated finish
Power Reserve: 48 hours
CRYSTAL
Hesalite crystal
CASE & DIAL
Stainless steel case
Case diameter: 42 mm
Black dial
WATER RESISTANCE
Down to: 50 meters (167 feet)
FEATURES Chronograph
Small seconds
Tachymeter

Men ak så skulle en kollega og jeg på kursus i Paris, og en aften sad vi så og fik en øl på Champs Élysées. Der var fyldt godt op på fortovsrestauranten, ind kom der et yngre forelsket par og satte sig ved siden af os. Der sad jeg så med min øl og mit Speedmaster og fik øje på mandens ur. Et Speedmaster Broad Arrow med hvid skive og visere der blinkede med et blåligt skær, jeg var solgt og det satte fantasien i gang. Min kollega bemærkede ikke uret kun den unge kvinde, og hvad han fik ud af det ved jeg ikke.
Så i 2012 kom så den næste Speedmaster hjem.

İmage

Speedmaster Broad Arrow
REFERENCE
Steel on steel
Reference: 3551.20.00
MOVEMENT
Caliber: Omega 3303
Self-winding chronograph with column wheel
mechanism. Officially certified chronometer.
Rhodium-plated finish. Geneva waves.
Power reserve: 55 hours
CRYSTAL
Domed scratch-resistant sapphire crystal with
multi-layered anti-reflective treatment inside
CASE & DIAL
Case: Steel
Case Diameter: 42 mm
Dial: White
WATER RESISTANCE
100 m (330 feet)
FEATURES
Chronometer
Chronograph

İmage

Hvilken er så favoritten?

Professional har den bedste historie af alle ure med sig, og er nok det bedste køb i sin klasse. Det er hyggeligt at sidde og trække det op, det kan dog godt gøre lidt ondt i fingrene. Hersalit glasset har noget særligt over sig. Hver gang jeg ser billeder af uret her på urforum, bliver jeg endnu mere glad for uret, det er utroligt fotogent. Der vises respekt fra andre ur nørder. Service på Cal. 1861 er nok den billigste.

Broad Arrow er den fine, her tænker jeg på Cal. 3303 værket, når man trykker på start knappen kan man tydelig se at sekundviseren starter mere blødt op og er mere flydende. Der er selvoptræk og dato tilstede, og så er der lige formen og farveskiftet på indeks og visere. Lænken er lidt kraftigere. Ses ikke så tit ude i byen, kan være er lille plus.

I det daglige bruger jeg mest min BA, den er min favorit. Men når habitten og den hvide skjorte kommer på, er det Proffen der dur, her passer den sorte skive bedst ind. Mit råd er nu alligevel, køb først Professional 3570.50.00, dette på grund af historien og prisen, dernæst en af de andre udgaver og nyd dem.

Dette var så min anbefaling på den bedste Speedmaster, og håber nu at der er andre der vil lave en sammenligning på en af de andre speedmastere op mod Professional 3570.50.00. Vi kan så lave en afstemning til sidst.

Re: Speedmaster VS Speedmaster - pbr - 29-12-2013

Supergodt indlæg, PHO !!!

Selv er der for mig kun én rigtig Speedmaster, nemlig Professional med hesalitglas - det ægte "måneur" !!! Lidt paradoksalt egentlig, idet jeg endnu aldrig har ejet et Speedmaster....... endsige haft ét på armen !! Icon_redface

Men jeg skal indrømme, at det nye "Dark Side of the Moon" godt kan få det til at rykke lidt i mig !! Det er et ur, som jeg synes er vildt flot !!

Re: Speedmaster VS Speedmaster - columbo - 29-12-2013

En Speedmaster (Plexi moon/safir glas modellen) er en speedmaster som høre til i alle ursamleres samling ligesom en Rolex Sub (5512-16610).

I øjeblikket går jeg med en Mark 2 da jeg så at Omega genintroducere den i løbet af 2014.

Personligt synes jeg at Proff modellen med kaliber 1863(safir glas) er det bedste valg da glasset holder sig pænere igennem tiden og så gøre det ikke noget at man kan se det fine værk.

Re: Speedmaster VS Speedmaster - Geodoc - 30-12-2013

Det er et uhyre stærkt "felt" at stille op i.
Den utroligt smukke BA og den traditionelle Speedmaster med al sin autenticitet. - Dejlige ure.

Skulle man supplere, er Speedmaster ref. 3572.50.00 nærmest det eneste bud.

İmage
ref. 3572.50.00 (udgået model) er udrustet med kaliber 1863, men med hesalitglas på forsiden.

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Speedmaster VS Speedmaster - 1861 - 30-12-2013

Flot præsentation af to fantastiske ure. Det ene har jeg selv, det andet er helt klart højt på må-have listen. De brede visere giver det et helt specielt udtryk, som på samme tid er ærke Speedmaster og så alligevel helt sin egen.

En anden mulighed for et må-have Spedmaster er Schumacher versionen kal. 3506.31.00. Det er også en model, som jeg synes, er både klassisk Speedmaster og alligevel helt sin egen med sort/hvid skive og så lige Speedmaster skrevet med rød skrift:

[attachment=0]<!-- ia0 -->Schumacher.jpg<!-- ia0 -->[/attachment]

Billedet er tyv-lånt på nettet, men drømmen er helt min egen...

Re: Speedmaster VS Speedmaster - Geodoc - 31-12-2013

Dersom vi betragter Speedmaster lidt bredere og medtager de lidt specielle, er der en særligt fascinerende(?) model, Ref. 3578.51, "Speedmaster Snoopy Award".
Historien om, hvorledes Speedmaster gjorde sig fortjent til "Snoopy Award", findes på Ω Minisite, blot klik på Apollo 13.

İmage
Her urets forside.

İmage
Her er urets bagside.

İmage
Snoopy certifikatet.

Det tiltalende ved Snoopy Award er, at hædersbevisningen tildeles af menige medarbejdere, der indstiller et instrument, værktøj eller proces, der har været særlig nyttig.
Astronauterne på Apollo 13, fandt således Speedmasteren påskønnelsesværdigt nyttig, da de manuelt måtte "hutle" den havarerede apollo 13 tilbage til jorden.

Re: Speedmaster VS Speedmaster - Geodoc - 31-12-2013

Når talen er om de mere specielle Speedmasters, er det vanskeligt, at slippe udenom Alaska Project.

I de euforiske dage i forbindelse med de første månelandinger, besluttede Omega at udvikle et ur til ekstreme temperaturforhold.
Heraf projektnavnet.
Det var bemandede ekspeditioner til månens bagside, som Omega havde i tankerne - og her er temperaturerne ekstreme.

NASA fik imidlertid ikke brug for uret, og det eksisterede blot som nogle få prototyper
- indtil 2008, hvor Omega udgav en LE udgave af uret i 1970 eksemplarer. Nedenfor ses den helt specielle Speedmaster:

İmage
Alaska på lænke

İmage
Alaska på rem

İmage
Alaska med termobeskyttelse

İmage
Alaska og Broad Arrow. - Bemærk BA's smukke cremehvide skive, i forhold til Alaska's Titan-hvide skive.

Der kan læses mere om Alaskas særprægede historie her

Re: Speedmaster VS Speedmaster - PHO - 01-01-2014

Geodoc når jeg ser billeder af Speedmaster Snoopy Award, ved jeg aldrig rigtig, hvad jeg skal gøre af mig selv. Den afviger jo lidt fra den alm. Prof. og det er nok på en måde, hvor jeg tænker, den kræver mod at købe. Også fordi den som brugt koster næsten 20K kroner mere.
På chrono24 er der 9 stk. Snoopy til salg, det er der også af din fine Alaska. Hvad er det der gør at prisen på Alaska så ikke ligger på samme niveau, her får man da lidt udstyr med?

Re: Speedmaster VS Speedmaster - PHO - 01-01-2014

Skal vi så ikke også have lidt til vores kvinder der er aktive her på urforum.
Min datter var begyndt at vise interesse for min Prof. og har da også fået lov at låne den enkelte gange. Så for at redde den måtte jeg jo finde på noget.

İmage

SPEEDMASTER
REDUCED
Steel on leather strap ref: 3834.70.36
MOVEMENT
Caliber: Omega 3220
Self-winding chronograph movement with
rhodium-plated finish
Power reserve: 40 hours
CRYSTAL
Scratch-resistant sapphire crystal
CASE & DIAL
Case: Steel
Case Diameter: 35.5 mm
Dial: White mother-of-pearl
WATER RESISTANCE
100 m (330 feet)
FEATURES
Chronograph
Small seconds
Tachymeter

Re: Speedmaster VS Speedmaster - Geodoc - 01-01-2014

PHO Skrev:Geodoc når jeg ser billeder af Speedmaster Snoopy Award, ved jeg aldrig rigtig, hvad jeg skal gøre af mig selv.
Den afviger jo lidt fra den alm. Prof. og det er nok på en måde, hvor jeg tænker, den kræver mod at købe. Også fordi den som brugt koster næsten 20K kroner mere.
Uha - Jeg kan næsten ikke blive færdig med at give dig fuldkommen ret Icon_e_wink
I min optik er "Snoopy" lidt i retning af en medalje i forbindelse med en ekstraaordinær begivenhed. - Den er jo helt klart udgivet fordi Omega vil fastholde påskønnelsen.

Når vi kommer til selve uret, er det "ligesom ikke den rigtige vare". - Den ægte vare hedder stadig Speedmaster Professional. Det var jo stadig det ur, der atter viste sin pålidelighed.
Udseendet er jo særdeles afvigende. - For mit eget vedkommende, erkender jeg smagsmæssige rødder i kontinentaleuropæisk kultur, hvor man ikke "laver sådan nogle fjollerier".
(forstå mig venligst ikke i fuldstændig firkantet overensstemmelse med det ordret skrevne).

Min stil og emnevalg på forum er sædvanligvis affødt af viden, granskning og dokumentation; mens jeg ikke er udfarende med hvad jeg synes om et ur, hvorvidt det er moderne, fedt eller jeg "liker" det.
Hvad "Snoopy" angår, er jeg på dybt vand, og vover det ene øje.
jeg tror, og "overfald" mig gerne - at Snoopy's popularitet skyldes:
# Stor efterspørgsel på det amerikanske marked.
# På det amerikanske marked er man "vild med berømtheds effekter", f.eks. et dørhåndtag Elvis har rørt ved, eller et lommetørklæde han har tørret ansigtet med osv. osv.
# Charles M. Schulz's tegneserie "Peanuts" - på dansk radisserne, har nok større hjerterum i USA end i europa.
# Den amerikanske kultur, smag (eller mangel på samme), har ikke kompasset rettet så nøje på oprindelighed, autenticitet og historik, som f.eks. hos en person med kontinentaleuropæiske rødder.
... af ovennævnte årsager tror jeg, at prisen på "Snoopy" er US bestemt, da de har lettere ved at kapere en fjollet figur på et ellers historisk autentisk ur.

Af samme grund giver jeg dig ret i, "at det kræver lidt mod", at investere i en "Snoopy".
For mit eget vedkommende finder jeg "Snoopy" sjov, kær, interessant, repræsenterende et historisk drama....
.... Men, men, men -ikke til den pris (for så er den heller ikke mere interessant, endsige autentisk).

PHO Skrev:På chrono24 er der 9 stk. Snoopy til salg, det er der også af din fine Alaska. Hvad er det der gør at prisen på Alaska så ikke ligger på samme niveau, her får man da lidt udstyr med?
Lad mig berette om min "Alaska".
Under en (vild) oprydning i samlingen, havde jeg sat "Alaska" til salg på Kaplans auktioners temaauktion "Important watches", på svensk kaldet "Klockkvaliten".
Uret ledsagedes af fuldt udstyr, endog med ekstra rem og var i +A tilstand. Kaplans satte laveste bud til (skuffende) 20K svenske kroner.
Jeg trøstede mig med, at der nok kom nogle liebhavere, der ville byde uret op - Men intet skete. Uret opnåede, trods attraktiv prissætning - end ikke eet eneste bud.
I erkendelse af, at jeg nok var faret for voldsomt frem i min "oprydning", åndede jeg lettet op over, at ingen havde set potentialet og hjemtog uret.

Det er så (det specielle) ur, som jeg er blevet meget glad for.
Lidt i retning af "uret, der ikke vil af med mig" - Så nu beholder jeg det, praktisk talt uanset hvad der måtte blive budt.

For mit eget vedkommende repræsenterer "Alaska" en række elegante løsninger på nogle ekstreme omgivelsesmæssige udfordringer.
Altså et ur med mere tekniske kvaliteter, fremfor de "mindemæssige" kvaliteter. - Nøjagtig som jeg kan li' et ur.

For mig står "Snoopy" som et samlerobjekt (der lige så godt kunne have været en plaqette); mens "Alaska" er en teknisk milestone.
Da urverdenen er befolket af flere, der samler på sjældne eksemplarer - og som under den vinkel giver en døjt i teknikken eller dens historie (bare "skidtet" er sjældent)...
... oplever vi, at et sjældent, pudsigt og interessant(?) ur som "Snoopy" opnår større pris end "Alaska", der faktisk var udviklet "for alvor".

Nu har jeg for første gang skrevet et indlæg, der er baseret på holdning, hvad jeg tror og fabulerer mig frem til, eller hvad jeg "synes".
... nu må vi så se "hvor mange tæsk" jeg skal indkassere på den konto Icon_mrgreen Icon_e_surprised

med venlig hilsen - Geodoc