19-11-2012, 06:33 PM
Chris Skrev:Hej Nicholas
Et godt indlæg om et sjældent ur her på dette forum.
Har selv et 17013 fra 1983, som jeg har haft siden 1988.
Jeg var ikke klar over de Lange service intervaller, havde hørt at de kunne strækkes til
Omkring 8 år.
Hilsen Chris
Hej Chris
Det er normalt de mekanikse ure, der max kan gå 7 - 9 år uden service hvis man går med dem hver dag, men det mekaniske quartzur, som Rolex er, samt andre quartzure kan man bare lade gå og gå, for det forholder sig således at kun meget meget få quartzure bliver direkte serviceret i selve værket. Oftes kan et quartzværk ikke skilles meget af, og man sætter derfor bare et helt nyt værk i. Både Ceritina og Omega gør det. Min svigermors Omega, med quartzværk, har gået 18 år uden service, og min fætters George Jensen quartz ur gik i 21 år før værket var slidt op. Hørrte dog også om en, som var uheldig med sit Tag Heuer quartzværk, som var slidt op på 7 år og et nyt værk kom i hans ur.
Jeg havde engang et Pulsar quartz dykkerur, som efter 6 år var træt i værket. Værket blev skilt af i 4 dele og pudset lidt og 2 dråber olie til i alt 400 kr. i serveomkostninger. Så gik det 3,5 år til inden værket var helt kaput, men hvis man kunne få et nyt værk til mit ur havde man bare gjort det. Det var også kun blevet 300 - 400 kr, men min daværende Rolexurmager ville gerne lave det og han viste mig de få dele, der kunne skilles af og trykprøvede det i en Rolextrykmaskine til hele 100 meter som var dens dykkerdybde.
Senere hen hjalp jeg 3 andre fra USA og Hongkong med service af deres Rolexure og skaffede et par nye skiver til et Rolex Explorer 1016 og et Milgauss 1019. En af "kunderne" gav mig ud over penge for skiven, midterstykket af urkassen til et Rolex 17013. Han samlede nemlig forskellige ure og renoverede dem.
VH
Nicholas

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)